„Pozory mylą, dowód nie” to ogólnopolska kampania realizowana od 2009 roku, której głównym celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Działania prowadzone w jej ramach zwiększają świadomość polskiego społeczeństwa na temat licznych zagrożeń wynikających z dostępu niepełnoletniej młodzieży do alkoholu oraz zmniejszają społeczną akceptację dla tego zjawiska.
W tegorocznej odsłonie akcji szczególne działania skierowane zostały do sprzedawców, przed którymi stoi jedno z trudniejszych zadań w tym zakresie: identyfikacja wieku osoby kupującej i odmowa sprzedaży alkoholu w przypadkach grożących odpowiedzialnością karną oraz konsekwencjami prawnymi (tzn. przy udostępnianiu alkoholu niepełnoletniemu klientowi). W tym celu stworzona została specjalna, bezpłatna platforma szkoleniowa „Odpowiedzialny sprzedawca”.
Na stronie
www.odpowiedzialnysprzedawca.pl - bezpłatnym, uniwersalnym i szeroko dostępnym narzędziu e-learningowym - pracownicy sklepów mogą sprawdzić swoją wiedzę oraz zweryfikować umiejętności z zakresu asertywnego odmawiania sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieuprawnionym do jego zakupu.
Każdy internauta, który dokona rejestracji i zaloguje się na tej platformie, dostaje możliwość przejścia interaktywnego szkolenia z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim oraz konsekwencji płynących z łamania prawa. W kolejnych etapach zapoznaje się z informacjami na temat wpływu alkoholu na rozwój psychofizyczny i funkcjonowanie społeczne młodych ludzi oraz poznaje techniki asertywnej odmowy jego sprzedaży. Szkolenie kończy test sprawdzający wiedzę oraz interaktywna gra, będąca symulacją sytuacji zakupu alkoholu, która weryfikuje umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach związanych z obsługą niepełnoletnich klientów.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” - kliknij
TUTAJ.
MW