środa 20 września 2017 imieniny Eustachego i Filipiny 1961 - Zmarł Andrzej Munk
Do końca roku pozostało: 0 dni
Zaloguj się
i skorzystaj z usług
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej














Nowości

2014-11-24 Oceń zasób  
Wyniki badania ICILS 2013

Instytut Badań Edukacyjnych ogłosił wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych (ICILS). W jego ramach analizowane były umiejętności gimnazjalistów z różnych krajów w zakresie oceny, przekształcania i dzielenia się informacją przy użyciu komputera. Polscy uczniowie osiągnęli w badaniu świetny wynik, zajmując wysokie miejsce w światowej czołówce (znaleźli się w grupie 12 najlepszych państw).

Badanie ICILS przeprowadzono w Polsce w 2013 r. Wzięło w nim udział 2870 15-latków, uczniów II klasy gimnazjum ze 157 szkół oraz 2228 nauczycieli. Młodzież rozwiązywała 30-minutowy test przy użyciu komputera oraz wypełniała kwestionariusz zbierający dane na temat uczniowskiego środowiska, dotychczasowych doświadczeń komputerowych oraz postaw wobec technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nauczyciele otrzymali specjalną ankietę dotyczącą m.in. wykorzystywania komputerów w szkole i poza nią oraz tego, jak sami oceniają swoje kompetencje w używaniu tego rodzaju sprzętu.

W badaniu zbierano także dane o szkołach - formularz wypełniał dyrektor placówki odpowiadając na pytania o wyposażenie szkoły w komputery czy praktyki dotyczące wykorzystywania technologii informacyjno-edukacyjnych. 

Wyniki ICILS 2013 wykazały, że polscy gimnazjaliści mają naprawdę wysokie kompetencje komputerowe i informacyjne - porównywalne z rówieśnikami z Norwegii, Danii, Australii, Kanady i Korei Południowej. Istotnie lepsi od młodych Polaków okazali się tylko Czesi, którzy osiągnęli najwyższe wyniki w przeprowadzonych analizach. 

Według ICILS w naszym kraju przeciętne kompetencje komputerowe oraz informacyjne u uczniów są tym lepsze, im w większej miejscowości mieszkają badani i zależą od płci (wyższe wyniki w teście uzyskiwały dziewczęta). Polska młodzież korzysta z komputera codziennie, ale w domu, a nie w szkole. Każdego dnia do komunikacji wykorzystuje go 88% badanych młodych ludzi. Bardzo często komputer służy gimnazjalistom do rozrywki np. słuchania muzyki czy oglądania filmów. Rzadko wykonują oni na nim złożone prace - większość podejmowanych przez nich czynności wiąże się z poszukiwaniem informacji i kontaktowaniem się z innymi osobami. 

W polskich placówkach oświatowych TIK są wykorzystywane najczęściej na lekcjach informatyki (99%), a najrzadziej na lekcjach wychowania fizycznego (42%). Nowe media wspierają też nauczanie języka francuskiego, chemii, historii, fizyki, plastyki oraz edukacji dla bezpieczeństwa. Rzadziej pojawiają się na lekcjach religii i matematyki. 

Specjaliści z IBE, opierając się na wynikach ICILS, wykazali dodatkowo, że poziom kompetencji komputerowych i informacyjnych polskiej młodzieży jest silnie związany z osiąganymi w szkole ocenami z języka polskiego, matematyki i informatyki oraz średnim wynikiem egzaminacyjnym szkoły. (Przy czym związek ten jest najsilniejszy w przypadku ocen z matematyki). Jednak wysoki wynik polskich uczniów eksperci Instytutu wiążą raczej z ich indywidualnymi doświadczeniami niż z tym, jaka jest i jak pracuje ich szkoła. 

Pomimo dobrego wyniku Polski w badaniu ICILS na jego podstawie widać również kilka obszarów wymagających poprawy. Polskie szkoły na tle innych krajów mają dość skromną technologiczną infrastrukturę informatyczną, w tym nawet tę podstawową, czyli komputery osobiste. (Liczba komputerów w naszych placówkach jest bardzo słabo związana z liczbą uczniów uczących się w placówce). 

Polscy nauczyciele intensywnie korzystają z komputerów w czasie prywatnym, ale bardzo rzadko wykorzystują je na lekcjach (rzadziej niż ich koledzy z innych krajów). Choć rozumieją, że komputer to ważne narzędzie, aż 2/3 z nich uważa, że używanie takiego sprzętu na lekcjach nie jest priorytetem. I co ciekawe wśród barier, które utrudniają pedagogom wykorzystanie nowych technologii w szkole głównym powodem wcale nie jest ograniczona infrastruktura informatyczna... (Główne przeszkody w wykorzystywaniu komputerów na lekcjach, wymieniane przez polskich nauczycieli, znaleźć można na wykresie zamieszczonym na dole artykułu). 

Więcej informacji na temat wyników międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych (ICILS) można znaleźć TUTAJ.

MW    

Główne przeszkody w wykorzystywaniu komputerów na lekcjach
Główne przeszkody w wykorzystywaniu komputerów na lekcjach



poleć znajomemu poleć znajomemu
drukuj drukuj

<<<Powrót

Komentarze
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.












Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl