wtorek 11 grudnia 2018 imieniny Damazego i Waldemara 1990 - Nowy prezydent
Do końca roku pozostało: 0 dni
Zaloguj się
i skorzystaj z usług
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej














Nowości

2013-09-27 Oceń zasób  
Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

12 września 2013 r. niezależny Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki „Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym”. Przeprowadzana analiza wykazuje, że sześcioletni i siedmioletni uczniowie kończą pierwszą klasę z takim samym poziomem umiejętności, a na pójściu do szkoły najbardziej zyskują te dzieci, których kompetencje były najsłabsze.

„Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym” przeprowadzone przez IBE to pierwsza próba, sprawdzenia umiejętności i postępów sześciolatków i siedmiolatków, które poszły do szkół i „zerówek” oraz porównania efektów ich nauki. Analiza ta zrealizowana została w dwóch etapach - pierwszy miał miejsce od 29 października do 10 grudnia 2012 roku (kiedy dzieci były już od 2-3 miesięcy w szkole lub „zerówce”), drugi - od 18 maja do 19 czerwca 2013 roku. W jej ramach dwukrotnie dokonywano więc pomiaru umiejętności matematycznych badanych uczniów oraz umiejętności związanych z nauką pisania i czytania. Również rodzice dzieci uczestniczących w pracach IBE dwukrotnie wypełniali ankiety.

Badaniem Instytutu objęte zostały: 6-latki w „zerówce” (przedszkolnej lub szkolnej), 6-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, 7-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz 7-latki w drugiej klasie szkoły podstawowej (czyli te dzieci, które poszły do szkoły, mając 6 lat). Analiza była reprezentatywna dla populacji 6- i 7-latków na tych ścieżkach edukacyjnych.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że bez względu na to, czy dziecko trafiło do „zerówki” czy szkoły, widać postęp w jego rozwoju (dzieci rozwijają się bez względu na to, jaką idą ścieżką edukacyjną). Sześciolatki w I klasie na koniec roku osiągnęły taki sam poziom umiejętności matematycznych co siedmiolatki w I klasie. Rozwój umiejętności związanych z nauką czytania największy był w grupie 6-latków uczęszczających do klasy I szkoły podstawowej.

Pod względem umiejętności związanych z nauką pisania i czytania dzieci 6-letnie uczęszczające do „zerówek” szkolnych i przedszkolnych osiągnęły podobny poziom. W tym zakresie nie różniły się pomiędzy sobą również osiągnięcia 6- i 7-latków uczęszczających do klasy I.

W przeprowadzonym badaniu zaobserwowano również, że kompetencje dzieci w I klasie (niezależnie od ich wieku) zawsze były wyższe od kompetencji dzieci z „zerówek”, a niższe od kompetencji siedmiolatków w II klasie (czyli dzieci, które poszły do szkoły jako sześciolatki). Te ostatnie wykazały także wyższy poziom kompetencji niż siedmiolatki w I klasie. Według ekspertów IBE to dowód na to, że o umiejętnościach dziecka nie decyduje wiek ucznia, ale to, czego się on uczy.

Więcej informacji na temat „Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym” przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych, w tym pełną prezentację głównych wyników analizy, znaleźć można TUTAJ.

MW

„Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym” zrealizowane zostało w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”, którego celem jest rozwój wieloaspektowych badań edukacyjnych, ich upowszechnienie i instytucjonalizacja. Narzędziem badawczym wykorzystanym podczas przeprowadzonej analizy był specjalnie w tym celu przygotowany przez psychologów i pedagogów Test Umiejętności Na Starcie Szkolnym (TUNSS).



poleć znajomemu poleć znajomemu
drukuj drukuj

<<<Powrót

Komentarze
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.












Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl