Do tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów przystąpiło w sumie 349 023 uczniów. Egzamin ten składał się z dwóch części pisemnych: polonistyczno-matematycznej oraz językowej (język obcy nowożytny). Był to ostatni tego typu test, przeprowadzany w naszym kraju. W bieżącym roku szkolnym nie będzie on już organizowany - zastąpią go dobrowolne narzędzia diagnostyczne udostępnione przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które szkoły będą mogły wykorzystywać w dowolny sposób.
Podczas ostatniego sprawdzianu umiejętności uczniów kończących naukę w szkole podstawowej w 2016 r. w zakresie języka polskiego sprawdzono 13 zadaniami. Było wśród nich jedenaście zadań zamkniętych oraz dwa zadania otwarte. Za wykonanie tych pierwszych uczniowie uzyskali średnio 71% punktów możliwych do zdobycia. Za zadania zamknięte - odnoszące się do fragmentu książki popularnonaukowej Jana Rurańskiego „Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania” oraz wiersza Leopolda Staffa „Jarzębina” - szóstoklasiści uzyskali 82% punktów możliwych do zdobycia.
W części matematycznej egzaminu znalazło się czternaście zadań (jedenaście zamkniętych i trzy otwarte). Poziom wykonania poleceń zamkniętych był równy 59%, a otwartych - 47%.
W drugiej części egzaminu najwięcej uczniów kończących naukę w szkole podstawowej zmierzyło się z testem z języka angielskiego. Rozwiązywali oni zadania sprawdzające opanowanie umiejętności językowych w zakresie rozumienia ze słuchu, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz rozumienia tekstów pisanych, uzyskując średnio 71% możliwych punktów. Najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajomość środków językowych (średni wynik 78%) oraz znajomość funkcji językowych (średni wynik 77%). Nieco niższe wyniki uzyskali za zadania sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu (74% punktów). Największym wyzwaniem dla szóstoklasistów okazały się zadania sprawdzające umiejętność rozumienia tekstów pisanych, za które uzyskali średnio 59% punktów.
Ze szczegółowymi wynikami sprawdzianu - w tym z dokładnym opisem poleceń, które sprawiały młodzieży najmniej i najwięcej problemów podczas poszczególnych testów oraz wynikami sprawdzianu w zakresie innych języków obcych - można zapoznać się
TUTAJ.
W przypadku egzaminu gimnazjalnego, do którego przystąpiło w tym roku około 354 000 uczniów, sprawdzane były umiejętności młodzieży w trzech zakresach: z historii, wiedzy społeczeństwie oraz z języka polskiego (część humanistyczna), z chemii, fizyki, geografii i matematyki (część matematyczno-przyrodnicza) oraz z wybranego języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym).
Za zadania z języka polskiego gimnazjaliści uzyskali średnio 69% punktów możliwych do zdobycia. Najlepiej poradzili sobie z zadaniami z analizy i interpretacji tekstów kultury (średni wynik 81% punktów) oraz z odbioru wypowiedzi i wykorzystania zawartych w nich informacji (średni wynik 74% punktów).
Średni wynik egzaminu gimnazjalnego z historii i WOS-u uplasował się na poziomie 56%. Przygotowane testy badały w przypadku historii umiejętności chronologii, analizy i interpretacji historycznej uczniów, a z wiedzy o społeczeństwie m.in. znajomość zasad i procedur demokracji, podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i rozumienia zasad gospodarki rynkowej.
W przypadku matematyki gimnazjaliści rozwiązywali 23 zadania. Za zadania zamknięte uzyskali średnio 53% punktów możliwych do zdobycia, a za otwarte ‒ 40% punktów. Najlepiej poradzili sobie z poleceniami sprawdzającymi umiejętność wykorzystania i tworzenia informacji, najtrudniejsze okazały się dla nich zadania sprawdzające umiejętność modelowania matematycznego, użycia i tworzenia strategii oraz rozumowania i argumentacji.
Z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii uczniowie przystępujący do egzaminu gimnazjalnego w 2016 r. uzyskali odpowiednio 53%, 39%, 55% i 58% punktów możliwych do zdobycia. Poziom wykonania poszczególnych zadań wahał się od 38% do 72% w przypadku biologii, od 17% do 62% w przypadku chemii, od 37% do 86% w przypadku fizyki oraz od 46% do 83% w przypadku geografii.
Najczęściej wybieranym językiem na egzaminie gimnazjalnym był język angielski. Na poziomie podstawowym uczniowie uzyskali w jego trakcie średnio 67% procent punktów za umiejętności rozumienia ze słuchu, 69% za znajomość funkcji językowych, 66 % za umiejętność rozumienia tekstów pisanych oraz 45% za znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym wyniki prezentowały się następująco: 53% procent punktów umiejętność rozumienia ze słuchu, 52 % za umiejętność rozumienia tekstów pisanych, 25% za znajomość środków językowych oraz 50% za wypowiedź pisemną.
Więcej szczegółowych informacji na temat wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego znaleźć można na stronie CKE - kliknij
TUTAJ.
Centralna Komisja Edukacyjna podała także do publicznej wiadomości oficjalne terminy sprawdzianów zaplanowanych na rok 2017.
Następny egzamin gimnazjalny odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2017 roku, rozpoczynając się codziennie o godz. 9:00. Tradycyjnie składać się będzie z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz językowej (poziom podstawowy i rozszerzony). Jego wyniki uczniowie poznają w ostatnim dniu zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Część pisemna przyszłorocznego egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym zaplanowana została na dzień 4 maja 2017 r. o godz.9:00, a test z poziomu rozszerzonego rozpocząć ma się o 5 godzin później (o 14:00). 5 maja 2017 r. maturzyści zmagać się będą z zadaniami z matematyki na poziomie podstawowym. Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana będzie w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych. Ogólnopolskie wyniki matury CKE ogłosi 30 czerwca 2017 r.
Szczegółowy harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu maturalnego w 2017 roku znaleźć można
TUTAJ.
MW