-
Szkoła podstawowa - Przyroda
Szkoła podstawowa - Przyroda
Szkoła podstawowa - Przyroda
SZKOŁA PODSTAWOWA II ETAP EDUKACYJNY klasy IV-VI
PRZYRODA Cele edukacyjne- Zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
- Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
- Zdobycie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i dokonywania ich opisu.
- Poznanie współzależności człowieka i środowiska.
- Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody.
- Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Zadania szkoły- Dostarczanie wiedzy na temat człowieka, udzielanie uczniowi pomocy w rozumieniu samego siebie.
- Przekazywanie wiedzy na temat budowy i złożoności świata ożywionego i nieożywionego oraz warunków życia.
- Umożliwianie prowadzenia obserwacji środowiska w najbliższej okolicy oraz poznawanych regionach.
- Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących umiejętność orientowania się w terenie i na mapie.
- Umożliwianie prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych, wykonywania prostych eksperymentów i interpretowania ich wyników.
- Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartość życia.
- Kształtowanie postawy szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności za ich stan.
Treści nauczania- Wspólne cechy budowy i czynności organizmów.
- Złożoność świata żywego, znaczenie różnych sposobów jego porządkowania.
- Przykłady różnorodności roślin, grzybów i zwierząt oraz środowisk ich życia.
- Opis miejsca zamieszkania (formy terenu, skały, wody, gleba, roślinność).
- Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu.
- Orientacja w terenie, szkic, plan, mapa.
- Krajobraz najbliższej okolicy - obserwacje i opisy:
- składniki naturalnego krajobrazu,
- sposoby zagospodarowania obszaru,
- ludzie i kultura,
- zależność życia ludzi od czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych.
- Krajobrazy nizinne, wyżynne i górskie:
- środowisko i jego zagospodarowanie (na przykładzie wybranych krajobrazów Polski),
- krajobrazy naturalne i przekształcone przez człowieka,
- przykłady pozytywnego i negatywnego zagospodarowania przestrzeni,
- krainy Polski.
- Wybrane krajobrazy świata:
- lądy i kontynenty,
- oceany.
- Pogoda i klimat, obserwacje meteorologiczne.
- Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie:
- metale i niemetale,
- mieszaniny jednorodne i niejednorodne,
- woda i roztwory wodne; rozpuszczanie i krystalizacja,
- właściwości materii o różnych stanach skupienia,
- przemiany chemiczne znane z życia codziennego (np. spalanie, korozja, ścinanie białka).
- Kinetyczno-molekularny model budowy materii.
- Podstawowe zjawiska fizyczne:
- mechaniczne,
- elektryczne i magnetyczne,
- optyczne i akustyczne.
- Czynności życiowe człowieka, etapy rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem dojrzewania biologicznego, zasady higieny.
- Znaczenie wybranych gatunków roślin, grzybów i zwierząt dla człowieka.
- Bakterie i wirusy - zagrożenia i korzyści dla człowieka.
- Substancje szkodliwe dla organizmów żywych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.
- Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
- Wpływ środowiska na zdrowie człowieka:
- substancje szkodliwe i ich wpływ na organizm człowieka,
- rola wody, powietrza, gleby, ich odtwarzalność, czystość i skażenie.
- Ziemia w Układzie Słonecznym, obserwacje astronomiczne.
- Podróże i odkrycia geograficzne.
Osiągnięcia- Całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej.
- Obserwowanie przyrodniczych składników środowiska i ich opis.
- Gromadzenie i integrowanie wiedzy koniecznej do opisywania zjawisk przyrody.
- Rozpoznawanie stanów fizjologicznych organizmu człowieka. Dbałość o zdrowie przez stosowanie zasad higieny i korzystanie z różnych form rekreacji.
- Dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu, znajomość prawnie chronionych obiektów i obszarów przyrodniczych. Rozpoznawanie, z wykorzystaniem atlasów i prostych kluczy, pospolitych gatunków roślin i zwierząt.
- Dostrzeganie zależności między czynnikami środowiska przyrodniczego i kulturowego.
- Wyjaśnianie zjawisk fizycznych i astronomicznych.
- Obserwowanie i identyfikowanie różnorodnych substancji i procesów chemicznych w najbliższym otoczeniu.
- Właściwe korzystanie z dostępnych produktów chemicznych.
- Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze.
- Orientowanie się w terenie.
- Czytanie i interpretowanie map, wykresów, tabel.
- Rozwiązywanie prostych zadań problemowych dotyczących miejsca zamieszkania i okolicy.
- Dostrzeganie kulturowych walorów najbliższego regionu
|
|
|
|