-
Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum
Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum
Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, LICEUM PROFILOWANE I TECHNIKUM KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM
BIOLOGIA
Cele edukacyjne- Pogłębianie rozumienia podstaw działania własnego organizmu w stosunku do wiedzy nabytej w gimnazjum.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
- Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
- Rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko.
- Rozumienie potrzeby zachowania bioróżnorodności.
Zadania szkoły- Umożliwienie uczniom zrozumienia zasad funkcjonowania własnego organizmu.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
Treści nauczania- Organizm człowieka jako zintegrowana całość i prawidłowe jego funkcjonowanie:
- główne funkcje organizmu i struktury anatomiczne odpowiedzialne za wypełnianie tych funkcji,
- wzajemne oddziaływanie układów i homeostaza parametrów ustrojowych (np. stała temperatura ciała, stały skład płynów ustrojowych np. stężenia glukozy we krwi, stałe ciśnienie krwi),
- mózg jako główny ośrodek kontrolno-integracyjny organizmu: zmysły, neuroprzekaźniki, plastyczność działania mózgu (rozwój, uczenie się, pamięć), stres, emocje i ich zaburzenia, osobowość,
- układ odpornościowy i jego znaczenie dla zdrowia człowieka, antygeny, przeciwciała, cytokiny, szczepienia ochronne, alergie, przeszczepy, zaburzenia odporności,
- układ mięśniowy i jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ciała, typy mięśni, prawidłowy rozwój umięśnienia, predyspozycje do ćwiczeń fizycznych, prozdrowotne znaczenie aktywności fizycznej, szkodliwość dopingu,
- rozwój człowieka: poczęcie, rozwój zarodka i płodu, poród, rozwój noworodka,
- czynniki chorobowe: wirusy, bakterie, pasożyty, trucizny; antybiotyki,
- choroba nowotworowa, onkogeneza i onkoprofilaktyka,
- choroby układu krwionośnego, miażdżyca, nadciśnienie, zawał, profilaktyka chorób krążeniowych.
- Odżywianie się człowieka:
- budowa i funkcja układu pokarmowego człowieka,
- główne składniki pokarmowe i ich źródła (białka, cukry, tłuszcze),
- dieta pełno- i niepełnowartościowa, aminokwasy egzogenne, witaminy, mikroelementy i ich źródła,
- aminokwasy egzogenne,
- zawartość energetyczna pokarmu, potrzeby energetyczne organizmu, koszty energetyczne wybranych form aktywności fizycznej, otyłość, anoreksja i bulimia,
- witaminy, mikroelementy i ich źródła.
- Elementy genetyki:
- budowa DNA, kod genetyczny, gen, synteza białek, genom człowieka,
- mutacje i czynniki mutagenne,
- choroby dziedziczne i diagnostyka molekularna w medycynie,
- zasady inżynierii genetycznej, zastosowanie biotechnologii.
- Elementy ekologii i ochrony środowiska:
- ewolucja i różnorodność biologiczna (genetyczna, gatunkowa i ekosystemów), pochodzenie człowieka, znaczenie różnorodności biologicznej dla człowieka,
- czynniki kształtujące różnorodność biologiczną i sprzyjające jej utrzymywaniu się (różnorodność siedlisk, zależności międzygatunkowe),
- nowoczesne formy uprawy roślin i nowe odmiany zwierząt hodowlanych, korzyści i zagrożenia z punktu widzenia środowiska i zdrowia (np. rośliny i zwierzęta transgeniczne).
Osiągnięcia- Znajomość funkcji fizjologicznych różnych układów organizmu ludzkiego.
- Rozpoznawanie zagrożeń dla zdrowia człowieka i znajomość zasad działania na rzecz własnego zdrowia.
- Rozumienie zasad dziedziczenia; dostrzeganie korzyści i zagrożeń wynikających z postępów w genetyce.
- Znajomość przyczyn aktualnego stanu środowiska w skali lokalnej, krajowej, światowej oraz sposobów przeciwdziałania niekorzystnym zmianom.
- Świadomość wartości różnorodności biologicznej.
-
Matura podstawowa-biola, Mon (odpowiedzi: 0)
-
jestem ciekawa czy na maturze podstawowej z bioli będą zagadnienia zwiazane z roslinami(tkanki roslinne itp.) poziewaz ostatnio w gazecie wyborczej ukazane byly przykladowe zestawy matury z bioli i na poziom podstawowy bylo mnostwo zadan zwiazanych z roslinami. a przeciez w zakresie tego nie ma, rosliny sa na rozszerzony! ciekawe! ja sie tego nie ucze
;(
|
|
|
|