- Na efektywność nauczania wpływają wymagania przedstawione wcześniej uczniom i rodzicom.
- W miarę możliwości starajmy się uatrakcyjnić zajęcia lekcyjne poprzez lekcję prowadzoną: w Muzeum Techniki, Ogrodzie Botanicznym, Muzeum Ziemi, Instytucie Żywności i Żywienia, sanepidzie, bądź poprzez zaproszenie na prelekcję: leśnika czy lekarza danej specjalności.
- Stosujmy jak najczęściej (jeśli jest to możliwe) aktywne metody nauczania:
- metaplan;
- burzę mózgów;
- quizy;
- krzyżówki;
- gry dydaktyczne - symulacje;
- elementy dramy.
- Jeżeli chcemy, by nasi uczniowie:
a) poznali nowe fakty,
b) uzyskali ogólny pogląd na jakieś zagadnienie, to
powinniśmy użyć środków prezentacyjnych, takich jak dyskusja panelowa, wykład, film, referat.
Pamiętajmy jednak, że po metodach prezentacyjnych muszą nastąpić metody aktywizujące, aby lekcja nie była nudna.
- Jeżeli chcemy, by uczniowie:
a) rozwijali umiejętności,
b) zdobywali nowe doświadczenia,
c) potrafili wdrożyć to, czego się nauczyli, to
użyjmy takiej techniki działania, jak: ćwiczenia, doświadczenia, eksperymenty, symulacje, wywiady. Musimy jednak dostarczyć uczniom szczegółową instrukcję i nadzorować ich pracę.