Program profilaktyki i zapobiegania skutkom oparzeń został zaprojektowany w celu pomocy nauczycielom i pedagogom w przekazaniu uczniom klas IV-VI szkoły podstawowej, elementarnej wiedzy dotyczącej oparzeń.
Oparzenia to jedna z najczęstszych przyczyn urazów u dzieci zwłaszcza w wieku przedszkolnym i szkolnym ponieważ:
- nie potrafią unikać sytuacji, które mogą być dla nich groźne,
- są ruchliwe i ciekawe wszystkiego co je otacza,
- maja bardziej wrażliwą skórę, dlatego wszelkie oparzenia powodują groźne konsekwencje.
Rocznie oparzeniom w Polsce ulega ok. 200 000 dzieci, z czego ok. 200 doznaje oparzeń ciężkich wymagających szczególnego, specjalistycznego leczenia. Wypadki śmiertelne nie są na szczęście zbyt częste. Jednak ból i powolne gojenie ran powstałych w wyniku oparzeń oraz rozległe blizny są dostatecznym powodem dla którego należy poświęcić więcej uwagi zarówno zapobieganiu oparzeniom, jak i postępowaniu w przypadku ich wystąpienia.
Program ten ma wskazać czynniki powodujące oparzenia oraz sytuacje w jakich jesteśmy narażeni na kontakt z nimi, a także sposoby postępowania w sytuacji, gdy doszło do różnego rodzaju oparzeń.
Program profilaktyki i zapobiegania skutkom oparzeń skupia się głównie na kształtowaniu takich zachowań u uczniów jak:
- unikanie sytuacji w których występuje zagrożenie oparzeniami,
- prawidłowe zachowanie i umiejętności udzielenia pierwszej pomocy.
Ogólne cele edukacyjne:
- zwrócenie szczególnej uwagi na oparzenia jako częsty i bolesny rodzaj urazów,
- poznanie czynników powodujących oparzenia (ogień, wrzątek, substancje chemiczne, ...),
- wskazanie ogólnych zasad postępowania w przypadku oparzeń,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach zagrażających oparzeniem,
- stosowanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zabaw z rówieśnikami w domu, w szkole, w plenerze.
Treści programu:
- typowe czynniki wywołujące oparzenia,
- rodzaje oparzeń,
- zasady postępowania ratowniczego - sposoby zapobiegania oparzeniom.
Tematyka:
- Oparzenia - wiadomości wstępne.
- Ogólne zasady postępowania w przypadku oparzeń.
- Oparzenia termiczne.
- Pożary.
- Oparzenia słoneczne.
- Oparzenia chemiczne.
- Oparzenia elektryczne.
- Jak unikać zagrożeń?
- Podsumowanie.
Metody realizacji programu:
Program profilaktyki i zapobiegania skutkom oparzeń powinien być realizowany w cyklu trzyletnim. Wskazane jest, aby program był wdrażany we wszystkich poziomach w jednakowym czasie np. w wybranym miesiącu (październik).
- W klasach IV uczniowie zdobędą ogólna wiedzę z zakresu oparzeń w oparciu o treści zawarte w programie. Szacunkowy czas potrzebny na omówienia każdego z tematów wynosi 10-15 minut. Sugerowane jest zwrócenie szczególnej uwagi na temat nr 9 Podsumowanie i przeznaczenie dodatkowego czasu na jego realizacje (np. 20-25 minut).
- Uczniowie klas V rozszerzą wiedzę w zakresie oparzeń dzięki spotkaniu z pracownikami Państwowej Straży Pożarnej podczas wycieczki.
- W klasach VI przewidziana jest realizacja treści programu w ramach następujących przedmiotów:
Język polski:
- pisemne prace np. krótka historyjka lub opowiadanie dotyczące profilaktyki przeciwoparzeniowej,
- redagowanie ulotek ostrzegających przed oparzeniem,
- inscenizacje obrazujące zachowanie poszkodowanego i ratownika.
Przyroda
- rośliny i zwierzęta o właściwościach parzących
- układanie haseł propagujący ochronę środowiska
- układanie listy niebezpiecznych substancji mogących wywołać oparzenia chemiczne
Sztuka plastyka
- tworzenie plakatów i rysunków obrazujących sytuacje zagrożenia oparzeniem (wystawa prac)
- inne formy działań plastycznych inspirowane tematyką programu
Godzina wychowawcza
- wpływ oparzeń na zdrowie człowieka
- niebezpieczne zabawy (ognie sztuczne, petardy, ...)
Technika i Informatyka
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na stanowisku pracy
- zachowanie: bezpieczeństwa przy posługiwaniu się sprzętem zasilanym energią elektryczną
Do przeprowadzenia lekcji nt. profilaktyki i zapobiegania skutkom oparzeń należy wykorzystać następujące pomoce (dostępne w komendach Państwowej Straży Pożarnej):
- broszurę - przewodnik metodyczny dla nauczycieli,
- materiały dydaktyczne, włączone w skład broszury, służące łatwiejszemu przyswojeniu i utrwaleniu treści lekcji,
- linijkę - gadżet dla uczniów, na którym wydrukowano najistotniejsze informacje i przesłania programu,
- informację dla rodziców, w której zawarto informacje dotyczące postępowania w wypadku oparzenia.