Układ nerwowy i hormonalny - przykładowe pytania powtórzeniowe
Przykładowe pytania powtórzeniowe - część 1
Budowa i funkcje tkanki nerwowej
- Narysuj neuron i podpisz jego elementy.
- Wykaż zależność między budową i funkcją neuronu.
- Jaką funkcję pełnią komórki glejowe? (*Jaką funkcję pełnią astrocyty w świetle najnowszych badań?)
- Określ kierunek przewodzenia impulsów nerwowych przez neuron.
- Wskaż rodzaje i rolę osłonek aksonu.
- Przedstaw klasyfikację włókien nerwowych ze względu na rodzaj osłonek aksonu.
- Porównaj przewodzenie impulsów we włóknach rdzennych i bezrdzennych.
Przewodnictwo nerwowe
- Wyjaśnij istotę przewodnictwa nerwowego oraz określ jego rolę w funkcjonowaniu organizmu.
- Wyjaśnij mechanizm powstania oraz przewodzenia impulsu nerwowego.
- Wykaż różnice między potencjałem spoczynkowym i czynnościowym neuronu.
- Wykaż różnice między polaryzacją, depolaryzacją i repolaryzacją neuronu.
- Co to jest pompa jonowa (sodowo-potasowa) i na czym polega jej działanie?
- Na jakie procesy komórka nerwowa zużywa energię?
- Uzasadnij słuszność twierdzenia "Powstanie impulsu nerwowego nie wymaga nakładu energii".
- Co to są bodźce progowe i podprogowe?
- Wyjaśnij zasadę "wszystko, albo nic" w przewodzeniu impulsów nerwowych.
Rodzaje i działanie synaps
- Przedstaw klasyfikację synaps ze względu na typ komórek, które ze sobą łączą.
- Porównaj przekazywanie informacji przez neuron i synapsę.
- Zanalizuj i porównaj działanie synapsy chemicznej i elektrycznej.
- Zanalizuj budowę synapsy chemicznej i rolę jej elementów (kolbka i błona presynaptyczna, mediator, receptory w błonie postsynaptycznej, *neuromodulatory).
- Na czym (dokładnie) polega rola mediatora (neuroprzekaźnika)?
- Wykaż, że w synapsie chemicznej następuje zamiana informacji.
- Na czym polega działanie synapsy pobudzającej i hamującej?
- Wskaż przykłady mediatorów i omów ich działanie.
- Wskaż związek między rodzajem neuroprzekaźnika, a sposobem zachowania się człowieka.
- Udowodnij wpływ zaburzeń metabolizmu neuroprzekaźników na pojawianie się chorób.
- W jaki sposób różne substancje chemiczne mogą wpływać na funkcjonowanie synaps? Podaj kilka przykładów.
Odruchy
- Przedstaw powstawanie i znaczenie odruchów.
- Zdefiniuj i porównaj odruch warunkowy i bezwarunkowy. Porównaj je ze sobą. Wskaż po kilka przykładów.
- Wśród podanych poniżej przykładów wskaż odruchy warunkowe i bezwarunkowe:
- Zatrzymujemy się przed przejściem dla pieszych, gdy sygnalizator wskazuje czerwone światło.
- Wydzielanie śliny na widok opakowania po czekoladkach.
- Kichamy w zadymionym pomieszczeniu.
- Kichamy na widok kwitnącej łąki w telewizji.
- Dla wybranych z powyższych odruchów warunkowych:
- wskaż bodziec kluczowy,
- wskaż bodziec obojętny, który zastąpił kluczowy,
- określ, kiedy odruch ten będzie wygasał.
Łuk odruchowy
- Co to jest łuk odruchowy? Wskaż jego kolejne elementy i określ ich rolę.
- Wyjaśnij pojęcie: receptor. Przedstaw klasyfikację receptorów ze względu na rodzaj odbieranych bodźców.
- Wyjaśnij pojęcie: efektor. Wskaż narządy pełniące funkcję efektorów.
- Przedstaw klasyfikację neuronów ze względu na pełnioną funkcję.
- Narysuj schemat prostego łuku odruchowego i określ w nim liczbę synaps.
- Na wybranym schemacie łuku odruchowego zaznacz kierunek przewodzenia impulsu nerwowego oraz wskaż kolejne elementy tego łuku.
- Dla podanych powyżej (odruchy - pkt 3) przykładów odruchów wskaż kolejne elementy łuku odruchowego.
- Uzasadnij, że integracja informacji czuciowej warunkuje odpowiednią odpowiedź organizmu na działający bodziec.
Klasyfikacja anatomiczna układu nerwowego
- Przedstaw klasyfikację anatomiczną układu nerwowego.
- W jaki sposób chroniony jest centralny układ nerwowy? (Rola płynu mózgowo-rdzeniowego, rodzaje i rola opon mózgowo-rdzeniowych, czaszka i kręgosłup).
- Co to jest istota szara i biała? Wskaż jej rozmieszczenie w układzie nerwowym.
- Omów budowę i funkcje rdzenia kręgowego.
- Rozróżnij pojęcia: mózg i mózgowie.
- Wskaż na schemacie części mózgowia i określ ich funkcje (kresomózgowie, międzymózgowie, śródmózgowie, móżdżek, rdzeń przedłużony).
- Wskaż rolę kory mózgowej w funkcjonowaniu organizmu człowieka.
- Wykaż współdziałanie kory mózgowej z innymi strukturami mózgu i rdzeniem kręgowym
- Porównaj funkcje prawej i lewej półkuli mózgowej.
- Wskaż na schemacie płaty kory mózgowej i określ położenie niektórych ośrodków korowych.
- Co przedstawia homunkulus czuciowy i ruchowy?
- Co to są ośrodki podkorowe?
- Scharakteryzuj funkcje układu limbicznego i siatkowatego.
- Określ co to jest i jaką rolę pełnią: komory mózgu, most Varola, ciało modzelowate.
- Przedstaw budowę obwodowego układu nerwowego.
- Wskaż rodzaje nerwów.
- Narysuj przekrój przez nerw i podpisz poszczególne elementy.
Klasyfikacja funkcjonalna układu nerwowego
- Przedstaw klasyfikację funkcjonalną układu nerwowego.
- Określ i porównaj pracę układu somatycznego i autonomicznego.
- Porównaj budowę i funkcje układu sympatycznego i parasympatycznego.
- Wykaż antagonistyczne działanie układu sympatycznego i parasympatycznego na poszczególne narządy człowieka.
- Wykaż współdziałanie układów: somatycznego z autonomicznym oraz sympatycznego z parasympatycznym.
Pamięć i uczenie się
- Scharakteryzuj i porównaj rodzaje pamięci.
- Wyjaśnij na czym polega proces uczenia się.
- Wykaż znaczenie pamięci krótko- i długotrwałej w procesie uczenia się.
- Wyjaśnij plastyczność działania mózgu w rozwoju, uczeniu się i zapamiętywaniu.
Mózg decyduje o naszym zachowaniu
- Wyjaśnij zależność: świadomość - myślenie - działanie.
- Wyjaśnij, na czym polega negatywny wpływ narkotyków, alkoholu i papierosów na organizm człowieka, w tym na czynności ośrodkowego układu nerwowego.
- Co to jest osobowość i pod wpływem czego ona się kształtuje?
- Wskaż typy temperamentu i podaj ich charakterystykę.
- Na czym polegają i kiedy dochodzi do zaburzeń osobowości?
- Uzasadnij, że mózg decyduje o wyższych czynnościach psychicznych, stanach emocjonalnych i osobowości człowieka.
- Wyjaśnij rolę kontrolno-integracyjną mózgu.
Autor: mgr Renata Kos
-
Pytania, Jose (odpowiedzi: 0)
-
Czuję się bardzo zadowolona, bo będąc w liceum uczę się tego co studenci... Może na studiach będzie można pić za zdrowie profesorów z liceum, którzy nam dali tyle wiedzy... Na razie mając bardzo podobny spis pytań opracowuje odpowiedzi. Jeszcze ze 2h i już będę mogła zacząć sie uczyć. Polskie realia, przykro mi to stwierdzić.
-
wff -,-", 89% matura rozszerzona z Biologii (odpowiedzi: 0)
-
Wyrazy współczucia klasom, które z panią "profesor" moją lekcje. Materiał wyżej przestawiony jest zakresu ponad maturalnego i osobiście mając 89% z matury rozszerzonej nie jestem w stanie odpowiedzieć na ok. 1/3 pytań.
Najwyraźniej kolejny nauczyciel z urażonymi ambicjami i myślący, iż jego przedmiot jest najważniejszy.
-
Dla kogo to jest, adiunkt (odpowiedzi: 2)
-
Proszę o informację dla kogo jest przeznaczony ten materiał...bo chyba nie dla uczniów gimnazjum i liceum
z poważaniem
adiunkt
Zakładu Fizjologii
|
|
|
|