sobota 11 lipca 2020 imieniny Kaliny i Olgi 1937 - Zmarł George Gershwin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Jak ptaki uczyły się latać
Jak ptaki uczyły się latać

Jak ptaki uczyły się latać

Nowa teoria Elżanowskiego ma duże znaczenie dla badań nad ewolucją ptaków i ich umiejętnością latania. Na początku lat osiemdziesiątych uczony zajmował się badaniem skamieniałości gobipteryksów – prymitywnych ptaków, które żyły na obszarze dzisiejszej pustyni Gobi. Uczony stwierdził wówczas skrajne skostnienie embrionów, które było nieporównywalnie większe niż u piskląt współczesnych ptaków. Dotyczyło to przede wszystkim skrzydła i obręczy barkowej. Odkrycie to dowodziło, że pisklę wykluwało się z gotowym do użycia aparatem lotnym. Świadczy to o tzw. zagniazdownictwie pierwotnych ptaków.
Według uczonego u ptaków lot i aparat lotny powstał jako drugi, równoważny aparat lokomotoryczny w stosunku do nóg. U innych kręgowców posiadających umiejętność lotu, np. pterozaurów czy nietoperzy, aparat lotny i lot zastępują w znacznym stopniu lokomocję naziemną. U ptaków pierwotnych tak nie było – nastąpiło to dopiero u bardzo zaawansowanych lotników, m.in. jerzyków i kolibrów. Wytworzenie drugiego aparatu lokomotorycznego jest jednak bardzo „kosztowne” energetycznie, mięśnie piersiowe poruszające skrzydła stanowią bowiem do 20% masy ciała. Przy dużym zagrożeniu ze strony drapieżników opłaca się jednak każde przystosowanie umożliwiające przeżycie.
Pierwotna funkcja kończyn przednich ptaków, zanim rozwinęły się one w skrzydła, nie jest jasna. Obecność pazurów wskazuje na to, że kończyny te pełniły funkcję chwytną. Nie jest natomiast znana ich rola biologiczna, czyli cel, dla którego zostały wykształcone. Nie wiadomo więc, czy służyły tylko do wspinania się, czy również np. do chwytania zdobyczy. „Ja skłaniam się do stwierdzenia – mówi Elżanowski – że musiało tu wchodzić w grę wspinanie. Archaeopteryx i Confuciusornis, najbardziej pierwotny ptak z okresu kredy z Chin, miały bardzo silnie rozwinięte pazury. Confuciusornis posiadał ponadto bardzo długie skrzydła, które tym bardziej utrudniały mu start z ziemi”.
„W moim modelu genezy lotu – mówił dalej Elżanowski – pierwotną funkcją wchodzenia na drzewa przez przodków ptaków była ucieczka przed drapieżnikami. Ptaki te żerowały na ziemi, ale były zbyt duże, żeby chować się w małych szczelinach ziemnych, za małe zaś, żeby się bronić. Ich jedyną formą obrony, zwłaszcza przed teropodami, była ucieczka na bezpieczne wysokości. Później jednak z tych bezpiecznych wysokości musiały bezpiecznie schodzić na ziemię, co jest szczególnie trudne dla dwunożnych, opierzonych zwierząt, zaopatrzonych w długi ogon. Lot pasywny, taki jak spadochronowanie czy lot ślizgowy, rozwinął się zatem jako mechanizm powrotu na ziemię”.
Kolejną kwestią jest to, w jaki sposób z lotu pasywnego, ślizgowego, wykształcił się lot aktywny. Istnieje przecież wiele zwierząt posiadających zdolność lotu pasywnego, które nie wykształciły umiejętności lotu aktywnego, do bezpiecznego lądowania wystarcza bowiem w zupełności lot ślizgowy.
Profesor Elżanowski ma zamiar kontynuować w najbliższym czasie rozpoczęte blisko 20 lat temu badania skamieniałości gobijskich embrionów, udając się na University of Texas w Austin, gdzie istnieje rentgenowskie laboratorium do trójwymiarowych rekonstrukcji skamieniałości. Profesor twierdzi, że najbardziej interesujące byłoby zbadanie przekroju kości archeopteryksa. Kości te są jednak na tyle cenne, że żadne z posiadających je muzeów nie kwapi się, aby udostępnić je do pokrojenia.




Autor: (PAP)
Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;), wa (odpowiedzi: 0)
  • bardzo ciekawe :D
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl