niedziela 26 maja 2019 imieniny Filipa i Pauliny 1956 - Pierwszy spektakl Piwnicy pod Baranami
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Autorski program kółka ekologiczno- przyrodniczego

Treści nauczania 2


Temat
Materiał
Cele szczegółowe
Uczeń:
Metody
Środki dydaktyczne
Uwagi
(B) Woda w przyrodzie.Występowanie wody w przyrodzie.
Trzy stany skupienia wody.
Obieg wody w przyrodzie.
Stosunek ilościowy woda - ląd, woda słona - woda słodka.
Podział zbiorników wodnych.
  1. - wie z czego zbudowana jest   cząsteczka wody,
    - nazywa 3 stany skupienia   wody,
    - wymienia przykłady   zbiorników wodnych,

  2. - rozumie, dlaczego woda w   przyrodzie jest mieszaniną   jednorodną,
    - porównuje właściwości wody   mineralnej i wody z kranu,
    - rozumie na czym polega   parowanie, skraplanie,   krzepnięcie i topnienie,

  3. - dokonuje podziału zbiorników   wodnych na stojące i   płynące,
    - bada fizyczne właściwości   wody,
    - określa właściwości fizyczne   lodu i pary wodnej,

  4. - ocenia jaką powierzchnię   Ziemi zajmują wody słodkie,
    - planuje doświadczenie   obrazujące obieg wody w   przyrodzie.
Metody:
elementy wykładu, demonstracja n-la, doświadczenia /"Badanie właściwości wody", "Otrzymywanie i badanie właściwości lodu", "Otrzymywanie i badanie właściwości pary wodnej", "Obieg wody"/, ćwiczenia: /"Określanie przemian wody", "Określanie powierzchni wody na Ziemi"/.

Środki:
globus, mapa świata, palnik, lód, szkło laboratoryjne, woda /destylowana, mineralna, z kranu/, akwarium, naczynie metalowe, worek foliowy, szyba.
(B) Woda w organizmach żywych.Woda jako składnik organizmów żywych.
Wykorzystanie wody przez organizmy.
Przystosowania roślin i zwierząt do życia w środowiskach ubogich w wodę, pobieranie wody przez rośliny.
  1. - wie, że główną masę ciała   organizmu stanowi woda,
    - wymienia przykłady   organizmów żyjących na   pustyni,
    - wie do czego organizmom   żywym potrzebna jest woda,

  2. - opisuje przystosowania   kaktusa do życia na pustyni,
    - porównuje zawartość wody w   różnych organizmach,
    - opisuje przystosowania   zwierząt do życia w   środowiskach ubogich w   wodę,

  3. - określa do czego roślina   wykorzystuje wodę,
    - wykonuje doświadczenie   obrazujące pobieranie wody   przez roślinę,

  4. - projektuje doświadczenie,   które wykaże, że woda   znajduje się w różnych   częściach roślin.
Metody:
wykład ilustrowany foliogramami, doświadczenia /"Jak rośliny piją wodę", "Co się dzieje z wodą pobieraną przez rośliny", "Wykrywanie wody w różnych częściach roślin" - poz. 25/.

Środki:
plansze i foliogramy /z budową komórek roślinnych i zwierzęcych, z różnymi gatunkami roślin i zwierząt/ materiały potrzebne do doświadczeń /szklanki, barwniki spożywcze, woda białe kwiaty, słoiki, liść z ogonkiem, karton, plastelina, probówki, palnik/.
(B) Poznajemy niektóre przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie.Prawo Archimedesa.
Siła wyporu.
Opływowy kształt ciała.
Porównanie właściwości wody i powietrza.
  1. - zna treść prawa   Archimedesa,
    - wie, co to jest siła wyporu,
    - wie, co to jest pęcherz   pławny,

  2. - rozumie zależność między   powierzchnią ciała a siłą   wyporu,
    - tłumaczy, jaką rolę odgrywa   w życiu ryb pęcherz pławny,
    - rozumie dlaczego zwierzęta   wodne mają opływowy kształt   ciała,
    - opisuje przystosowania   moczarki do życia w wodzie,

  3. - porównuje właściwości wody i   powietrza,
    - bada od czego zależy   głębokość zanurzenia,
    - bada zależność między   kształtem ciała, a   przystosowaniem do życia w   wodzie,

  4. - dostrzega zależność między   pęcherzem pławnym a   komorami powietrznymi w   łodziach podwodnych,
    - wykazuje zależność między   powierzchnią ciała, a   zdolnością pływania.
Metody:
elementy wykładu, projekcja filmu "Ryby naszych wód", doświadczenia /"Tajemnica pływania", "Do czego służy pęcherz pławny?", "Opływowy kształt ciała", "Siła wyporu"/.

Środki:
okazy roślin wodnych, naczynie z wodą i plastelina, pusta plastikowa butelka z zakrętką, wiadro, woda, miska wypełniona wodą, paletka ping-ponga, film "Ryby naszych wód", literatura /poz. 25/.
(B) Jak zanieczyszczenia wpływają na jakość życia organizmów wodnych?Eurtofizacja zbiorników wodnych.
Wpływ detergentów na organizmy wodne.
Biologiczne wskaźniki zanieczyszczenia wód.
  1. - wymienia przykładowe   organizmy będące   wskaźnikami wody czystej,   średnio zanieczyszczonej i   bardzo zanieczyszczonej,
    - wie, co to jest zakwit wody,

  2. - rozumie jakie znaczenie dla   organizmów wodnych ma   napięcie powierzchniowe,
    - tłumaczy na czym polega   proces eutrofizacji,
    - opisuje wpływ detergentów   na życie organizmów   wodnych,

  3. - bada wpływ nawozów   sztucznych na tempo rozwoju   planktonu,
    - określa źródła   zanieczyszczeń wody,

  4. - dostrzega zależność między   przezroczystością wody a   zawartością tlenu w zbiorniku   wodnym,
    - projektuje doświadczenie   badające wpływ detergentów   na napięcie powierzchniowe.
Metody:
projekcja filmu nt. detergentów pt. "Płaszcz", pogadanka, doświadczenia /"Wpływ zanieczyszczeń wody na plankton", "Wpływ nawozów na rozwój planktonu", "Odziaływanie detergentów na rośliny wodne", "Wpływ detergentów na napięcie powierzchniowe"/, praca z tekstem.

Środki:
film "Płaszcz", moczarka, nawóz do kwiatów, spinacze biurowe, płyn do mycia naczyń, woda, szkło laboratoryjne, teksty /poz. 6, 12, 2/.





Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Dziex ;), Martuśka z 1 gimnazjalnej (odpowiedzi: 0)
  • Wszędzie szukałam wiadomości na geografię,z której -no cóż- nie jestem dobra.Na waszej stronce znalazłam wszystko co mi było potrzeba.Jeszcze raz dziex xD
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl