piątek 22 marca 2019 imieniny Bogusława i Katarzyny 1832 - Zmarł Johann Wolfgang von Goethe
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Autorski program kółka ekologiczno- przyrodniczego

Treści nauczania 3

Temat
Materiał
Cele szczegółowe
Uczeń:
Metody
Środki dydaktyczne
Uwagi
(B) A ścieki wciąż płyną do morza i rzeki.Klasy czystości wody.
Metody oczyszczania ścieków, proces samooczyszczania wód.
  1. - wie jakie są typy oczyszczalni   ścieków,
    - wymienia źródła   zanieczyszczeń wód,

  2. - charakteryzuje wody I, II i   III klasy,
    - rozumie na czym polega   proces samooczyszczania   wód,
    - opisuje zasady działania   biologiczno-mechanicznej   oczyszczalni ścieków,
    - rozumie jak funkcjonuje   oczyszczalnia trzcinowa,
    - rozróżnia stopnie   oczyszczania ścieków,

  3. - wskazuje na mapie Polski   wody I, II, III klasy i wody   pozaklasowe,
    - buduje filtr i bada jego   działanie,

  4. - wykazuje zależność między   jakością wody a   intensywnością procesu   gnilnego,
    - proponuje rozwiązania   dotyczące ograniczania ilości   ścieków.
Metody:
elementy wykładu, praca z mapą i tekstem, doświadczenia /"Ocena procesów gnilnych w próbkach wody pobranej ze ścieków", "Budujemy filtr", "Filtrujemy wodę"/.

Środki:
mapa Polski, teksty nt. klas czystości wody i metod oczyszczania /poz. 6, 10, 27, 29/, próbki wody i ścieków, błękit metylenowy, szkło laboratoryjne, detergenty, butelki plastikowe, żwir, piasek, węgiel drzewny.
(B) Dlaczego musimy oszczędzać wodę?Dobowe zużycie wody przez członka rodziny.
Jak marnujemy wodę?
Sposoby oszczędzania wody.
  1. - wie, że zasoby wody   dostępnej dla ludzi stanowią   tylko 2% całości zasobów   wodnych na Ziemi,
    - wymienia sposoby   oszczędzania wody,

  2. - rozumie potrzebę   oszczędzania wody,

  3. - bada, ile wody marnuje się   kiedy kran nie jest dokręcony,
    - szacuje, ile wody zużywa się   dobę jego rodzina,

  4. - przewiduje skutki, jakie może   dla życia na Ziemi wywołać   brak wody.
Metody:
elementy wykładu, praca z tekstem, ćwiczenia /"Ile wody zużywasz na dobę?", "Dzienne zużycie wody"/ praca z mapą, doświadczenie "Ile wody się marnuje?".

Środki:
atlas /poz. 1/, teksty na temat zużycia wody /poz. 25, 26C, 29/, menzurka, odkręcony kran z wodą.
(B) Badamy jak funkcjonuje najbliższy zbiornik wodny.Wpływ działalności człowieka na funkcjonowanie stawu "Papierok".
Rośliny i zwierzęta stawu.
  1. - wie, że zbiornik wodny jest   miejscem życia różnych   przedstawicieli fauny i flory,
    - wymienia źródła   zanieczyszczeń wody w   pobliskim zbiorniku wodnym,

  2. - opisuje w jaki sposób ludzie   wpływają na krajobraz w   miejscu badań,
    - rozumie jaką rolę odgrywa   zbiornik wodny dla żyjących w   nim i w jego pobliżu   organizmów,
    - rozumie dlaczego działalność   człowieka zakłóca obieg wody   w przyrodzie,

  3. - dokonuje podziału   zanieczyszczeń wody na   organiczne i nieorganiczne,
    - wypełnia kartę informacyjną   nt. pobliskiego zbiornika,
    - lokalizuje miejsce badań na   mapie topograficznej okolicy,
    - wykonuje sprzęt potrzebny do   badań,
    - oznacza rośliny i zwierzęta   wodne,
    - pobiera próbki roślin, wody,   dna,
    - bada przejrzystość wody i jej   odczyn,
    - mierzy temperaturę wody w   zbiorniku,
    - oznacza rośliny i zwierzęta   żyjące na brzegu zbiornika,

  4. - ocenia warunki życia roślin i   zwierząt w zbiorniku wodnym i   w jego pobliżu,
    - analizuje wyniki   badań /doświadczeń/ i na ich   podstawie wyciąga   odpowiednie wnioski.
Metody:
pogadanka, obserwacje terenowe mające na celu m.in. ustalenie sposobów użytkowania terenu w rejonie zbiornika wodnego, określenie, jakie rośliny i zwierzęta żyją w zbiorniku wodnym i w jego pobliżu, doświadczenia /"Badanie pH wody", "Badanie przejrzystości i twardości wody"/.

Środki:
przyrząd do pobierania próbek wody, pułapka ze sztucznym podłożem, kotwiczka do zbierania roślinności, czerpak do próbek podłoża, krążek Secchiego, tarcza do oceniania przydatności brzegu dla fauny i flory, klucze do oznaczania roślin i zwierząt, testy chemiczne, literatura - pakiet "Twoja rzeka".

Uwagi:
Zajęcia przewidziane są na 3 spotkania po 90’
/1. - wykonanie potrzebnych materiałów,
2. - zajęcia w terenie,
3. - analiza próbek i wyników, termin - przełom maja i czerwca/.
(C) Poznajemy budowę gleby.Skład gleby, profile glebowe.
Typy gleb w Polsce.
Zależność: typy gleb-rodzaje lasów.
  1. - wie, co to jest gleba,
    - wymienia funkcje gleby,
    - wymienia składniki gleby,
    - wymienia nazwy typów gleb,

  2. - omawia przekrój przez profil   glebowy,
    - opisuje zależność: typ gleby-  roślinność,

  3. - bada próbki gleby,
    - rozpoznaje mineralne   składniki gleby,
    - określa przy użyciu mapy   położenie różnych typów gleb   na terenie Polski,
    - odczytuje z diagramu   procentowy udział   poszczególnych składników w   glebie,

  4. - porównuje zawartość   składników mineralnych w   różnych typach gleb,
    - analizuje i porównuje różne   profile glebowe.
Metody:
wykład ilustrowany foliogramami, ćwiczenia z mapą, praca z tekstem /poz. 11 i 6B/, doświadczenie /"Określanie składu mineralnego różnych próbek gleb"/.

Środki:
ilustracje obrazujące profile glebowe, mapa "Rozmieszczenie gleb w Polsce", diagramy przedstawiające skład różnych typów gleb, próbki gleby, lupy, szklane pręciki, białe kartki papieru.





Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Dziex ;), Martuśka z 1 gimnazjalnej (odpowiedzi: 0)
  • Wszędzie szukałam wiadomości na geografię,z której -no cóż- nie jestem dobra.Na waszej stronce znalazłam wszystko co mi było potrzeba.Jeszcze raz dziex xD
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl