niedziela 26 maja 2019 imieniny Filipa i Pauliny 1956 - Pierwszy spektakl Piwnicy pod Baranami
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Autorski program kółka ekologiczno- przyrodniczego

Treści nauczania 4


Temat
Materiał
Cele szczegółowe
Uczeń:
Metody
Środki dydaktyczne
Uwagi
(C) Badamy niektóre właściwości gleby.Odczyn gleby.
Zawartość wody w glebie.
Zależność: odczyn gleby - zawartość organizmów glebowych.
Wskaźniki roślinne określające pH gleby, zasobność w próchnicę, zawartość azotu, wapnia i wody.
Podział gleby na frakcje metodą sedymentacji.
  1. - wie, że gleba składa się z   różnej wielkości ziaren,
    - wymienia nazwy wskaźników   roślinnych   charakterystycznych dla   danego typu gleby,

  2. - opisuje zależność między   odczynem gleby a zawartością   organizmów glebowych,
    - rozumie na czym polega   proces sedymentacji,

  3. - odczytuje wartość pH z   kwasomierza glebowego lub   papierków wskaźnikowych,
    - określa na podstawie   wskaźników roślinnych czy   dana gleba jest urodzajna,   kwaśna, zasadowa, zasobna w   wodę,
    - bada przepuszczalność gleby,
    - dokonuje podziału gleby na   frakcje metodą sedymentacji,
    - porównuje zawartość   poszczególnych frakcji w   różnych próbkach gleb,

  4. - dowodzi, że niskie pH gleby   nie sprzyja organizmom w niej   żyjącym.
Metody:
wykład, praca z tekstem /poz. 11/, doświadczenia /"Podział gleby na frakcje metodą sedymentacji", "Podział gleby na frakcje mechaniczne", "Badanie odczynu gleby", "Wpływ kwasowości na ślimaki"/.

Środki:
próbki gleb, szkło laboratoryjne, woda, stoper, papierki wskaźnikowe, kwasomierz glebowy, zdjęcia i ilustracje roślin wskaźnikowych, kwas octowy, ślimaki, teksty źródłowe /poz. 11/.
(C) Organizmy glebowe i ich rola.Obieg materii w przyrodzie.
Organizmy glebowe ich wielkość.
Wpływ działalności dżdżownic na jakość gleby.
  1. - wymienia przykłady   organizmów żyjących w   glebie,
    - wie co to są reducenci,

  2. - tłumaczy na czym polega rola   mikroorganizmów glebowych,
    - omawia obieg materii w   przyrodzie,

  3. - bada na czym polega   działalność dżdżownic w   glebie,
    - odczytuje z diagramu skład   edafonu,
    - klasyfikuje organizmy   glebowe według rozmiarów   ciała,

  4. - projektuje doświadczenie   ukazujące rolę   mikroorganizmów glebowych,
    - udowadnia, że w glebie jest   bogate życie.
Metody:
elementy wykładu, projekcja filmu "Pierścienice", praca z tekstem /poz. 11/, doświadczenia /"Badanie działalności dżdżownic w glebie", "Badanie rozkładu materii organicznej przez zwierzęta glebowe", "Oddychanie gleby"/.

Środki:
próbki gleby /piasek/, liście, słoiki szklane, papier, woda wapienna, diagramy obrazujące skład edafonu, film "Pierścienice".
(C) Poznajemy niektóre procesy niszczące glebę.Procesy niszczące glebę /wyjałowienie-zakwaszenie-zasolenie- erozja/.
Sposoby ochrony gleb.
  1. - wymienia procesy niszczące   glebę,
    - wymienia czynniki   powodujące zasolenie i   zakwaszenie gleb,
    - wie na czym polega   rekultywacja,

  2. - rozumie na czym polega   zjawisko erozji,
    - opisuje zależność między   sposobem użytkowania ziemi   a wymywaniem gleby,

  3. - bada wpływ zasolenia na   rozwój roślin,
    - bada wpływ skażenia gleby na   proces kiełkowania roślin,

  4. - dowodzi, że wapnowanie   podnosi pH gleby,
    - projektuje plakat ukazujący   sposoby ochrony gleb.
Metody:
elementy wykładu, praca z tekstem, doświadczenia /"Wpływ zasolenia na rozwój roślin", "Wpływ skażenia gleby na proces kiełkowania"/, tworzenie plakatu.

Środki:
próbki gleby pobranej z różnych miejsc (pole uprawne, hałda, ogród), nasiona rzeżuchy, szkło laboratoryjne, woda, wodne roztwory soli, lignina, kreda, lignina, doniczki, parowniczki, papier pakowy, teksty źródłowe /poz. 10, 26C/.
(D) Badamy skład powietrza.Atmosfera - warstwa gazów otaczająca kulę ziemską.
Skład powietrza (azot, tlen, dwutlenek węgla, para wodna, inne gazy).
Dowody na istnienie powietrza.
Znaczenie atmosfery dla życia na Ziemi.
  1. - wie, co to jest atmosfera,
    - zna skład powietrza,

  2. - wyjaśnia, dlaczego powietrze   jest mieszaniną jednorodną,
    - omawia znaczenie powietrza,

  3. - określa zawartość tlenu w   powietrzu,
    - wykrywa dwutlenek węgla i   parę wodną w powietrzu,

  4. - udowadnia, że wokół jest   powietrze,
    - dowodzi, że powietrze jest   potrzebne do rozkładu materii   organicznej.
Metody:
elementy wykładu, praca z tekstem, doświadczenia /"Czy powietrze jest potrzebne do spalania?", "Pusta butelka", "Wykrywanie pary wodnej w powietrzu", "Wykrywanie dwutlenku węgla w powietrzu", "Ile powietrza potrzebujesz do oddychania?"/.

Środki:
szkło laboratoryjne, woda, miska, woda wapienna, plastikowe wężyki, świeca, plastikowa butelka, teksty źródłowe /poz. 6A, 12, 25, 29/.





Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Dziex ;), Martuśka z 1 gimnazjalnej (odpowiedzi: 0)
  • Wszędzie szukałam wiadomości na geografię,z której -no cóż- nie jestem dobra.Na waszej stronce znalazłam wszystko co mi było potrzeba.Jeszcze raz dziex xD
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl