piątek 03 kwietnia 2020 imieniny Pankracego i Ryszarda 1849 - Zmarł Juliusz Słowacki
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak się odżywiać? Porady dla młodszych i starszych

Zarys dietetyki i wymagania pokarmowe

Higiena żywienia

NORMY DIETETYCZNE

  • Minimalne normy dietetyczne określają najmniejszą ilość składników 
    pokarmowych potrzebną dla utrzymania stanu równowagi w organizmie.
    Diet opartych na tych normach nie można stosować u niemowląt, dzieci
    i kobiet w ciąży.
  • Zalecane normy dietetyczne określają ilość składników pokarmowych
    zapewniającą 90-95% zapotrzebowania energetycznego.
  • Optymalne normy dietetyczne określają ilość składników pokarmowych
    zapewniającą równowagę metaboliczną, przy uwzględnieniu wzrostu,
    rozwoju i odnowy organizmu.

Piramida zdrowia

Piramida zdrowia w graficzny sposób przedstawia ilość pokarmów z poszczególnych grup w diecie. Dla ludności polskiej optymalny sposób żywienia opracowany przez prof. W. B. Szostaka określa produkty zbożowe jako podstawę diety. Udział tych produktów w diecie jest znaczny. Dostarczają one dużej porcji energii, pokrywając zapotrzebowanie na węglowodany i inne substancje odżywcze w znacznym stopniu. Występujące kolejno w piramidzie warzywa i owoce, jako źródło energii i substancji odżywczych, stanowią cenne uzupełnienie "bazy" jaką są  produkty zbożowe. Choć ilość mleka i przetworów mlecznych w optymalnej diecie polskiej jest mniejsza, to znaczenie tej grupy pokarmów jest ogromne zwłaszcza dla osób młodych. Ryby i mięso formujące wierzchołek piramidy są zalecane w najmniejszych ilościach w porównaniu do innych grup pokarmów, ale nie można zapominać o zadbaniu o ich jakość i odpowiednie rozłożenie w czasie. Zarówno mleko i przetwory mleczne, jak i mięso, w tym mięso rybie, są ważnym źródłem białek, witamin i soli mineralnych. Są to pokarmy bogatoenergetyczne.






Autor: Michał Skoczylas
Materiał powstał przy wsparciu firmy Indykpol SA
w ramach Ogólnopolskiej „Olimpiady zdrowia”

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Koniec, Sati96 (odpowiedzi: 0)
  • Hey ta strona jest super :-)
  • artykuł, Bas (odpowiedzi: 0)
  • gratuluję - ciekawe i wartościowe, godne polecenia
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl