poniedziałek 26 sierpnia 2019 imieniny Marii i Zefiryny 1880 - Urodził się Guillaume Apollinaire
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Autorski program kółka ekologiczno- przyrodniczego

Wstęp

Program kółka przyrodniczego dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej

Autorski program kółka ekologiczno-przyrodniczego

Motto:

"Ona jest nasza, Ziemia. Zdamy sobie sprawę z tego wcześniej, czy później, lecz nie można od tego uciec. Jeżeli nie nauczymy się żyć w harmonii z łańcuchamipokarmowymi, z ekosystemami, stopniowo stracą one równowagę i wtedy umrzemy.Wszystko jest cyklem (kołem) i my jesteśmy w nim, nie możemy uciec..."
Baden Powell

Dlaczego kółko ekologiczno-przyrodnicze? Ponieważ w dobie technokratyzacji, kiedy zasoby przyrody stopniowo się wyczerpują, rosną zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania naszej planety. Należy podejmować działania, które mają na celu rozbudzanie i kształtowanie świadomości ekologicznej młodych ludzi, aby bioróżnorodność na naszej planecie była zachowana dla następnych pokoleń.

Prezentowany program zajęć szkolnego koła ekologiczno-przyrodniczego przeznaczony jest dla uczniów klas IV- VI szczególnie zainteresowanych badaniem wzajemnych relacji człowiek - środowisko przyrodnicze. Uczestnictwo w zajęciach daje uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz odkrywania tajemnic przyrody na drodze eksperymentów.

Program zawiera:

  1. Cele kształcenia.
  2. Treści nauczania wraz z celami szczegółowymi i sposobami osiągania celów kształcenia.
  3. Procedury osiągania celów kształcenia.
  4. Osiągnięcia uczniów.
  5. Sprawdzanie osiągnięć uczniów i sposoby ewaluacji.

  1. Cele kształcenia

    1. W zakresie wiadomości i umiejętności:
      - rozwijanie zainteresowań światem, jego różnorodnością, bogactwem oraz pięknem,
      - rozwijanie umiejętności obserwowania środowiska oraz gromadzenie informacji o nim,
      - dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,
      - rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń, pomiarów, wnioskowania i   uogólniania,
      - rozwijanie umiejętności transformacji danych o środowisku,
      - poznawanie praw i współzależności między przyrodą a środowiskiem oraz tych, które zachodzą w samej   przyrodzie,
      - poznawanie współzależności człowiek a środowisko przyrodnicze,
      - ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka,
      - ukazywanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian,
      - rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów pojawiających się w relacjach człowiek-środowisko.

    2. W zakresie postaw:
      - kształtowanie szacunku dla przyrody i jej bogactwa,
      - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe środowisko,
      - rozwijanie dociekliwości poznawczej,
      - rozwijanie i kształtowanie świadomości ekologicznej,
      - rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
      - wzbogacanie osobowości ucznia o wrażliwość na piękno i ład przestrzenny.

    Niniejsze opracowanie podzielono na siedem bloków tematycznych:

    1. Najbliższa okolica (A) – 12 godz.
      /Od populacji do ekosystemu. Lasy wokół nas. Opisujemy pobliskie ekosystemy. Oceniamy stan środowiska w najbliższej okolicy./

    2. Woda – źródło życia (B) – 18 godz.
      /Woda w przyrodzie. Woda w organizmach żywych. Poznajemy niektóre przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie. Jak zanieczyszczenia wpływają na jakość życia organizmów wodnych. A ścieki wciąż płyną do morza i rzeki. Dlaczego musimy oszczędzać wodę? Badamy jak funkcjonuje najbliższy zbiornik wodny./

    3. Gleba (C) – 8 godz.
      /Poznajemy budowę gleby. Badamy niektóre właściwości gleby. Organizmy glebowe i ich rola. Poznajemy niektóre procesy niszczące glebę./

    4. Powietrze (D) – 8 godz.
      /Badamy skład powietrza. Poznajemy niektóre zjawiska atmosferyczne. Skąd pochodzą zanieczyszczenia powietrza? Globalne zagrożenia związane z zanieczyszczeniem atmosfery./

    5. Odpady (E ) - 4 godz.
      /Skąd się biorą odpady i dlaczego są niebezpieczne? Jak ograniczyć ilość odpadów w moim środowisku?/

    6. Energia (F) – 4 godz.
      /Źródła energii na Ziemi. Alternatywne źródła energii ratunkiem dla zasobów nieodnawialnych./

    7. Zagrożenia przyrody i jej ochrona (G) – 10 godz.
      /Zagrożenia fauny i flory. Formy ochrony przyrody w Polsce. Poznajemy park krajobrazowy - "Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich"./




Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Dziex ;), Martuśka z 1 gimnazjalnej (odpowiedzi: 0)
  • Wszędzie szukałam wiadomości na geografię,z której -no cóż- nie jestem dobra.Na waszej stronce znalazłam wszystko co mi było potrzeba.Jeszcze raz dziex xD
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl