sobota 23 września 2017 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum
Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum

Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, LICEUM PROFILOWANE I TECHNIKUM
KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM

BIOLOGIA

Cele edukacyjne
  1. Pogłębianie rozumienia podstaw działania własnego organizmu w stosunku do wiedzy nabytej w gimnazjum.
  2. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
  3. Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
  4. Rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko.
  5. Rozumienie potrzeby zachowania bioróżnorodności.
Zadania szkoły
  1. Umożliwienie uczniom zrozumienia zasad funkcjonowania własnego organizmu.
  2. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
Treści nauczania
  1. Organizm człowieka jako zintegrowana całość i prawidłowe jego funkcjonowanie:
    1. główne funkcje organizmu i struktury anatomiczne odpowiedzialne za wypełnianie tych funkcji,
    2. wzajemne oddziaływanie układów i homeostaza parametrów ustrojowych (np. stała temperatura ciała, stały skład płynów ustrojowych np. stężenia glukozy we krwi, stałe ciśnienie krwi),
    3. mózg jako główny ośrodek kontrolno-integracyjny organizmu: zmysły, neuroprzekaźniki, plastyczność działania mózgu (rozwój, uczenie się, pamięć), stres, emocje i ich zaburzenia, osobowość,
    4. układ odpornościowy i jego znaczenie dla zdrowia człowieka, antygeny, przeciwciała, cytokiny, szczepienia ochronne, alergie, przeszczepy, zaburzenia odporności,
    5. układ mięśniowy i jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ciała, typy mięśni, prawidłowy rozwój umięśnienia, predyspozycje do ćwiczeń fizycznych, prozdrowotne znaczenie aktywności fizycznej, szkodliwość dopingu,
    6. rozwój człowieka: poczęcie, rozwój zarodka i płodu, poród, rozwój noworodka,
    7. czynniki chorobowe: wirusy, bakterie, pasożyty, trucizny; antybiotyki,
    8. choroba nowotworowa, onkogeneza i onkoprofilaktyka,
    9. choroby układu krwionośnego, miażdżyca, nadciśnienie, zawał, profilaktyka chorób krążeniowych.
  2. Odżywianie się człowieka:
    1. budowa i funkcja układu pokarmowego człowieka,
    2. główne składniki pokarmowe i ich źródła (białka, cukry, tłuszcze),
    3. dieta pełno- i niepełnowartościowa, aminokwasy egzogenne, witaminy, mikroelementy i ich źródła,
    4. aminokwasy egzogenne,
    5. zawartość energetyczna pokarmu, potrzeby energetyczne organizmu, koszty energetyczne wybranych form aktywności fizycznej, otyłość, anoreksja i bulimia,
    6. witaminy, mikroelementy i ich źródła.
  3. Elementy genetyki:
    1. budowa DNA, kod genetyczny, gen, synteza białek, genom człowieka,
    2. mutacje i czynniki mutagenne,
    3. choroby dziedziczne i diagnostyka molekularna w medycynie,
    4. zasady inżynierii genetycznej, zastosowanie biotechnologii.
  4. Elementy ekologii i ochrony środowiska:
    1. ewolucja i różnorodność biologiczna (genetyczna, gatunkowa i ekosystemów), pochodzenie człowieka, znaczenie różnorodności biologicznej dla człowieka,
    2. czynniki kształtujące różnorodność biologiczną i sprzyjające jej utrzymywaniu się (różnorodność siedlisk, zależności międzygatunkowe),
    3. nowoczesne formy uprawy roślin i nowe odmiany zwierząt hodowlanych, korzyści i zagrożenia z punktu widzenia środowiska i zdrowia (np. rośliny i zwierzęta transgeniczne).
Osiągnięcia
  1. Znajomość funkcji fizjologicznych różnych układów organizmu ludzkiego.
  2. Rozpoznawanie zagrożeń dla zdrowia człowieka i znajomość zasad działania na rzecz własnego zdrowia.
  3. Rozumienie zasad dziedziczenia; dostrzeganie korzyści i zagrożeń wynikających z postępów w genetyce.
  4. Znajomość przyczyn aktualnego stanu środowiska w skali lokalnej, krajowej, światowej oraz sposobów przeciwdziałania niekorzystnym zmianom.
  5. Świadomość wartości różnorodności biologicznej.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • Matura podstawowa-biola, Mon (odpowiedzi: 0)
  • jestem ciekawa czy na maturze podstawowej z bioli będą zagadnienia zwiazane z roslinami(tkanki roslinne itp.) poziewaz ostatnio w gazecie wyborczej ukazane byly przykladowe zestawy matury z bioli i na poziom podstawowy bylo mnostwo zadan zwiazanych z roslinami. a przeciez w zakresie tego nie ma, rosliny sa na rozszerzony! ciekawe! ja sie tego nie ucze ;(
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl