poniedziałek 24 czerwca 2019 imieniny Danuty i Jana 1838 - Urodził się Jan Matejko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Układ nerwowy i hormonalny - przykładowe pytania powtórzeniowe

Przykładowe pytania powtórzeniowe - część 2

Higiena układu nerwowego
  1. Wskaż elementy higieny układu nerwowego.
  2. Podaj cechy i przyczyny zmęczenia.
  3. Jaki rodzaj wypoczynku zaproponujesz osobie pracującej umysłowo, a jaki osobie pracującej fizycznie? Uzasadnij swój wybór.
  4. Oceń wpływ snu na wydajność pracy.

Narządy zmysłów
  1. Przedstaw klasyfikację receptorów wg kryterium pochodzenia informacji oraz rodzaju odbieranej energii.
  2. Wykaż rolę narządów zmysłów w funkcjonowaniu organizmu człowieka.
  3. Wykaż swoistość i zróżnicowanie zdolności adaptacyjnych receptorów.
  4. Wykaż współdziałanie narządów zmysłów.
  5. Przedstaw rodzaje czucia skórnego.

  6. Budowa i funkcje oka
  7. Wskaż elementy budowy gałki ocznej.
  8. Wskaż kolejne elementy oka, przez które przechodzi fala świetlna.
  9. Narysuj powstanie obrazu po przejściu światła przez soczewkę.
  10. Na czym polega rola siatkówki(uwzględnij czopki i pręciki) w procesie widzenia?
  11. Jaki obszar siatkówki i dlaczego nie uczestniczy w odbieraniu wrażenia świetnego?
  12. Jaki obszar siatkówki jest miejscem najlepszego widzenia i co o tym decyduje?
  13. Dlaczego wieczorem lepiej widzimy przedmioty znajdujące się z boku pola widzenia?
  14. Jak powstaje wrażenie wzrokowe?
  15. Co to jest i na czym polega akomodacja? Wykaż rolę ciała rzęskowego i soczewki. Narysuj odpowiednie kształty soczewki, gdy patrzymy blisko i gdy patrzymy daleko.
  16. Po co i w jaki sposób regulowana jest średnica źrenicy? Wskaż substancje, które mogą zaburzać ten proces.
  17. Wskaż wady wzroku oraz określ na czym polegają, ich przyczynę i jak je korygować?
  18. Określ rolę witaminy A w procesie widzenia.
  19. Określ podstawowe zasady higieny oka.

  20. Budowa i funkcje ucha
  21. Wskaż elementy ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego i określ ich rolę.
  22. W jaki sposób fale dźwiękowe są w uchu zamieniane na impulsy? Jak powstaje wrażenie słuchowe?
  23. Jak odbieramy wysokość(częstotliwość), a jak głośność (natężenie) dźwięku?
  24. Wpływ hałasu na słuch i funkcjonowanie innych narządów.
  25. Scharakteryzuj ucho, jako narząd równowagi (przedsionek, jako narząd czucia położenia głowy oraz kanały półkoliste, jako narząd czucia ruchów głowy).
  26. Określ podstawowe zasady higieny ucha.
  27. Dlaczego mając zapalenie ucha nie należy nurkować, ani latać samolotem?
  28. Dlaczego stewardessy rozdają przed lotem cukierki?

  29. Kubki smakowe i nabłonek węchowy
  30. Wskaż rozmieszczenie kubków smakowych na języku.
  31. Jak działają chemoreceptory (zmysł smaku i węchu)?
  32. Wykaż związek zmysłu smaku ze zmysłem węchu.
  33. Dlaczego, gdy jesteśmy zakatarzeni, to nie czujemy smaku potraw?
  34. Dlaczego organizm człowieka wykazuje bardzo dużą wrażliwość na smak gorzki?

Układ nerwowy zwierząt (zakres rozszerzony)
  1. Porównaj budowę układu nerwowego w kolejnych typach zwierząt bezkręgowych i gromadach zwierząt kręgowych.
  2. Dokonaj analizy ewolucyjnego rozwoju budowy mózgowia kręgowców. Wskaż występujące tendencje.

Działanie hormonów
  1. Porównaj hormony i enzymy (budowę chemiczną i działanie).
  2. Przedstaw klasyfikację hormonów ze względu na ich budowę chemiczną. Wskaż odpowiednie przykłady.
  3. Wyjaśnij i porównaj mechanizm działania hormonów białkowych i sterydowych na wybrane komórki.
  4. Dlaczego niektóre hormony (np. insulinę) podajemy jedynie dożylnie?
  5. Przedstaw klasyfikację hormonów ze względu na miejsce ich powstawania.
  6. Określ rolę hormonów tkankowych. Wskaż kilka przykładów.
  7. Przedstaw topografię gruczołów dokrewnych.
  8. Wyjaśnij, na jakiej podstawie gruczoły dzielimy na wewnątrz i zewnątrz wydzielnicze?
  9. Uzasadnij, że trzustka jest gruczołem wewnątrz i zewnątrzwydzielniczym?
  10. Omów działanie hormonów wydzielanych przez poszczególne gruczoły dokrewne.
  11. Przedstaw zaburzenia w pracy układu hormonalnego: skutki nadmiaru i niedoboru poszczególnych hormonów.
  12. Wskaż przykłady hormonów, które ze sobą współdziałają oraz hormonów działających względem siebie antagonistycznie.
  13. Zanalizuj przykłady regulacji procesów życiowych przez hormony.
  14. Wyjaśnij mechanizm regulacji i kontroli poziomu glukozy we krwi.
  15. Wyjaśnij, na czym polega osteoporoza w kontekście zaburzeń hormonalnych.
  16. Wyjaśnij podłoże, objawy, skutki i sposoby leczenia cukrzycy I i II typu.
  17. Określ sposób postępowania osoby chorej na cukrzycę.
  18. Jak przeciwdziałać cukrzycy II typu?

Mechanizmy regulacji wydzielania hormonów
  1. Wskaż mechanizmy regulacji wydzielania hormonów w organizmie człowieka.
  2. Narysuj schematy regulacji wydzielania:
    • hormonów przez trzustkę,
    • kalcytoniny i parathormonu przez tarczycę i przytarczyce.
  3. Wykaż nadrzędną rolę przysadki mózgowej w regulacji hormonalnej.
  4. Wyjaśnij zasadę sprzężenia zwrotnego w funkcjonowaniu organizmu człowieka.
  5. Określ rolę neurohormonów.
  6. Wykaż współdziałanie podwzgórza i przysadki.
  7. Wykaż nadrzędną rolę układu podwzgórze - przysadka w funkcjonowaniu organizmu.
  8. Uzasadnij, że układ dokrewny pełni funkcję kontrolno-integrującą.
  9. Wykaż współdziałanie układu hormonalnego i nerwowego w utrzymaniu homeostazy.
  10. Podaj przykłady regulacji neurohormonalnej konkretnych procesów fizjologicznych (np. pracy serca).
  11. Skonstruuj tabelę, w której porównasz działanie układu nerwowego i hormonalnego.
Stres
  1. Wyjaśnij pojęcia: stres, stresor.
  2. Wskaż czynniki wywołujące reakcję stresową.
  3. Wyjaśnij mechanizm reakcji organizmu na stres. Uwzględnij trzy etapy reakcji stresowej.
  4. Wykaż rolę układu nerwowego i dokrewnego w reakcji stresowej.
  5. Wymień objawy stresu.
  6. Uzasadnij, że przedłużający się stres jest niebezpieczny dla organizmu człowieka.
  7. Wymień metody walki ze stresem.




Autor: mgr Renata Kos
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Pytania, Jose (odpowiedzi: 0)
  • Czuję się bardzo zadowolona, bo będąc w liceum uczę się tego co studenci... Może na studiach będzie można pić za zdrowie profesorów z liceum, którzy nam dali tyle wiedzy... Na razie mając bardzo podobny spis pytań opracowuje odpowiedzi. Jeszcze ze 2h i już będę mogła zacząć sie uczyć. Polskie realia, przykro mi to stwierdzić.
  • wff -,-", 89% matura rozszerzona z Biologii (odpowiedzi: 0)
  • Wyrazy współczucia klasom, które z panią "profesor" moją lekcje. Materiał wyżej przestawiony jest zakresu ponad maturalnego i osobiście mając 89% z matury rozszerzonej nie jestem w stanie odpowiedzieć na ok. 1/3 pytań. Najwyraźniej kolejny nauczyciel z urażonymi ambicjami i myślący, iż jego przedmiot jest najważniejszy.
  • Dla kogo to jest, adiunkt (odpowiedzi: 2)
  • Proszę o informację dla kogo jest przeznaczony ten materiał...bo chyba nie dla uczniów gimnazjum i liceum z poważaniem adiunkt Zakładu Fizjologii
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl