niedziela 22 września 2019 imieniny Maurycego i Tomasza 1957 - Urodził się Nick Cave
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Szkoła podstawowa - Przyroda
Szkoła podstawowa - Przyroda

Szkoła podstawowa - Przyroda

SZKOŁA PODSTAWOWA
II ETAP EDUKACYJNY
klasy IV-VI

PRZYRODA


Cele edukacyjne
  1. Zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
  2. Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
  3. Zdobycie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i dokonywania ich opisu.
  4. Poznanie współzależności człowieka i środowiska.
  5. Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody.
  6. Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Zadania szkoły
  1. Dostarczanie wiedzy na temat człowieka, udzielanie uczniowi pomocy w rozumieniu samego siebie.
  2. Przekazywanie wiedzy na temat budowy i złożoności świata ożywionego i nieożywionego oraz warunków życia.
  3. Umożliwianie prowadzenia obserwacji środowiska w najbliższej okolicy oraz poznawanych regionach.
  4. Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących umiejętność orientowania się w terenie i na mapie.
  5. Umożliwianie prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych, wykonywania prostych eksperymentów i interpretowania ich wyników.
  6. Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartość życia.
  7. Kształtowanie postawy szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności za ich stan.
Treści nauczania
  1. Wspólne cechy budowy i czynności organizmów.
  2. Złożoność świata żywego, znaczenie różnych sposobów jego porządkowania.
  3. Przykłady różnorodności roślin, grzybów i zwierząt oraz środowisk ich życia.
  4. Opis miejsca zamieszkania (formy terenu, skały, wody, gleba, roślinność).
  5. Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu.
  6. Orientacja w terenie, szkic, plan, mapa.
  7. Krajobraz najbliższej okolicy - obserwacje i opisy:
    1. składniki naturalnego krajobrazu,
    2. sposoby zagospodarowania obszaru,
    3. ludzie i kultura,
    4. zależność życia ludzi od czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych.
  8. Krajobrazy nizinne, wyżynne i górskie:
    1. środowisko i jego zagospodarowanie (na przykładzie wybranych krajobrazów Polski),
    2. krajobrazy naturalne i przekształcone przez człowieka,
    3. przykłady pozytywnego i negatywnego zagospodarowania przestrzeni,
    4. krainy Polski.
  9. Wybrane krajobrazy świata:
    1. lądy i kontynenty,
    2. oceany.
  10. Pogoda i klimat, obserwacje meteorologiczne.
  11. Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie:
    1. metale i niemetale,
    2. mieszaniny jednorodne i niejednorodne,
    3. woda i roztwory wodne; rozpuszczanie i krystalizacja,
    4. właściwości materii o różnych stanach skupienia,
    5. przemiany chemiczne znane z życia codziennego (np. spalanie, korozja, ścinanie białka).
  12. Kinetyczno-molekularny model budowy materii.
  13. Podstawowe zjawiska fizyczne:
    1. mechaniczne,
    2. elektryczne i magnetyczne,
    3. optyczne i akustyczne.
  14. Czynności życiowe człowieka, etapy rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem dojrzewania biologicznego, zasady higieny.
  15. Znaczenie wybranych gatunków roślin, grzybów i zwierząt dla człowieka.
  16. Bakterie i wirusy - zagrożenia i korzyści dla człowieka.
  17. Substancje szkodliwe dla organizmów żywych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.
  18. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
  19. Wpływ środowiska na zdrowie człowieka:
    1. substancje szkodliwe i ich wpływ na organizm człowieka,
    2. rola wody, powietrza, gleby, ich odtwarzalność, czystość i skażenie.
  20. Ziemia w Układzie Słonecznym, obserwacje astronomiczne.
  21. Podróże i odkrycia geograficzne.
Osiągnięcia
  1. Całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej.
  2. Obserwowanie przyrodniczych składników środowiska i ich opis.
  3. Gromadzenie i integrowanie wiedzy koniecznej do opisywania zjawisk przyrody.
  4. Rozpoznawanie stanów fizjologicznych organizmu człowieka. Dbałość o zdrowie przez stosowanie zasad higieny i korzystanie z różnych form rekreacji.
  5. Dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu, znajomość prawnie chronionych obiektów i obszarów przyrodniczych. Rozpoznawanie, z wykorzystaniem atlasów i prostych kluczy, pospolitych gatunków roślin i zwierząt.
  6. Dostrzeganie zależności między czynnikami środowiska przyrodniczego i kulturowego.
  7. Wyjaśnianie zjawisk fizycznych i astronomicznych.
  8. Obserwowanie i identyfikowanie różnorodnych substancji i procesów chemicznych w najbliższym otoczeniu.
  9. Właściwe korzystanie z dostępnych produktów chemicznych.
  10. Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze.
  11. Orientowanie się w terenie.
  12. Czytanie i interpretowanie map, wykresów, tabel.
  13. Rozwiązywanie prostych zadań problemowych dotyczących miejsca zamieszkania i okolicy.
  14. Dostrzeganie kulturowych walorów najbliższego regionu




Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl