czwartek 20 czerwca 2019 imieniny Bogny, Bożeny i Diny 1793 - Urodził się Aleksander Fredro
Do końca roku pozostało: 0 dni
Biologia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ekologiczny detektyw

Wstęp

Prezentujemy propozycję badań ekologicznych pobudzających świadomość ekologiczną, które można wykorzystać na lekcjach ekologii bądź kółku ekologicznym.

Aby przekonać się, jak żyją polskie rodziny i czy ich domy są przyjazne dla środowiska uczniowie biorący udział w opisanych zajęciach dokonali analizy swojego środowiska. Wnikliwie obserwowali i analizowali swoje mieszkania - każde pomieszczenie i przedmioty, które się w nich znajdują. Następnie, poprzez porównanie z fachową literaturą, dokonali oceny (pod kierunkiem nauczyciela) na ile poszczególne elementy są ekologiczne. Wyniki przeprowadzonych badań przedstawione są w kolejnych częściach artykułu.

Im większa ilość takich obserwacji i analiz zostanie przeprowadzona, tym wyraźniej ukaże się wpływ człowieka na środowisko (uczniów pobudzi to do refleksji i działania). Taka forma edukacji wzbudzi duże zainteresowanie wśród dzieci i na pewno zgłoszą one wiele pomysłów na rozwiązanie problemu.

Do prezentowanego w tym materiale typu badań przyjęta została skala ocen od 0 do 2: dwa punkty otrzymują te przedmioty, które ekolodzy wymieniają w swoich książkach jako najbardziej korzystne dla środowiska, jeden punkt natomiast te elementy, które posiadają informacyjne znaki ekologiczne (np. może to być dezodorant w sprayu, ale nie testowany na zwierzętach), natomiast zero, nieprzyjazne dla środowiska.

W interpretacji dokonanych analiz posłużono się procentami, aby lepiej zobrazować problem. Mieszkanie idealne, ekologiczne to oczywiście 100%. Zakładamy, że 51%, czyli wynik powyżej połowy, jest to ocena dostateczna tzn., że w badanym mieszkaniu jest sporo elementów ekologicznych. Jest to dobry początek, ale wiele jest jeszcze do zrobienia. Natomiast 80% to ocena dobra - gdyby wszystkie mieszkania uzyskały taką ocenę, to nie byłoby problemu ze środowiskiem.

Wyniki przeprowadzonych badań nie są dobre - średnio badane mieszkania są ekologiczne tylko w 48 %. To słaby rezultat. Najprawdopodobniej wynika to w pewnym stopniu z braku świadomości ekologicznej,  a w pewnym stopniu z powodu oferty rynkowej. Gdyby w pobliżu każdego mieszkanie były sklepy ze zdrową żywnością, to pewnie tam robilibyśmy zakupy. Jeśli w sprzedaży byłyby tylko eko-spłuczki, to nie byłoby problemu z oszczędzaniem wody. Można podawać wiele podobnych przykładów.

Jest jednak także wiele towarów, które możemy wybrać - wystarczy przed dokonaniem wyboru rzeczy do mieszkania przeczytać opis na opakowaniu i wybrać produkt nieszkodliwy dla środowiska. Decyzje przy zakupach, choć pojedyncze i osobiste, gdy zostaną pomnożone przez tysiące klientów, są w stanie zdecydować o tym, co i jak się produkuje. Ostatecznie w gospodarce rynkowej to klienci głosują za tym, co uważają za warte nabycia, a producenci chcąc nie chcąc muszą się temu podporządkować.

Wykorzystana literatura:

  1. "Zielony przewodnik młodego konsumenta" J. Elkington, J. Hailes, D. Hill
  2. "Ekologia-wybór przyszłości" A. Kalinowska
  3. "Ochrona środowiska z perspektyw gospodarstwa domowego" A. Gołębiowska




Autor: mgr Jadwiga Taszakowska
nauczycielka przyrody w szkole podstawowej w Sosnowcu

Komentarze + Dodaj komentarz
  • ekologia, m (odpowiedzi: 0)
  • Mam do napisania referat na taki temat:przykłady skutecznej ochrony środowiska związanej z myśleniem ekologicznym. Jeżeli ktos wie coś na ten temat lub wie gdzie mozna cos o tmy znależc to prosze niech napisze dzieki:*
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl