czwartek 27 czerwca 2019 imieniny Maryli i Władysława 1952 - Urodził się Bogusław Linda
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji

Zadania związane ze stechiometrią reakcji z udziałem węglowodorów

Obliczenia związane ze stechiometrią reakcji przebiegających z udziałem węglowodorów


Węglowodory nasycone (alkany)

Znajomość reakcji spalania, podstawiania i otrzymywania alkanów wykorzystywana jest w zadaniu 1, zadaniu 2 i zadaniu 3.

Zadania 1 i 2 są przykładami zadań z wykorzystaniem prostych obliczeń stechiometrycznych. Celowo umieszczone są one na początku tego tematu, ponieważ ich rozwiązanie obrazuje sposób postępowania, który wykorzystywany jest przy kolejnych zadaniach.

Zadanie 3 jest już zadaniem trudniejszym, przeznaczonym do rozwiązywania w klasach o zakresie rozszerzonym.


Węglowodory nienasycone (alkeny i alkiny)

Zadania związane z alkenami i alkinami (zadanie 4, zadanie 5 i zadanie 6) umieścić można w jednym podrozdziale, ponieważ te dwie grupy związków ulegają reakcjom przyłączania. Na lekcjach chemii w liceum szczegółowo omawia się właściwości chemiczne alkenów, natomiast dla alkinów podaje się przykłady reakcji bazując na uprzednio zdobytych wiadomościach.

Przedstawione w tym artykule zadanie 5 ilustruje jak można ustalić wzór substancji na podstawie obliczenia stechiometrycznego. Opisana zaś reakcja jest przykładem reakcji eliminacji.

Następne zadanie - zadanie 6 - jest przykładem zadania trudniejszego wymagającego od ucznia ugruntowanej wiedzy chemicznej. Uczeń musi dobrze znać właściwości chemiczne alkenów, wiedzieć, że ulegają one reakcji utlenienia, musi sam napisać produkty opisanej w zadaniu reakcji, a ponadto dobrać współczynniki najlepiej poprzez bilans elektronowy. Nauczyciel może wykorzystać takie zadanie na lekcji powtórkowej lub sprawdzającej wiadomości uczniów.


Węglowodory aromatyczne

Do zadań z tego tematu należą: zadanie 7 i zadanie 8. W zadaniu 8 celowo zostało użyte równanie reakcji wykorzystujące wzory sumaryczne reagentów. Taki sposób rozwiązania sprawia, że zadanie to można wykorzystać w zakresie podstawowym. Uczniom kształcącym się w zakresie rozszerzonym można w zadaniu tym dodatkowo zadać pytanie, o miejsce w które podstawiają się grupy nitrowe.




Autor: Marzanna Mąsior
nauczycielka w liceum ogólnokształcącym

Komentarze + Dodaj komentarz
  • widzę błąd, uczeń :) (odpowiedzi: 0)
  • NIE OBLICZAMY STĘŻENIA MOLOWEGO KWASU W OPARCIU O ROZPUSZCZONY METAL! Chcemy wiedzieć, jakie jest stężenie molowe kwasu w roztworze wodnym, więc sprawdzamy, ile moli kwasu znajduje się w objętości całego roztworu 0,2dm3 , a więc : M(CH3COOH)= 60g/mol x-liczba moli kwasu, która wzięła udział w reakcji z 1,08g Ag X - 1,08g Ag 60g kwasu - 216g Ag x=0,3g 1 mol kwasu - 60g kwasu y - 0,3g kwasu y=0,005 mola Ze względu na ten sam wynik stężeń, reszta zadania jest dobrze zrobiona, ale należy pamiętać, że wynik matematyczny to jedno, a wykonywanie poleceń zgodnie z treścią , to drugie. Na butelkach z kwasami , roztworami zasad mamy zawsze stężenie kwasu/wodorotlenku na objętość roztworu ,a nie czegokolwiek innego ;/
  • zadanie 3, Uczeń (odpowiedzi: 0)
  • skąd wzięła się objętość 67.2 dm3??
  • Jest błąd!, Pyra (odpowiedzi: 0)
  • Cm = 0,0025 mol/dm³ = 2,5 · 10-2 mol/dm³ Cm nie wychodzi 0,0025 tylko 0,025!
  • No chyba jest źle!, d&d (odpowiedzi: 1)
  • Pani nauczycielka z liceum może i dobra z chemii, ale jak widać matematyka u niej kuleje, bo Cm=0,01488dm3, a nie 0.001488dm3! Za taki błąd są obcinane punkty na maturze.
  • Przydatne, a (odpowiedzi: 0)
  • Naprawdę miło jest gdy ktoś próbuje dotrzeć do innych z wytłumaczeniem na różnych portalach mi taam się przydało
  • Super!, :) (odpowiedzi: 0)
  • Ja również dziękuję!
  • Dziekuje, ania (odpowiedzi: 0)
  • Dziekuje ! Zadanie dobrze rozwiazane,i dobrze wytłumaczone
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl