wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania programowe z chemii dla liceum ogólnokształcącego

III BUDOWA ATOMU


III BUDOWA ATOMU

Wymagania na stopień dopuszczający ( 2 )
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: atom, jądro atomowe, proton, neutron, elektron, elektrony walencyjny, rdzeń atomowy, liczba atomowa, liczba masowa, powłoka elektronowa, podpowłoka, poziom orbitalny, okres i grupa w układzie okresowym, konfiguracja elektronowa.
  2. Omówić budowę atomu.
  3. Wymienić cząstki elementarne atomu: proton, elektron, neutron.
  4. Na podstawie liczby atomowej i masowej danego pierwiastka określić ilość protonów, elektronów i neutronów w atomie tego pierwiastka.
  5. Wykonać zapis liczbowy powłok elektronowych.
  6. Określić maksymalną liczbę elektronów w zależności od numeru powłoki.
  7. Określić liczbę podpowłok w powłoce (jest równa numerowi powłoki).
  8. Omówić zasady zapełniania powłok elektronowych elektronami.
  9. Przedstawić konfigurację elektronową pierwiastków o liczbach od 1 do 20.

Wymagania na stopień dostateczny ( 3 )
Znajomość zagadnień na ocenę dopuszczającą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Określić z liczby masowej liczbę neutronów w jądrze.
  2. Wyjaśnić pojęcie izotopu na przykładzie wodoru.
  3. Przedstawić najprostszy model atomu na podstawie jego położenia w układzie okresowym
  4. Określić cząstki elementarne w izotopie np. wodoru.
  5. Obliczyć liczbę elektronów w powłoce ze wzoru 2n2, gdzie n oznacza numer powłoki.
  6. Rozumieć podpowłoki jako podzbiory energetyczne oznaczone jako: s, p, d, f.
  7. Obliczyć liczbę elektronów na podpowłokach ze wzoru 4l+2.

Wymagania na stopień dobry ( 4 )
Znajomość zagadnień na ocenę dostateczną a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Podać rozwój poglądów na budowę atomów.
  2. Omówić sposób odkrycia elektronów.
  3. Zapisać konfigurację elektronową atomów pierwiastków I i II okresu z zastosowaniem liczb kwantowych.
  4. Obliczyć średnią masę atomową wskazanych pierwiastków ze składu procentowego ich izotopów.
  5. Rozumieć, że masa atomowa jest średnią masą wynikającą z procentowej zawartości izotopów.

Wymagania na stopień bardzo dobry ( 5 )
Znajomość zagadnień jak na ocenę dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Podać zastosowanie izotopów w przemyśle.
  2. Wskazać zastosowanie izotopów w praktyce.
  3. Obliczyć średnią masę izotopową pierwiastków i skład procentowy izotopów danego pierwiastka.
  4. Zapisać konfigurację elektronową atomów i jonów różnych pierwiastków.
  5. Przedstawić graficznie konfigurację elektronową atomów i jonów różnych pierwiastków z uwzględnieniem Zakazu Pauliego, Reguły Hunda i schematu zabudowy orbitalnej.
  6. Przedstawić konfigurację elektronową atomów pierwiastków bloku s, p, d, za pomocą konfiguracji poprzedzającego helowca.

Wymagania na stopień celujący ( 6 )
Znajomość zagadnień na ocenę bardzo dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w sytuacjach nietypowych (problemowych).
  2. Zdobyć wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  3. Formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  4. Proponować rozwiązania nietypowe.
  5. Osiągnąć sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;/, 73 (odpowiedzi: 0)
  • Do kazdego punktu powinni dodac przycisk "rozwin" i powinny byc wszystkie odpowiedzi :D wtedy komus moze przydaloby sie to ;P
  • !!!!, Marcia (odpowiedzi: 0)
  • Tylko strata czasu na kliknięcie na tą stronkę!! Co to wogóle ma być? Pomoc dla nauczycieli czy uczniów? Totalny bezsens i jaki tu związek z chemią?Chyba tylko spis treści tematyki :| Żaal!!
  • super, kleofas (odpowiedzi: 0)
  • tego właśnie szukałem dzięks ;D
  • kot, kot (odpowiedzi: 0)
  • po co mi wymagania, jak nei moge ich spełnic bo tego nei umim? :?
  • żal, ktoś (odpowiedzi: 0)
  • oczywiście Nie ma to czego szukam co kogo obchodzą wymagania edukacyjne?
  • ..., MiSiaLu (odpowiedzi: 0)
  • Szukam informacji "Skład procentowy węglowodorów" mniej więcej po łebkach co i jak.. a trafiłem na to.. racja jaja niezłe, po co mi wiedzieć co na jaką ocenę? Mam gdzieś teraz oceny.. matura za niecałe 3 tygodnie!! ;/
  • co to???!!!!!!!!!;/, cóż to? (odpowiedzi: 0)
  • reklamują tą stronę że niby taka dobra, a tak niczego nie można się nauczyć!!
  • co to ma być!!!, licealistka (odpowiedzi: 0)
  • też myślałam że znajdę tu informacje, których szukam ale gruubo się pomyliłam!!!! co to ma być??!!!
  • ;////////??, kkk (odpowiedzi: 0)
  • no włśnie po cokomuś wymagania edukacyjne??? myślałam że z tej strony się czegoś dowiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • co to ma być?!!!!, LG94 (odpowiedzi: 1)
  • czy z tej strony można się w ogóle uczyć?! Raczej nie! Tu nie ma nic co mogłoby kogoś zainteresować!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl