poniedziałek 21 października 2019 imieniny Hilarego i Urszuli 1833 - Urodził się Alfred Nobel
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania programowe z chemii dla liceum ogólnokształcącego

IV UKŁAD OKRESOWY


IV UKŁAD OKRESOWY
WIĄZANIA CHEMICZNE

Wymagania na stopień dopuszczający ( 2 )
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: prawo okresowości pierwiastków, współczesny układ okresowy, okres i grupa w układzie okresowym, rdzeń atomowy, elektrony walencyjne, wartościowość, wspólna para elektronowa, oktet elektronowy, elektroujemność, jon (kation i anion), pierwiastki elektrododatnie i elektroujemne, wiązanie: kowalencyjne, kowalencyjne polarne, jonowe.
  2. Omówić reguły uporządkowania pierwiastków we współczesnym układzie okresowym (liczba atomowa, grupy, okresy).
  3. Wskazać daną grupę i okres w układzie okresowym.
  4. Rozróżnić grupy i okresy układu okresowego.
  5. Odczytać z układu okresowego liczbę atomową i liczbę masową.
  6. Wskazać związek pomiędzy elektronami walencyjnymi a numerem grupy głównej.
  7. Wskazać rdzeń atomowy w podanym atomie.
  8. Omówić zasady tworzenia wiązań chemicznych ( kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe).

Wymagania na stopień dostateczny ( 3 )
Znajomość zagadnień na ocenę dopuszczającą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Określić budowę atomu z jego położenia w układzie okresowym.
  2. Podać zależność pomiędzy położeniem pierwiastka w układzie okresowym a budową atomu pierwiastka (grupy i podgrupy),
  3. Wskazać bloki energetyczne w układzie okresowym.
  4. Podać regułę Lewisa i Kossela.
  5. Ustalić wzory wodorków i tlenków pierwiastków III okresu
  6. Podać definicję wodorków (związki dwuskładnikowe wodoru z pierwiastkami.)
  7. Rozróżnić pojęcia: pierwiastek elektrododatni i elektrojemny.
  8. Wskazać w układzie okresowym pierwiastki elektrododatnie i elektroujemne.
  9. Podać przykład kationu i anionu.
  10. Wskazać kierunki zmian elektroujemności pierwiastków w układzie okresowym.
  11. Przewidzieć na podstawie wartości elektroujemności charakter wiązania w związkach dwuskładnikowych (tlenkach, wodorkach i chlorkach)
  12. Wyjaśnić na przykładzie kryształu NaCl wiązanie jonowe.
  13. Na przykładzie różnicy elektroujemności określić wiązanie atomowe spolaryzowane w cząsteczce, np. HCl.
  14. Wymienić cząsteczki w których występuje wiązanie kowalencyjne.
  15. Omówić właściwości związków chemicznych o budowie jonowej.

Wymagania na stopień dobry ( 4 )
Znajomość zagadnień na ocenę dostateczną a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić zależność pomiędzy położeniem pierwiastków grup 1, 2, 13, 14, 15, 16, 17, 18 układu okresowego a ich konfiguracją elektronową.
  2. Określić właściwości pierwiastka na podstawie jego położenia w układzie okresowym.
  3. Określić charakter tlenków i wodorków pierwiastków III okresu.
  4. Wnioskować o elektroujemności pierwiastków na podstawie skali "Paulinga"
  5. Wskazać zmienność właściwości chemicznych pierwiastków w grupach litowców i fluorowców.
  6. Omówić zasadę tworzenia wiązań donorowo-akceptorowych.
  7. Określić rodzaj wiązań w podanych związkach chemicznych.
  8. Rozumie i definiuje pojęcie "dipol"
  9. Narysować wzór elektronowy cząsteczek np. H2 , O2 , N2.

Wymagania na stopień bardzo dobry ( 5 )
Znajomość zagadnień na ocenę dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić zależność między właściwościami związków dwuskładnikowych litowców i fluorowców a charakterem wiązania chemicznego w tych związkach.
  2. Wskazać zależność pomiędzy właściwościami związków a charakterem wiązania chemicznego.
  3. Uzasadnić zmianę elektroujemności w grupie i w okresie.
  4. Przedstawić konfigurację elektronową jonu.
  5. Uzasadnić dipolowość cząsteczek na przykładach (H2O, HCl, PH3).
  6. Wyjaśnić asocjację jako skutek dipolowości cząsteczki.
  7. Wskazać i wyjaśnić wiązanie donorowo-akceptorowe w cząsteczkach np. kwasów tlenowych (H2SO4 , HNO3 ...)
  8. Wyjaśnić istotę wiązania wodorowego na przykładzie (H2O)n.
  9. Wyjaśnić właściwości fizyczne metali na podstawie znajomości wiązania metalicznego.

Wymagania na stopień celujący ( 6 )
Znajomość zagadnień na ocenę bardzo dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w sytuacjach nietypowych (problemowych).
  2. Zdobyć wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  3. Formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  4. Proponować rozwiązania nietypowe.
  5. Osiągnąć sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.  
     




Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;/, 73 (odpowiedzi: 0)
  • Do kazdego punktu powinni dodac przycisk "rozwin" i powinny byc wszystkie odpowiedzi :D wtedy komus moze przydaloby sie to ;P
  • !!!!, Marcia (odpowiedzi: 0)
  • Tylko strata czasu na kliknięcie na tą stronkę!! Co to wogóle ma być? Pomoc dla nauczycieli czy uczniów? Totalny bezsens i jaki tu związek z chemią?Chyba tylko spis treści tematyki :| Żaal!!
  • super, kleofas (odpowiedzi: 0)
  • tego właśnie szukałem dzięks ;D
  • kot, kot (odpowiedzi: 0)
  • po co mi wymagania, jak nei moge ich spełnic bo tego nei umim? :?
  • żal, ktoś (odpowiedzi: 0)
  • oczywiście Nie ma to czego szukam co kogo obchodzą wymagania edukacyjne?
  • ..., MiSiaLu (odpowiedzi: 0)
  • Szukam informacji "Skład procentowy węglowodorów" mniej więcej po łebkach co i jak.. a trafiłem na to.. racja jaja niezłe, po co mi wiedzieć co na jaką ocenę? Mam gdzieś teraz oceny.. matura za niecałe 3 tygodnie!! ;/
  • co to???!!!!!!!!!;/, cóż to? (odpowiedzi: 0)
  • reklamują tą stronę że niby taka dobra, a tak niczego nie można się nauczyć!!
  • co to ma być!!!, licealistka (odpowiedzi: 0)
  • też myślałam że znajdę tu informacje, których szukam ale gruubo się pomyliłam!!!! co to ma być??!!!
  • ;////////??, kkk (odpowiedzi: 0)
  • no włśnie po cokomuś wymagania edukacyjne??? myślałam że z tej strony się czegoś dowiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • co to ma być?!!!!, LG94 (odpowiedzi: 1)
  • czy z tej strony można się w ogóle uczyć?! Raczej nie! Tu nie ma nic co mogłoby kogoś zainteresować!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl