czwartek 24 października 2019 imieniny Marcina i Rafała 1989 - Zginął Jerzy Kukuczka, polski alpinista
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania programowe z chemii dla liceum ogólnokształcącego

X WĘGLOWODORY


X WĘGLOWODORY

Wymagania na stopień dopuszczający ( 2 )
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: wzór półstrukturalny węglowodorów, węglowodory nasycone (alkany), węglowodory nienasycone (alkeny, alkiny), węglowodory aromatyczne, wiązanie pojedyncze i wielokrotne, szereg homologiczny, homolog, izomeria łańcuchowa i podstawienia, reakcje podstawienia (substytucji), reakcje przyłączania (addycji), rodnik.
  2. Wymienić formy występowania węgla w przyrodzie.
  3. Podać podstawy teorii strukturalnej chemii organicznej.
  4. Podzielić związki organiczne.
  5. Określić zmianę właściwości fizycznych węglowodorów ze wzrostem długości łańcucha węglowego.
  6. Napisać wzory i nazwy 10-ciu przedstawicieli alkanów.
  7. Podać wzory ogólne trzech szeregów homologicznych (alkany, alkeny i alkiny).
  8. Podać stan skupienia w zależności od ilości atomów węgla w cząsteczce.
  9. Ustalić rodniki i grupy alkilowe we wskazanych Alanach oraz podać ich nazwy.
  10. Znać zasady nazewnictwa węglowodorów.
  11. Rozumieć jak posługiwać się węglowodorami gazowymi i ciekłymi aby nie spowodować zagrożenia
  12. Znać wzór i budowę benzenu jako przedstawiciela węglowodorów aromatycznych.
  13. Wskazać naturalne źródła występowania węglowodorów w przyrodzie (ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel kamienny.

Wymagania na stopień dostateczny ( 3 )
Znajomość zagadnień na ocenę dopuszczającą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: reakcje polimeryzacji, reakcje eliminacji, izomeria, izomeria wiązania podwójnego.
  2. Wymienić odmiany alotropowe węgla, podając ich właściwości wynikające z odmiennej budowy.
  3. Rozróżnić węglowodory alifatyczne i cykliczne od aromatycznych
  4. Ustalić rodniki we wskazanych alkanach oraz podać ich nazwy.
  5. Ustalić wzór węglowodoru o podanej nazwie.
  6. Podać wzory strukturalne uproszczone izomerów oraz ich nazwy systematyczne.
  7. Podać nazwę systematyczną węglowodoru przedstawionego wzorem półstrukturalnym.
  8. Ustalić elementarny i rzeczywisty wzór prostego związku chemicznego na podstawie składu procentowego pierwiastka.
  9. Wnioskować o stanie skupienia i palności wskazanego węglowodoru.
  10. Wykazać różnice w budowie węglowodorów nasyconych i nienasyconych.
  11. Przedstawić typowe właściwości wskazanych węglowodorów za pomocą równań reakcji chemicznych:
    • podstawienia (substytucji)
    • przyłączenia (addycji),
    • spalania.
  12. Rozpoznać węglowodory aromatyczne wśród podanych związków organicznych przedstawionych wzorami półstrukturalnymi.
  13. Omówić budowę benzenu
  14. Rozpoznać węglowodory aromatyczne wśród podanych związków organicznych przedstawionych wzorami półstrukturalnymi.
  15. Podać metody otrzymywania alkanów, alkenów, alkinów i benzenu
  16. Wymienić reakcje charakterystyczne benzenu: przyłączanie wodoru, bromowanie, nitrowanie i alkilowanie.
  17. Zapisać poznane reakcje (przyłączania wodoru, bromowania, nitrowania i alkilowania) w postaci równań reakcji.
  18. Wymienić produkty przeróbki ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla kamiennego oraz ich zastosowanie.
  19. Obliczyć skład procentowy węglowodorów.
  20. Rozumieć jakie zagrożenia dla środowiska związane są z nieumiejętnym stosowaniem węglowodorów i ich pochodnych ( zagrożenie pożarowe, skażenie gleby)

Wymagania na stopień dobry ( 4 )
Znajomość zagadnień na ocenę dostateczną a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Pojęcie liczby oktanowej.
  2. Wyjaśnić zjawisko stereoizomerii na przykładzie pochodnych etenu.
  3. Zna odmiany cis i trans cykloalkanów.
  4. Zapisać równanie reakcji substytucji z uwzględnieniem izomerycznych produktów reakcji
  5. Zapisać równanie reakcji otrzymywania węglowodorów na drodze reakcji eliminacji.
  6. Otrzymywać alakany o długich łańcuchach metodą Würtza.
  7. Podać wzory i nazwy homologów benzenu
  8. Podać wzory izomerów węglowodorów aromatycznych (orto, meta, para).
  9. Przewidzieć przebieg reakcji addycji alkenów i alkinów w zależności od położenia wiązania wielokrotnego.
  10. Wyjaśnić na czym polega proces destylacji frakcyjnej ropy naftowej
  11. Ustalić elementarny i rzeczywisty wzór związku chemicznego na podstawie składu procentowego pierwiastka.
  12. Zapisać poznane reakcje (przyłączania wodoru, bromowania, nitrowania i alkilowania) w postaci równań reakcji oraz wykonać obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji chemicznej.
  13. Zilustrować i wytłumaczyć różnice pomiędzy węglowodorami alifatycznymi a aromatycznymi.
  14. Zilustrować zjawisko izomerii łańcuchowej i położenia na dowolnych przykładach, podać nazwy izomerów.
  15. Zdać sobie sprawę z zagrożenia związanego z posługiwaniem się etyliną.
  16. Podać reakcje wspólne i odróżniające węglowodory alifatyczne i aromatycznych.

Wymagania na stopień bardzo dobry ( 5 )
Znajomość zagadnień na ocenę dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Ustalić wzór węglowodoru na podstawie produktów spalania.
  2. Podać mechanizmy reakcji substytucji i addycji elektrofilowej i nukleofilowej.
  3. Podać węglowodory aromatyczne o pierścieniach skondensowanych
  4. Zapisać równania charakterystycznych reakcji dla ww. związków.
  5. Wyjaśnić za pomocą odpowiednich reakcji mechanizm niszczenia ozonu przez freon
  6. Ustalić elementarny i rzeczywisty wzór związku chemicznego na podstawie składu procentowego pierwiastka.
  7. Wskazać szkodliwe działanie węglowodorów oraz ich pochodnych na środowisko (zatrucie gleb, gleb i wód, niszczenie warstwy ozonowej).

Wymagania na stopień celujący ( 6 )
Znajomość zagadnień na ocenę bardzo dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w sytuacjach nietypowych (problemowych).
  2. Zdobyć wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  3. Formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  4. Proponować rozwiązania nietypowe.
  5. Osiągnąć sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;/, 73 (odpowiedzi: 0)
  • Do kazdego punktu powinni dodac przycisk "rozwin" i powinny byc wszystkie odpowiedzi :D wtedy komus moze przydaloby sie to ;P
  • !!!!, Marcia (odpowiedzi: 0)
  • Tylko strata czasu na kliknięcie na tą stronkę!! Co to wogóle ma być? Pomoc dla nauczycieli czy uczniów? Totalny bezsens i jaki tu związek z chemią?Chyba tylko spis treści tematyki :| Żaal!!
  • super, kleofas (odpowiedzi: 0)
  • tego właśnie szukałem dzięks ;D
  • kot, kot (odpowiedzi: 0)
  • po co mi wymagania, jak nei moge ich spełnic bo tego nei umim? :?
  • żal, ktoś (odpowiedzi: 0)
  • oczywiście Nie ma to czego szukam co kogo obchodzą wymagania edukacyjne?
  • ..., MiSiaLu (odpowiedzi: 0)
  • Szukam informacji "Skład procentowy węglowodorów" mniej więcej po łebkach co i jak.. a trafiłem na to.. racja jaja niezłe, po co mi wiedzieć co na jaką ocenę? Mam gdzieś teraz oceny.. matura za niecałe 3 tygodnie!! ;/
  • co to???!!!!!!!!!;/, cóż to? (odpowiedzi: 0)
  • reklamują tą stronę że niby taka dobra, a tak niczego nie można się nauczyć!!
  • co to ma być!!!, licealistka (odpowiedzi: 0)
  • też myślałam że znajdę tu informacje, których szukam ale gruubo się pomyliłam!!!! co to ma być??!!!
  • ;////////??, kkk (odpowiedzi: 0)
  • no włśnie po cokomuś wymagania edukacyjne??? myślałam że z tej strony się czegoś dowiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • co to ma być?!!!!, LG94 (odpowiedzi: 1)
  • czy z tej strony można się w ogóle uczyć?! Raczej nie! Tu nie ma nic co mogłoby kogoś zainteresować!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl