środa 16 października 2019 imieniny Florentyny i Gawła 1978 - Karol Wojtyła obrany na papieża
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania programowe z chemii dla liceum ogólnokształcącego

XI JEDNOFUNKCYJNE POCHODNE WĘGLOWODORÓW


XI JEDNOFUNKCYJNE POCHODNE WĘGLOWODORÓW

Wymagania na stopień dopuszczający ( 2 )
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: grupa funkcyjna, rzędowość, alkohole monohydroksylowe i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, mydła, hydroliza tłuszczów.
  2. Rozpoznać przedstawicieli: alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów i estrów z podanych związków organicznych przedstawionych wzorami półstrukturalnymi.
  3. Napisać wzory sumaryczne i strukturalne wskazanych jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów
  4. Napisać wzory alkoholi polihydroksylowych: glikolu i gliceryny.
  5. Wskazać te jednofunkcyjne pochodne węglowodorów, które mają właściwości toksyczne.
  6. Przedstawić właściwości jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów:
    • Etanolu
    • Glicerolu
    • Fenolu (benzenol):
    • Aldehydu mrówkowego
    • Kwasów karboksylowych:
      - octowego
      - stearynowego:
      - kwasu oleinowego
    • Estrów jako produkty reakcji kwasów z alkoholami:
  7. Podać wzory ogólne: alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin.
  8. Omówić budowę przedstawicieli powyższych związków.
  9. Otrzymać metanal z alkoholu metylowego

Wymagania na stopień dostateczny ( 3 )
Znajomość zagadnień na ocenę dopuszczającą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Podać metody otrzymywania alkoholi jedno- i wielowodorotlenowych.
  2. Dokonać podziału alkoholi.
  3. Nazwać alkohole.
  4. Wymienić różnice pomiędzy alkoholami a fenolami.
  5. Wskazać zagrożenia fenolem.
  6. Przedstawić właściwości jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów:
    • Etanol: rozpuszczalność w wodzie, odczyn, reakcja z sodem, reakcja z chlorowodorem, reakcja z kwasami karboksylowymi, wpływ na organizm ludzki;
    • Glicerol lub glikol etylenowy: rozpuszczalność w wodzie, reakcja z sodem, reakcja z kwasami karboksylowymi,
    • Fenol (benzenol): odczyn, reakcja z wodorotlenkiem sodu,
    • Aldehyd mrówkowy: wykazanie redukcyjnych właściwości;
    • Kwasy karboksylowe:
        - octowy: rozpuszczalność w wodzie, odczyn, reakcje z metalami, reakcje z alkoholami,
        - stearynowy: rozpuszczalność w wodzie, reakcja z wodorotlenkiem sodu,
        - kwas oleinowy: reakcja z wodą bromową;
    • estry jako produkty reakcji kwasów z alkoholami:
        - tłuszcze: roślinne i zwierzęce, nienasycone i nasycone, uwodornienie tłuszczów nienasyconych;
      • hydroliza tłuszczów w środowisku zasadowym.
      • Zapisać równania reakcji chemicznych ilustrujących omawiane zagadnienia.
  7. Omówić reakcje estryfikacji.
  8. Napisać wzory wskazanych aldehydów oraz nazwać je stosując poprawne nazewnictwo.
  9. Podać metody otrzymywania aldehydów.
  10. Dokonać podziału kwasów.
  11. Zapisać wzory sumaryczne i strukturalne najważniejszych kwasów karboksylowych oraz nazwać je stosując właściwe nazewnictwo.
  12. Przedstawić za pomocą równań reakcji metody otrzymywania kwasów.
  13. Zakwalifikować mydło do odpowiedniej grupy związków chemicznych.
  14. Dokonać podziału estrów naturalnych.
  15. Rozróżniać tłuszcze (pochodne kwasów nasyconych i nienasyconych).
  16. Wyjaśnić charakter amin na podstawie budowy grupy aminowej.
  17. Dokonać podziału i nazwać aminy.

Wymagania na stopień dobry ( 4 )
Znajomość zagadnień na ocenę dostateczną a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Omówić rodzaje izomerii w alkoholach.
  2. Podać metody otrzymywania alkoholi za pomocą odpowiednich równań reakcji.
  3. Zapisać reakcje utleniania:
    • alkoholi I- rzędowych do aldehydów
    • alkoholi II - rzędowych do ketonów
  4. Na podstawie poznanych wiadomości wytłumaczyć charakter fenolu
  5. Zapisać równania reakcji charakterystycznych dla aldehydów.
  6. Wskazać zastosowanie aldehydów.
  7. Wyjaśnić reakcję polimeryzacji.
  8. Zapisać wzory sumaryczne i strukturalne wskazanych kwasów karboksylowych oraz nazwać je stosując właściwe nazewnictwo.
  9. Na podstawie budowy grupy karboksylowej wyjaśnić właściwości chemiczne kwasów.
  10. Napisać reakcję estryfikacji dla wskazanych substratów.
  11. Wyjaśnić właściwości kwasów: masłowego, stearynowego, oleinowego oraz ich znaczenie.
  12. Wyjaśnić dlaczego mydła mają charakter zasadowy?
  13. Wskazać występowanie, otrzymywanie i znaczenie tłuszczów.
  14. Omówić budowę mocznika.
  15. Wskazać zastosowanie amin (zapach śledzi od metylo- i dimetyloaminy) i mocznika (produkt przemiany białek w organizmach żywych oraz jako nawóz)
  16. Wnioskować na podstawie budowy związku organicznego (obecność grupy funkcyjnej) o właściwościach związku.

Wymagania na stopień bardzo dobry ( 5 )
Znajomość zagadnień na ocenę dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Wskazać zastosowanie poznanych kwasów w życiu codziennym i przemyśle.
  2. Rozumieć na czym polega uzależnienie alkoholowe.
  3. Podać wzory i nazwy różnych typów izomerów określonych alkoholi.
  4. Napisać jonowe równania reakcji hydrolizy alkoholanów.
  5. Podać reakcje charakterystyczne alkoholi poliwodorotlenowych (z wodorotlenkiem miedzi (II), spalania z sodem).
  6. Za pomocą odpowiednich równań reakcji zapisać schemat typu:
    • alkan -> fluorowcoalkan -> alkohol
    • alkan -> alken -> alkohol
  7. Zaprojektować doświadczenie odróżniające aldehydy od ketonów.
  8. Napisać równania reakcji redukcji aldehydów do alkoholi pierwszorzędowych i ketonów do alkoholi drugorzędowych.
  9. Napisać równania reakcji otrzymywania aldehydu i ketonu z odpowiedniego alkoholu.
  10. Zaprojektować doświadczenie pozwalające odróżnić kwas nasycony od nienasyconego.
  11. Napisać równanie reakcji hydrolizy zasadowej i kwasowej dowolnego estru.
  12. Napisać równanie reakcji alkoholu z kwasem nieorganicznym.
  13. Wyjaśnić rolę tłuszczów w życiu.
  14. Wyjaśnić proces utwardzania (uwodornienia) tłuszczów naturalnych na przykładzie margaryny.
  15. Zaprojektować doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcze nasycone od nienasyconych.
  16. Napisać równanie reakcji otrzymywania amin alifatycznych z odpowiednich halogenków.
  17. Napisać równanie reakcji otrzymywania mocznika.
  18. Przewidzieć produkty reakcji hydrolizy zasadowej i kwasowej amin.
  19. Wykorzystać właściwości jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów w obliczeniach chemicznych.

Wymagania na stopień celujący ( 6 )
Znajomość zagadnień na ocenę bardzo dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w sytuacjach nietypowych (problemowych).
  2. Zdobyć wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  3. Formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  4. Proponować rozwiązania nietypowe.
  5. Osiągnąć sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;/, 73 (odpowiedzi: 0)
  • Do kazdego punktu powinni dodac przycisk "rozwin" i powinny byc wszystkie odpowiedzi :D wtedy komus moze przydaloby sie to ;P
  • !!!!, Marcia (odpowiedzi: 0)
  • Tylko strata czasu na kliknięcie na tą stronkę!! Co to wogóle ma być? Pomoc dla nauczycieli czy uczniów? Totalny bezsens i jaki tu związek z chemią?Chyba tylko spis treści tematyki :| Żaal!!
  • super, kleofas (odpowiedzi: 0)
  • tego właśnie szukałem dzięks ;D
  • kot, kot (odpowiedzi: 0)
  • po co mi wymagania, jak nei moge ich spełnic bo tego nei umim? :?
  • żal, ktoś (odpowiedzi: 0)
  • oczywiście Nie ma to czego szukam co kogo obchodzą wymagania edukacyjne?
  • ..., MiSiaLu (odpowiedzi: 0)
  • Szukam informacji "Skład procentowy węglowodorów" mniej więcej po łebkach co i jak.. a trafiłem na to.. racja jaja niezłe, po co mi wiedzieć co na jaką ocenę? Mam gdzieś teraz oceny.. matura za niecałe 3 tygodnie!! ;/
  • co to???!!!!!!!!!;/, cóż to? (odpowiedzi: 0)
  • reklamują tą stronę że niby taka dobra, a tak niczego nie można się nauczyć!!
  • co to ma być!!!, licealistka (odpowiedzi: 0)
  • też myślałam że znajdę tu informacje, których szukam ale gruubo się pomyliłam!!!! co to ma być??!!!
  • ;////////??, kkk (odpowiedzi: 0)
  • no włśnie po cokomuś wymagania edukacyjne??? myślałam że z tej strony się czegoś dowiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • co to ma być?!!!!, LG94 (odpowiedzi: 1)
  • czy z tej strony można się w ogóle uczyć?! Raczej nie! Tu nie ma nic co mogłoby kogoś zainteresować!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl