TERMIN | TEMATYKA | UWAGI |
Wrzesień, październik | 1. Zebranie organizacyjne:- zapisy nowych członków kółka;
- zapoznanie uczestników z planem pracy;
- ułożenie i zatwierdzenie regulaminu koła.
2. Zapoznanie się ze sprzętem laboratoryjnym:- statyw – montaż;
- rodzaje szkła laboratoryjnego;
- odczynniki – opis i oznakowanie.
3. Doświadczenia:- sączenie zawiesin przez bibułę filtracyjną;
- odmierzanie określonych objętości cieczy za pomocą pipety, menzurki, kolby itp.
- badanie płomienia palnika i jego temperatury.
| Zapoznanie z przepisami BHP. Zwrócenie uwagi na potrzebę posiadania ubrania ochronnego i rękawic gumowych. |
Listopad | 4. Mieszaniny. Pogadanka na temat skraplania powietrza.
5. Doświadczenia:- rozdzielanie mieszaniny przez rozpuszczanie i krystalizację;
- mieszanina niejednorodna;
6. Obliczanie zadań z wykorzystaniem prawa zachowania masy. | Poz. 1, s. 35 Poz. 1, s. 37 Poz. 2, s. 10
|
Grudzień | 7. Pierwiastki chemiczne – ciekawostki związane z układem okresowym pierwiastków.
8. Rodzaje układu okresowego pierwiastków – m.in. encyklopedia multimedialna.
9. Podręcznik multimedialny do chemii z elementami ekologii – wybrane wiadomości o pierwiastkach i układzie okresowym pierwiastków.
10. Doświadczenia:- badanie, z czego wykonane są zapałki i dlaczego się zapalają;
- otrzymywanie fosforu białego.
11. Obliczanie zadań na stężenia roztworów. | Encyklopedia Multimedialna PWN Multimedialny podręcznik do chemii z elementami ekologii Poz. 3, s. 31–32 Encyklopedia Multimedialna-Chemia |
Styczeń | 12. Kwasy – sporządzanie wskaźników do wykrywania kwasów i zasad.
13. Doświadczenia:- otrzymywanie pięciotlenku fosforu i dwutlenku siarki;
- rozpuszczanie ich w wodzie i badanie odczynów.
14. Rozwiązywanie problemów teoretycznych: napisać równania reakcji otrzymywania kwasów podczas wykonywania doświadczeń. | |
Luty | 15. Wodorotlenki – przeciwieństwo zasad: badanie zachowania się różnych metali i ich tlenków względem wody.
16. Wytrącanie osadów wodorotlenków z roztworów soli za pomocą roztworu zasady sodowej.
17. Układanie równań przeprowadzonych reakcji. | |
Marzec | 18. Sole wokół nas – przygotowanie do konkursu międzyklasowego w gimnazjum w Sieroszewicach.
19. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – I etap.
20. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – II etap.
21. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – II etap (wojewódzki). | |
Kwiecień | 22. Otrzymywanie soli różnymi metodami:- działanie kwasu solnego na zasadę sodową;
- reakcja zasady sodowej z kwasem siarkowym(VI) w obecności wskaźnika;
- porównywanie przebiegu reakcji kwasów solnego i siarkowego(VI) z cynkiem;
- reakcja kwasu azotowego(V) z żelazem.
23. Modelowanie równań reakcji strąceniowych.
24. Konkurs chemiczny międzyszkolny „Sole i ich rola w przyrodzie” – etap I.
25. Konkurs – etap II (ogłoszenie zwycięzców). | Poz. 1, s. 171–182 |
Maj | 26. Przygotowanie „Wieczoru ciekawej chemii” dla zainteresowanych uczniów:- konkursy z zastosowaniem słowników chemicznych i tablic;
- efektowne doświadczenia;
- horoskop alchemiczny według Marii Claire.
| Poz. 4, s. 137 |
Czerwiec | 27. Podsumowanie pracy kółka w minionym roku.
28. Rozdanie dyplomów uczestnika kółka chemicznego. | |
Autor: Małgorzata Kupijaj, Gimnazjum w Sieroszewicach
|