niedziela 18 sierpnia 2019 imieniny Bronisława i Ilony 1227 - Zmarł Czyngis-Chan
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Utrwalenie wiadomości o budowie atomu i układzie okresowym

Informacje ogólne

Lekcja dla klasy I lub II gimnazjum oraz jako powtórzenie dla I klasy LO. Można ją przeprowadzić w ramach realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej.

Cele ogólne:

  1. wykorzystanie Internetu jako źródła informacji w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy;
  2. kształcenie umiejętności poszukiwania informacji dotyczących pierwiastków chemicznych przy pomocy Internetu.

Cele operacyjne:
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:

Kategorie celu* Poziom wymagań**

a) umieć:

  • określić grupę i okres pierwiastka w układzie;
  • określić liczbę elektronów, protonów i powłok na podstawie położenia pierwiastka w układzie;
  • wskazać pierwiastek, znając jego liczby znaczące;
  • wymienić cząstki elementarne;
  • wnioskować w oparciu o przeprowadzone doświadczenie;
  • odróżnić metale od niemetali;
  • odszukać potrzebną informację dotyczącą pierwiastka chemicznego na stronie WWW;
  • dobierać właściwe argumenty;

 

B
D

D
A
D

C
C
 
D

 

K
R

R
K
R

R
R

R

b) rozumieć:

  • działanie biologiczne tlenu, azotu, rtęci i uranu;
  • przyczyny powstawania NO2;
  • związek między budową atomu a jego położeniem w układzie okresowym.

 

C
C
C

 

R
P
P

*) Kategorie celu:
A - znajomość pojęć,
B - rozumienie wiadomości,
C - stosow. w sytuacjach typowych,
D - stosow. w sytuacjach problemowych.
**) Poziom wymagań:
K - konieczny,
P - podstawowy,
R - rozszerzający,
W - wykraczający.

Formy pracy: praca w grupach 4-osobowych.

Metody nauczania (gry dydaktyczne):

  • quizowo-turniejowa,
  • rozrywek umysłowych.

Pomoce dydaktyczne:

  • komputer;
  • papier szary, magnesy, mazaki, kolorowe kartki;
  • portal edukacyjny Eduseek (http://eduseek.interklasa.pl);
  • zadanie domowe do wklejenia.

Przebieg lekcji:

1. Przywitanie uczniów, wyjaśnienie celów, podanie tematu lekcji.
2. Podział uczniów na grupy.
3. Poznanie internetowego układu okresowego:

4. Wyjaśnienie zasad turnieju i punktacji: 1 miejsce - 4 pkty, 2 miejsce - 3 pkty, 3 miejsce - 2 pkty, 4 i 5 miejsce - po jednym punkcie, w przypadku skończenia pracy. Grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów, otrzyma ocenę bardzo dobrą, a grupa, która zajmie drugie miejsce - ocenę dobrą (dla tych, którzy będą chcieli).
5. Rozdanie zadań i rozwiązywanie ich kolejno przy pomocy informacji z układu okresowego Eduseeka (zał. 1).
6. Podsumowanie pracy, wystawienie ocen.
7. Podanie zadania domowego, wyłączenie komputerów.
8. Ewaluacja zajęć dokonana przez uczniów i nauczycieli biorących udział w zajęciach (zał. 2).

Czynności nauczyciela i uczniów

Lp.

Czynności nauczyciela:

Czynności uczniów:

Czas:

1.

Część organizacyjna – powitanie uczniów, podanie celów i tematu lekcji.

Słuchanie.

2 min.

2.

Podział uczniów na grupy.

Wykonanie poleceń nauczyciela, uruchomienie komputerów, włączenie przeglądarki.

4 min.

3.

Podanie strony internetowej i ścieżki dostępu.

Wejście na stronę i poznanie zasad pracy z programem na przykładzie helu.

5 min.

4.

Wyjaśnienie zasad turnieju.

Słuchanie.

2 min.

5.

Rozdanie kolejno zadań, ocena poprawności ich rozwiązania, wpisanie punktacji do tabeli.

Rozwiązywanie kolejno zadań przy pomocy informacji z układu okresowego z Internetu (zał. nr 1).

25 min.

6.

Podsumowanie pracy, wystawienie ocen.

Słuchanie.

3 min.

7.

Podanie pracy domowej.

Notowanie.

1 min.

8.

Ewaluacja zajęć dokonana przez uczniów i obecnych nauczycieli.

Wypełnianie ankiet (zał. nr 2).

4 min.

Literatura:
B. Borkowska, V. Panfil, Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej
K. Matejek, Przedmiotowy system oceniania i wymagania edukacyjne z chemii. "Chemia w Szkole" 2000 nr 4
T. Kulawik, M. Litwin, Poradnik metodyczny dla gimnazjum - cz. 1





Autor: Jolanta Szmurło, nauczyciel chemii w Gimnazjum nr 2 i ZSO w Bytowie
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl