poniedziałek 19 sierpnia 2019 imieniny Bolesława i Juliana 1662 - Zmarł Blaise Pascal
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Aldehyd mrówkowy - otrzymywanie, właściwości fizyczne.
Aldehyd mrówkowy - otrzymywanie, właściwości fizyczne

Aldehyd mrówkowy - otrzymywanie, właściwości fizyczne.

Temat: Aldehyd mrówkowy – otrzymywanie, właściwości fizyczne.
Scenariusz lekcji z chemii organicznej dla szkół średnich.

Cel ogólny: poznanie przedstawiciela nowej klasy związków jednofunkcyjnych - aldehydu mrówkowego.

Cele operacyjne:

  • umiejętność zaprojektowania doświadczenia pozwalającego otrzymać tlenek miedzi(II),
  • umiejętność obserwowania zmian zachodzących w czasie przeprowadzania doświadczeń, a także wyciągania wniosków i zapisywania równań obserwowanych reakcji chemicznych,
  • umiejętność napisania wzoru aldehydu mrówkowego i zaznaczenia w nim grupy funkcyjnej,
  • umiejętność określenia stopnia utlenienia atomu węgla w alkoholu metylowym i aldehydzie mrówkowym.

    Środki dydaktyczne:
    - odczynniki (metanol, metanal),
    - sprzęt (probówki, palnik, drucik miedziany, preparaty anatomiczne).

    Przebieg lekcji:
    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności poprzez następujące zadania:

  • Dopisz do schematu równania reakcji i nazwij otrzymane związki organiczne:

  • Co nazywamy grupą funkcyjną?
  • Zaznacz i nazwij grupy funkcyjne w związkach A i B.

    3. Wytworzenie sytuacji problemowej.

  • Z jakimi substancjami reagują alkohole?
  • Jak zachowują się alkohole w reakcji z metalami aktywnymi?
  • Z jakimi innymi związkami oprócz metali reagują kwasy?

    4. Sformułowanie problemu:

  • Czy alkohol metylowy będzie reagował z tlenkiem miedzi(II)?
    Uczniowie zapisują problem do zeszytu, zostawiając wolne miejsce na temat lekcji.

    5. Planowanie rozwiązania.
    Uczniowie planują rozwiązanie problemu na drodze doświadczalnej:

  • Jak otrzymać tlenek miedzi(II)?
  • Jak wykonać reakcję metanolu z CuO?

    6. Rozwiązanie problemu.
    Przeprowadzenie doświadczenia w formie pokazu przez nauczyciela. Przypomnienie o konieczności ostrożnego obchodzenia się z substancjami trującymi, takimi jak metanol.
    Uczniowie zapisują w zeszycie tematy doświadczeń, schematyczne rysunki, obserwacje i wnioski.

    Doświadczenie 1. Otrzymywanie tlenku miedzi(II).
    Obserwacje: Rozżarzony w płomieniu palnika drucik miedziany pokrył się czarnym nalotem.
    Wniosek: W podwyższonej temperaturze miedź reaguje z tlenem.

    2 Cu + O2 —> 2 CuO

    Doświadczenie 2. Badanie reakcji metanolu z tlenkiem miedzi(II).
    Obserwacje: Metanol reaguje z tlenkiem miedzi. Po zanurzeniu rozżarzonego drucika miedzianego pokrytego nalotem CuO w metanolu pojawia się ostry zapach i metaliczna miedź.
    Wniosek: Tlenek miedzi(II) zredukował się do metalicznej miedzi, a więc alkohol metylowy musiał się utlenić. Reakcja metanolu z tlenkiem miedzi(II) jest reakcją typu redoks.
    Uczniowie z pomocą nauczyciela próbują zapisać równanie reakcji, określić stopnie utlenienia atomów węgla w alkoholu i w otrzymanym związku oraz wyprowadzić nazwę produktu organicznego.


    utleniacz     C-2 – 2e —> C0
    reduktor     Cu+2 + 2e —> Cu0

    Nauczyciel informuje, że nowo otrzymany związek znany jest pod nazwami metanal (nazwa systematyczna), aldehyd mrówkowy lub formaldehyd (nazwa zwyczajowa).

  • Jakie właściwości fizyczne można było zaobserwować podczas doświadczenia?
    Aldehyd mrówkowy jest substancją o ostrym, przenikliwym zapachu, drażniącym błony śluzowe.

    Nauczyciel pokazuje wodny roztwór formaldehydu i uzupełnia informacje podając, że metanal jest trucizną, w temperaturze pokojowej jest gazem łatwo rozpuszczalnym w wodzie. Roztwór wodny metanalu o stężeniu ok. 40% znany jest pod nazwą formalina.

  • Czy znacie zastosowanie formaliny?
    Nauczyciel pokazuje preparaty anatomiczne.

    7. Podsumowanie:
    1) Jaki nowy związek został poznany na tej lekcji?
    2) Jaki temat zostanie zapisany do zeszytów?
    3) W wyniku jakiej reakcji można otrzymać aldehyd mrówkowy?
    4) Na czym polega proces utleniania metanolu?
    5) Jakie właściwości fizyczne ma metanal?

    8. Ocena pracy uczniów na lekcji.

    9. Praca domowa
    a) Jakie właściwości formaliny zadecydowały o tym, że substancja ta jest używana do przechowywania preparatów anatomicznych?
    b) Czy reakcja kwasu, np. siarkowego(VI), z tlenkiem miedzi(II) jest też reakcją redoks? Uzasadnij odpowiedź.




  • Autor: Iwona Oborska, doradca metodyczny i nauczyciel chemii w III LO w Kielcach
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl