sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z chemii

Część 2

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Sole”:

Teoria:

  1. Z czego zbudowane są sole?
  2. Jakie wiązanie występuje w cząsteczce soli?
  3. Jaki jest wzór ogólny soli?
  4. Jaka sól jest najbardziej znana? Podaj jej nazwę chemiczną i wzór.
  5. Podaj cztery sposoby otrzymywania soli.
  6. Jaka reakcja nazywa się reakcją zobojętniania?
  7. Co dzieje się z solami w roztworach wodnych?
  8. Jak udowodnić, że sole w roztworach wodnych dysocjują na jony?
  9. Z jaki substancjami reagują sole?
  10. Jak można podzielić sole?

Praktyka - sole:

  1. Jak nazywają się sole kwasów:
    a) węglowego
    b) siarkowego(VI)
    c) solnego
  2. Podaj nazwę soli:
    a) KCl
    b) FeCO3
    c) MgSO4
  3. Uzupełnij schematy:
    a) zasada + kwas =
    b) metal + kwas =
    c) tlenek metalu + kwas =
    d) zasada + tlenek niemetali =
  4. Napisz równanie dysocjacji NaCl.
  5. Odczytaj z tabeli rozpuszczalności rozpuszczalność:
    a) KNO3
    b) CaCl2
    c) FePO4

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Tworzywa pochodzenia mineralnego”:

Teoria:

  1. Wymień 3 skały, których podstawowym składnikiem jest węglan wapnia.
  2. Jak można rozpoznać skały wapienne?
  3. Gdzie stosowane są wapienie?
  4. Jak z wapieni otrzymuje się tlenek wapnia?
  5. Jak otrzymuje się wapno gaszone?
  6. Jakie środki ostrożności należy zachować podczas gaszenia wapna?
  7. Do czego stosuje się wapno gaszone?
  8. Jak otrzymać zaprawę murarską?
  9. Co powoduje twardnienie zaprawy murarskiej?
  10. Jaką sól zawiera gips i anhydryt?
  11. Jaki gips służy do unieruchamiania złamanych kości?
  12. Jak powstaje szkło?
  13. Co otrzymujemy z rud?
  14. Podaj przykłady 5 metali oraz przykłady ich zastosowań.
  15. Wymień 5 właściwości metali.
  16. Jakie znasz stopy?
  17. Co to jest korozja?
  18. Jak można zapobiegać korozji - podaj 3 sposoby.

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Węgiel i jego związki”:

Teoria:

  1. W jakiej postaci występuje węgiel w stanie wolnym?
  2. Podaj właściwości fizyczne diamentu i grafitu.
  3. Dlaczego diament i grafit mają różne właściwości fizyczne?
  4. Jakie jest znaczenie węgla kopalnego?
  5. Jakie znasz surowce energetyczne?
  6. Co otrzymuje się z ropy naftowej?
  7. Jak nazywają się związki zbudowane z węgla i wodoru?
  8. Podaj wzór sumaryczny i strukturalny najprostszego węglowodoru.
  9. Jaki jest wzór ogólny węglowodorów nasyconych?
  10. Do jakiej grupy należy związek o wzorze C2H4? Narysuj jego wzór strukturalny i podaj nazwę.
  11. Do jakiej grupy należy związek o wzorze C2H2? Narysuj jego wzór strukturalny i podaj nazwę.
  12. Jak nazywają się węglowodory zawierające wiązania podwójne lub potrójne w cząsteczce?
  13. Z czego otrzymuje się benzynę?
  14. Co to jest kraking?
  15. Jakie środki ostrożności należy zachować posługując się surowcami energetycznymi?
  16. Jakie znasz rodzaje spalania?
  17. Od czego zależy jakie produkty powstają podczas spalania?

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Pochodne węglowodorów”:

Teoria:

  1. Jak z węglowodorów powstają ich pochodne?
  2. Jakie pochodne węglowodorów poznałeś?
  3. Jakie poznałeś grupy funkcyjne?
    a) .............
    b) .............
    c) .............
  4. Podaj wzór sumaryczny metanolu.
  5. Jakie skutki wywołać może spożycie metanolu?
  6. Podaj wzór etanolu.
  7. Wymień 3 skutki szkodliwego wpływu na organizm ludzki.
  8. Co to jest gliceryna?
  9. Opisz właściwości fizyczne gliceryny.
  10. Podaj 3 zastosowania gliceryny.
  11. Jaki jest wzór ogólny kwasów karboksylowych.
  12. Podaj wzór sumaryczny kwasu mrówkowego i octowego.
  13. Jakie są właściwości tych dwóch kwasów?
    a) .............
    b) .............
    c) .............
  14. Podaj nazwy 3 kwasów tłuszczowych.
  15. Jakie są właściwości fizyczne kwasów tłuszczowych?
  16. Czym są mydła?
  17. W jakiej reakcji powstają estry?
  18. Jakie jest zastosowanie estrów?

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Związki chemiczne w żywieniu”:

Teoria

  1. Jakie są podstawowe składniki żywności?
    a) .................
    b) .................
    c) .................
    d) .................
    e) .................
    f) .................
  2. Czym są tłuszcze stałe?
  3. Czym są tłuszcze ciekłe?
  4. Podaj przykład tłuszczu:
    a) stałego
    b) ciekłego
    c) zwierzęcego
    d) roślinnego
    e) nasyconego
    f) nienasyconego
  5. Jaką funkcję spełniają białka w organizmach żywych?
  6. Z jakich związków powstają białka
  7. Jaki znasz najprostszy aminokwas?
  8. Jakie pierwiastki na pewno wchodzą w skład białek?
  9. Jakie znasz reakcje charakterystyczne białek?
  10. Jakie czynniki powodują denaturację białka?
    a) ....................
    b) ....................
    c) ....................
    d) ....................
    e) ....................
  11. Jaki jest wzór ogólny cukrów?
  12. Przedstaw podział cukrów i podaj ich przykłady oraz wzory sumaryczne.
  13. Z czego otrzymujemy cukry?
  14. Jakie właściwości chemiczne ma glukoza?
  15. Jak ją odróżnić od sacharozy i skrobi?
  16. Co dzieje się z sacharozą pod wpływem wody, w obecności kwasów lub enzymów?

Praktyka:

Uzupełnij:

  1. kwas tłuszczowy + glicerol = .......................
  2. tłuszcz + woda = ........................................
  3. tłuszcz + zasada = ......................................
  4. tłuszcz + tlen = ...........................................
  5. cukier + tlen = ............................................
  6. sacharoza + woda = ....................................
  7. skrobia + woda = ........................................
  8. białko + woda = ..........................................




Autor: Wiesława Wołoszyn-Oczadły
nauczycielka chemii i informatyki w gimnazjum w Kaczycach

Komentarze + Dodaj komentarz
  • masakraxd, klaudia7778 (odpowiedzi: 0)
  • OMG.. jak dla mnie to sa wymagania na 5 ; p co za poziom ;p
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl