środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania programowe z chemii dla liceum ogólnokształcącego

I PODSTAWOWE POJĘCIA


I PODSTAWOWE POJĘCIA

Wymagania na stopień dopuszczający ( 2 )
Uczeń potrafi:

  1. Rozumie i definiuje pojęcia: atom, cząsteczka, pierwiastek i związek chemiczny, metal, niemetal, mieszanina, symbol pierwiastka, wzór chemiczny, wartościowość, masa atomowa, masa cząsteczkowa, przemiana fizyczna, reakcja chemiczna, równanie reakcji chemicznej, substrat, produkt, reagent.
  2. Wybrać metale i niemetale w przedstawionej "kolekcji" substancji chemicznych.
  3. Operować symbolami ważniejszych pierwiastków chemicznych.
  4. Posługiwać się podstawowymi wzorami związków chemicznych.
  5. Wskazać substancje chemiczne w najbliższym otoczeniu.
  6. Podzielić substancje na proste i złożone.
  7. Opisać właściwości fizyczne i chemiczne substancji.
  8. Podzielić pierwiastki chemiczne (metale i niemetale).
  9. Podzielić związki chemiczne (tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy i sole).
  10. Podać zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
  11. Odróżnić przemianę chemiczną od fizycznej.
  12. Opisać objawy reakcji chemicznej.
  13. Wskazać substraty i produkty w równaniach reakcji.
  14. Rozumie znaczenie podstawowych praw chemicznych (prawo zachowania masy i prawo stałości składu)
  15. Odczytać z układu okresowego masy atomowe pierwiastków chemicznych.
  16. Obliczyć masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych.

Wymagania na stopień dostateczny ( 3 )
Znajomość zagadnień na ocenę dopuszczającą a ponadto  
Uczeń potrafi:

  1. Zapisać proste wzory związków chemicznych na podstawie podanych wartościowości pierwiastków.
  2. Określić wartościowość wybranych pierwiastków w ich połączeniach z tlenem i z wodorem na podstawie podanych znajomości wartościowości tlenu i wodoru.
  3. Nazwać wybrane tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole na podstawie podanych wzorów: CaO, MgO, H2O, SO2, SO3, NO, NO2, H2S, H2SO3, H2SO4, HNO3, HNO2, H3PO4, HCl, H2CO3, NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, CaSO4, MgSO4, K2SO4, NaCl, MgCl2, KNO3, AgNO3, CaCO3, Na2CO3, Ca3(PO4)2, PbS.
  4. Zapisać wzory wybranych tlenków, kwasów, wodorotlenków i soli na podstawie podanych nazw (przykłady patrz wyżej).
  5. Odczytać lub zapisać za pomocą symboli i wzorów chemicznych określoną liczbę atomów, cząsteczek np. O, O2, 2Mg, CO2, 4SO3, H2SO4.
  6. Posłużyć się pojęciem: jednostka masy atomowej.
  7. Obliczyć masę atomu znając masę atomową ze wzoru.
  8. Obliczyć masy cząsteczkowe związków chemicznych.
  9. Sporządzić mieszaniny.
  10. Wyjaśnić różnicę pomiędzy mieszaniną a związkiem chemicznym.
  11. Dokonać klasyfikacji substancji na pierwiastki chemiczne, związki chemiczne i mieszaniny spośród podanych przykładów (czyli odróżnić substancje proste od złożonych).
  12. Zastosować prawo stałości składu w prostych obliczeniach:
    • obliczyć stosunki wagowe pierwiastków tworzących związek chemiczny
  13. Obliczyć masy reagentów na podstawie prawa zachowania masy.
  14. Określić skład procentowy związku chemicznego.
  15. Odróżnić atomy pierwiastka od cząsteczek związku chemicznego.

Wymagania na stopień dobry ( 4 )
Znajomość zagadnień na ocenę dostateczną a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Wskazać sposoby rozdzielnia składników mieszanin (destylacja, filtracja, dekantacja).
  2. Objaśnić i zastosować poznane prawa w obliczeniach chemicznych.
  3. Ustalać wzory związków chemicznych z:
    • danego stosunku wagowego
    • składu procentowego jego składników.
  4. Ustalić stosunki wagowe pierwiastków w związkach chemicznych.
  5. Obliczyć zawartość procentową głównego składnika w nawozach mineralnych.

Wymagania na stopień bardzo dobry ( 5 )
Znajomość zagadnień na ocenę dobrą a ponadto
Uczeń potrafi

  1. Objaśnić i zastosować poznane prawa w obliczeniach chemicznych (bardziej złożone).
  2. Ustalić wzór związku chemicznego z danego stosunku wagowego (zadania trudniejsze).
  3. Biegle stosować właściwe nazewnictwo związków nieorganicznych.
  4. Powiązać poznane treści z życiem codziennym.

Wymagania na stopień celujący ( 6 )
Znajomość zagadnień na ocenę bardzo dobrą a ponadto
Uczeń potrafi:

  1. Stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w sytuacjach nietypowych (problemowych).
  2. Zdobyć wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  3. Formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  4. Proponować rozwiązania nietypowe.
  5. Osiągnąć sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • ;/, 73 (odpowiedzi: 0)
  • Do kazdego punktu powinni dodac przycisk "rozwin" i powinny byc wszystkie odpowiedzi :D wtedy komus moze przydaloby sie to ;P
  • !!!!, Marcia (odpowiedzi: 0)
  • Tylko strata czasu na kliknięcie na tą stronkę!! Co to wogóle ma być? Pomoc dla nauczycieli czy uczniów? Totalny bezsens i jaki tu związek z chemią?Chyba tylko spis treści tematyki :| Żaal!!
  • super, kleofas (odpowiedzi: 0)
  • tego właśnie szukałem dzięks ;D
  • kot, kot (odpowiedzi: 0)
  • po co mi wymagania, jak nei moge ich spełnic bo tego nei umim? :?
  • żal, ktoś (odpowiedzi: 0)
  • oczywiście Nie ma to czego szukam co kogo obchodzą wymagania edukacyjne?
  • ..., MiSiaLu (odpowiedzi: 0)
  • Szukam informacji "Skład procentowy węglowodorów" mniej więcej po łebkach co i jak.. a trafiłem na to.. racja jaja niezłe, po co mi wiedzieć co na jaką ocenę? Mam gdzieś teraz oceny.. matura za niecałe 3 tygodnie!! ;/
  • co to???!!!!!!!!!;/, cóż to? (odpowiedzi: 0)
  • reklamują tą stronę że niby taka dobra, a tak niczego nie można się nauczyć!!
  • co to ma być!!!, licealistka (odpowiedzi: 0)
  • też myślałam że znajdę tu informacje, których szukam ale gruubo się pomyliłam!!!! co to ma być??!!!
  • ;////////??, kkk (odpowiedzi: 0)
  • no włśnie po cokomuś wymagania edukacyjne??? myślałam że z tej strony się czegoś dowiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • co to ma być?!!!!, LG94 (odpowiedzi: 1)
  • czy z tej strony można się w ogóle uczyć?! Raczej nie! Tu nie ma nic co mogłoby kogoś zainteresować!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl