Opinie nt. Wymagań programowych dla liceum ogólnokształcącego z chemii, stosowanych w Liceum Ogólnoksztacącym im. A. Mickiewicza w Kleczewie. Recenzja doradcy metodycznego Krótka charakterystyka - Wymagania na oceny w obecnym liceum ogólnokształcącym dla profilu ogólnego i biologiczno-chemicznego.
- Wymagania są zgodne z obecnymi programami.
- Przy każdej ocenie podane są wymagania przedmiotowe, dotyczące zarówno wiedzy jak, i umiejętności.
Ocena merytoryczna i metodologiczna - Poprawna. Przy ocenie (2) dopuszczającej zrezygnowałabym z wymagania, aby uczeń rozumiał - uczeń powinien wiedzieć. Przy tej ocenie dodałabym przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w posługiwaniu się substancjami chemicznymi. Uczeń powinien także znać wpływ substancji chemicznych na człowieka i wiedzieć o zagrożeniach.
- W I rozdziale (Podstawowe pojęcia chemiczne) wymagania na ocenę (2) w punktach 11. i 12. są identyczne, jak w II rozdziale (Reakcje chemiczne) na ocenę (2) w punktach 1. i 2. Nie może być identycznych wymagań na różne oceny w różnych dziedzinach.
- W III rozdziale (Budowa atomu) punkt 6. na ocenę (2) jest trudniejszy niż punkt 5. na ocenę (3), a wymagania dotyczą tego samego.
Przydatność edukacyjna Materiał może być przydatny jako przykład przy budowaniu własnego systemu oceniania. Po modyfikacjach do nowych Podstaw programowych może być przydatny zarówno dla profilu proakademickiego, jak i zawodowego. Uwagi Ocena dopuszczająca w profilu ogólnym to ocena za podstawową wiedzę. Uczeń nie musi rozumieć definicji, tylko znać je.
Elżbieta Wszołek, 23.11.2000r. | |