środa 12 grudnia 2018 imieniny Aleksandra i Dagmary 1981 - Uchwała o stanie wojennym
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Plan kółka chemicznego
Plan kółka chemicznego

Plan kółka chemicznego

   Cele:
  1. rozwijanie zainteresowań wybranych uczniów;
  2. głębsze poznanie zagadnień związanych z chemią;
  3. rozwijanie zdolności ogólnych;
  4. kształtowanie umiejętności projektowania i montowania prostej aparatury laboratoryjnej oraz wykonywania eksperymentów;
  5. wdrażanie uczniów do wykonywania prostych doświadczeń i bezpiecznej pracy laboratoryjnej;
  6. rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z przebiegu doświadczeń chemicznych;
  7. doskonalenie umiejętności korzystania z tablic, schematów, wykresów i modeli;
  8. rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z podręcznikami i książkami popularnonaukowymi;
  9. rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczej;
  10. przygotowanie uczniów do korzystania z programów komputerowych;
  11. rozwijanie uzdolnień i talentów.
   Formy pracy:
  1. praca zespołowa,
  2. praca indywidualna,
  3. ćwiczenia laboratoryjne,
  4. praca z programami komputerowymi i Internetem,
  5. praca z literaturą fachową.
   Metody pracy:
  1. problemowa,
  2. praktyczna, czyli laboratoryjna,
  3. dyskusyjna,
  4. aktywizacja werbalna.




Autor: Małgorzata Kupijaj, Gimnazjum w Sieroszewicach
TERMINTEMATYKAUWAGI
Wrzesień, październik1. Zebranie organizacyjne:
  1. zapisy nowych członków kółka;
  2. zapoznanie uczestników z planem pracy;
  3. ułożenie i zatwierdzenie regulaminu koła.
2. Zapoznanie się ze sprzętem laboratoryjnym:
  1. statyw – montaż;
  2. rodzaje szkła laboratoryjnego;
  3. odczynniki – opis i oznakowanie.
3. Doświadczenia:
  1. sączenie zawiesin przez bibułę filtracyjną;
  2. odmierzanie określonych objętości cieczy za pomocą pipety, menzurki, kolby itp.
  3. badanie płomienia palnika i jego temperatury.
Zapoznanie z przepisami BHP. Zwrócenie uwagi na potrzebę posiadania ubrania ochronnego i rękawic gumowych.
Listopad4. Mieszaniny. Pogadanka na temat skraplania powietrza.

5. Doświadczenia:
  1. rozdzielanie mieszaniny przez rozpuszczanie i krystalizację;
  2. mieszanina niejednorodna;
6. Obliczanie zadań z wykorzystaniem prawa zachowania masy.
Poz. 1, s. 35
Poz. 1, s. 37
Poz. 2, s. 10
Grudzień7. Pierwiastki chemiczne – ciekawostki związane z układem okresowym pierwiastków.

8. Rodzaje układu okresowego pierwiastków – m.in. encyklopedia multimedialna.

9. Podręcznik multimedialny do chemii z elementami ekologii – wybrane wiadomości o pierwiastkach i układzie okresowym pierwiastków.

10. Doświadczenia:
  1. badanie, z czego wykonane są zapałki i dlaczego się zapalają;
  2. otrzymywanie fosforu białego.
11. Obliczanie zadań na stężenia roztworów.
Encyklopedia Multimedialna PWN
Multimedialny podręcznik do chemii z elementami ekologii

Poz. 3, s. 31–32
Encyklopedia Multimedialna-Chemia
Styczeń12. Kwasy – sporządzanie wskaźników do wykrywania kwasów i zasad.

13. Doświadczenia:
  1. otrzymywanie pięciotlenku fosforu i dwutlenku siarki;
  2. rozpuszczanie ich w wodzie i badanie odczynów.
14. Rozwiązywanie problemów teoretycznych: napisać równania reakcji otrzymywania kwasów podczas wykonywania doświadczeń.
 
Luty15. Wodorotlenki – przeciwieństwo zasad: badanie zachowania się różnych metali i ich tlenków względem wody.

16. Wytrącanie osadów wodorotlenków z roztworów soli za pomocą roztworu zasady sodowej.

17. Układanie równań przeprowadzonych reakcji.
 
Marzec18. Sole wokół nas – przygotowanie do konkursu międzyklasowego w gimnazjum w Sieroszewicach.

19. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – I etap.

20. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – II etap.

21. Rozwiązywanie zadań z konkursów chemicznych – II etap (wojewódzki).
 
Kwiecień22. Otrzymywanie soli różnymi metodami:
  1. działanie kwasu solnego na zasadę sodową;
  2. reakcja zasady sodowej z kwasem siarkowym(VI) w obecności wskaźnika;
  3. porównywanie przebiegu reakcji kwasów solnego i siarkowego(VI) z cynkiem;
  4. reakcja kwasu azotowego(V) z żelazem.
23. Modelowanie równań reakcji strąceniowych.

24. Konkurs chemiczny międzyszkolny „Sole i ich rola w przyrodzie” – etap I.

25. Konkurs – etap II (ogłoszenie zwycięzców).
Poz. 1, s. 171–182
Maj26. Przygotowanie „Wieczoru ciekawej chemii” dla zainteresowanych uczniów:
  1. konkursy z zastosowaniem słowników chemicznych i tablic;
  2. efektowne doświadczenia;
  3. horoskop alchemiczny według Marii Claire.
Poz. 4, s. 137
Czerwiec27. Podsumowanie pracy kółka w minionym roku.

28. Rozdanie dyplomów uczestnika kółka chemicznego.
 
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl