poniedziałek 10 grudnia 2018 imieniny Daniela i Julii 1948 - Przyjęcie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji

Wstęp

Obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji

Zapis reakcji chemicznej w postaci równania stechiometrycznego nie oddaje istoty przemiany badanego procesu, określa jedynie produkty końcowe danej reakcji. Nie informuje on o produktach przejściowych, które decydują o charakterystycznych cechach reakcji.

W chemii organicznej wiele procesów można zaliczyć do określonego typu reakcji o sprecyzowanym mechanizmie, którego znajomość pozwala przewidzieć przebieg wielu analogicznych procesów, jest więc ułatwieniem w analizowaniu przemian z udziałem substancji organicznych.

Podział reakcji związków organicznych może być przeprowadzony na wiele różnych sposobów w zależności od kryteriów różnicujących, z których najważniejszymi są:
  • rodzaje substratów i produktów,
  • rodzaje zmieniających się w reakcji wiązań chemicznych,
  • reakcje utleniania i redukcji,
  • uogólniony kwasowo-zasadowy charakter substratów i produktów,
  • aspekt kinetyczny,
  • aspekt termodynamiczny.
Powyższe i inne nie wymienione kryteria odnosić się muszą do tzw. reakcji prostych, które stanowią podstawę klasyfikacji. Należy zaznaczyć, że wiele reakcji związków organicznych przebiega w sposób bardzo złożony, przez szereg reakcji następczych, często bez możliwości wydzielenia czy wykrycia produktów pośrednich.

Różnorodność reakcji związków organicznych ma swoje konsekwencje stechiometryczne - są nimi między innymi:
  • konkurencyjność reakcji równoległych, powodująca mniejszą niż teoretyczna wydajność spodziewanego produktu,
  • ograniczona, w danych warunkach, szybkość reakcji, która może spowodować, że praktyczna wydajność reakcji będzie bardzo mała,
  • występowanie reakcji następczych, w których spodziewany produkt reaguje dalej, rozpada się lub izomeryzuje.
W artykule tym umieszczone są zadania związane z reakcjami spalania i otrzymywania poszczególnych związków organicznych oraz typowymi reakcjami jakim te związki ulegają, czyli reakcja podstawiania (substytucji), przyłączania (addycji), eliminacji i polimeryzacji.

Uczniowie mający problemy z obliczeniami stechiometrycznymi mogą rozwiązywać tego typu zadania przyjmując następujący schemat postępowania:
  1. ułożenie równania reakcji chemicznej,
  2. podkreślenie wzoru substancji, której ilość jest podana w zadaniu i wzoru substancji, której ilość należy obliczyć,
  3. wypisaanie wielkości danych i szukanych pod wzorami odpowiednich substancji,
  4. ustalenie stosunku stechiometrycznego podkreślonych substancji - podanie ilości każdej substancji w takich samych jednostkach, jak w zapisie pod wzorem,
  5. ułożenie i rozwiązanie równania,
  6. podanie odpowiedzi.
Osobną sprawą mogą być trudności z uzgodnieniem współczynników w reakcjach utleniania-redukcji z udziałem związków organicznych. Dla uproszczenia bilansu elektronowego przyjmuje się umowną definicję stopnia utlenienia. Zgodnie z tą umową stopień utlenienia pierwiastka określa się za pomocą dwóch reguł:
  1. elektrony wiążące dwa atomy różnych pierwiastków zalicza się w całości do atomu bardziej elektroujemnego pierwiastka,
  2. elektrony wiążące dwa atomy tego samego pierwiastka przydziela się po połowie do każdego z atomów.
W takim ujęciu stopień utlenienia jest ładunkiem pozornym (formalnym), ale za to całkowitym. Zgodnie z powyższą umową stopień utlenienia atomu węgla w metanie wynosi –IV, a wodoru I. W cząsteczkach o dłuższym łańcuchu węglowym należy, zgodnie z punktem (b), założyć brak polaryzacji wiązań węgiel-węgiel. Dlatego na przykład w cząsteczce kwasu 3-hydroksybutanowego każdy atom węgla ma inny stopień utlenienia:

  

Konsekwentne stosowanie opisanych tu reguł oraz ogólnie przyjęte zasady bilansu elektronowego ułatwią rozwiązywanie zadań związanych z procesami redoks.




Autor: Marzanna Mąsior
nauczycielka w liceum ogólnokształcącym

Komentarze + Dodaj komentarz
  • widzę błąd, uczeń :) (odpowiedzi: 0)
  • NIE OBLICZAMY STĘŻENIA MOLOWEGO KWASU W OPARCIU O ROZPUSZCZONY METAL! Chcemy wiedzieć, jakie jest stężenie molowe kwasu w roztworze wodnym, więc sprawdzamy, ile moli kwasu znajduje się w objętości całego roztworu 0,2dm3 , a więc : M(CH3COOH)= 60g/mol x-liczba moli kwasu, która wzięła udział w reakcji z 1,08g Ag X - 1,08g Ag 60g kwasu - 216g Ag x=0,3g 1 mol kwasu - 60g kwasu y - 0,3g kwasu y=0,005 mola Ze względu na ten sam wynik stężeń, reszta zadania jest dobrze zrobiona, ale należy pamiętać, że wynik matematyczny to jedno, a wykonywanie poleceń zgodnie z treścią , to drugie. Na butelkach z kwasami , roztworami zasad mamy zawsze stężenie kwasu/wodorotlenku na objętość roztworu ,a nie czegokolwiek innego ;/
  • zadanie 3, Uczeń (odpowiedzi: 0)
  • skąd wzięła się objętość 67.2 dm3??
  • Jest błąd!, Pyra (odpowiedzi: 0)
  • Cm = 0,0025 mol/dm³ = 2,5 · 10-2 mol/dm³ Cm nie wychodzi 0,0025 tylko 0,025!
  • No chyba jest źle!, d&d (odpowiedzi: 1)
  • Pani nauczycielka z liceum może i dobra z chemii, ale jak widać matematyka u niej kuleje, bo Cm=0,01488dm3, a nie 0.001488dm3! Za taki błąd są obcinane punkty na maturze.
  • Przydatne, a (odpowiedzi: 0)
  • Naprawdę miło jest gdy ktoś próbuje dotrzeć do innych z wytłumaczeniem na różnych portalach mi taam się przydało
  • Super!, :) (odpowiedzi: 0)
  • Ja również dziękuję!
  • Dziekuje, ania (odpowiedzi: 0)
  • Dziekuje ! Zadanie dobrze rozwiazane,i dobrze wytłumaczone
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl