wtorek 11 grudnia 2018 imieniny Damazego i Waldemara 1990 - Nowy prezydent
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z chemii

Część 1

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Substancje i ich przemiany”:
  1. Jak dzielimy substancje?
  2. Jak powstaje mieszanina?
  3. Jakie znasz rodzaje mieszanin, podaj ich przykłady.
  4. Jak można rozdzielić mieszaniny?
  5. Podaj 3 przykłady przemian fizycznych.
  6. Jaką przemianę nazywamy chemiczną?
  7. Podaj 4 przykłady przemian chemicznych.
  8. Czym jest powietrze?
  9. Jaki jest skład procentowy powietrza?
  10. Jakie właściwości ma tlen?
  11. Do czego tlen jest niezbędny?
  12. Jaką rolę pełni warstwa ozonowa?
  13. Czym są tlenki?
  14. Kiedy mówimy o spalaniu substancji?
  15. Jakie właściwości ma dwutlenek węgla?
  16. Na czym polegają szkodliwe skutki efektu cieplarnianego?
  17. Jakie właściwości ma wodór?
  18. W jakiej postaci występuje woda w atmosferze?
  19. Czym najczęściej jest zanieczyszczone powietrze?

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Atom i cząsteczka”:

Uczeń wie:

  1. Z czego zbudowana jest materia?
  2. Co to jest atom?
  3. Jak wyobrażasz sobie atom?
  4. Z czego składa się atom?
  5. Co wchodzi w skład jądra atomu?
  6. Jakie poznałeś cząstki elementarne?
  7. Co określa liczba atomowa Z?
  8. Co dzieje się z elektronami w atomie?
  9. Które elektrony nazywamy walencyjnymi?
  10. Które atomy nazwano izotopami?
  11. Jak uporządkowano pierwiastki w układzie okresowym?
  12. Z czego powstaje cząsteczka pierwiastka?
  13. Z czego powstaje cząsteczka związku chemicznego?
  14. Co powstaje między łączącymi się atomami?
  15. Jakie rodzaje wiązań poznałeś?

Uczeń umie:

  1. Odczytać z układu okresowego pierwiastki należące do:
    a) zadanego okresu
    b) zadanej grupy
  2. Podać na podstawie układu okresowego informacje o zadanym atomie (o liczbie atomowej 1-20):
    a) nr grupy
    b) nr okresu
    c) liczbę atomową
    d) liczbę masową
    e) ilość protonów
    f) ilość neutronów
    g) ilość elektronów
    h) ilość obsadzonych powłok elektronowych
    i) ilość elektronów walencyjnych
    j) maksymalną wartościowość względem tlenu
  3. Zapisać przy pomocy symboli zadane ilości substancji chemicznych np.:
    a) trzy atomy magnezu
    b) cztery dwuatomowe cząsteczki wodoru
    c) cząsteczkę wody
    d) 5 cząsteczek dwutlenku węgla
  4. Odczytać z ilu i jakich atomów składa się zadana ilość substancji chemicznej np.
    a) FeO
    b) 4SO3

Uczeń rozumie:

  1. Jakie zjawiska potwierdzają cząsteczkową budowę materii?
  2. Dlaczego atom jest elektrycznie obojętny?
  3. Na czym polega tworzenie wiązania jonowego?
  4. Na czym polega tworzenie wiązania atomowego?

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Woda i roztwory wodne”:

Uczeń wie:

  1. Jakim przemianom ulega woda w przyrodzie?
  2. Jakie substancje zawierają wody występujące w przyrodzie?
  3. Co może powstać podczas mieszania substancji z wodą?
  4. Wymień 4 substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie oraz 4 substancje słabo rozpuszczalne.
  5. Jak można przyspieszyć rozpuszczanie?
  6. Jakie znasz rodzaje roztworów?
  7. Z czego składa się roztwór?
  8. Co to jest rozpuszczalność?
  9. Podaj wzór na stężenie procentowe roztworu, objaśnij użyte we wzorze symbole.

Uczeń umie:

  1. Odczytaj z wykresu rozpuszczalność cukru w temperaturze 30°C.
  2. W jakiej temperaturze 150 gramów jodku potasu całkowicie rozpuści się w 100 gramach wody?
  3. 30 gramów cukru rozpuszczono w 170 gramach wody. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.

Uczeń rozumie:

  1. Co to znaczy, że rozpuszczalność soli w wodzie w temperaturze 20°C wznosi 36 gramów?
  2. Co to znaczy, że jodyna to roztwór 1% jodu w alkoholu?

Teoria:

  1. Jakim przemianom ulega woda w przyrodzie?
  2. Jakie substancje zawierają wody występujące w przyrodzie?
  3. Wymień 4 substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie oraz 4 substancje słabo rozpuszczalne.
  4. Co może powstać podczas mieszania substancji z wodą?
  5. Jak można przyspieszyć rozpuszczanie?
  6. Jakie znasz rodzaje roztworów?
  7. Z czego składa się roztwór?
  8. Co to jest rozpuszczalność?
  9. Podaj wzór na stężenie procentowe roztworu, objaśnij użyte we wzorze symbole.

Praktyka:

  1. Co to znaczy, że rozpuszczalność soli w wodzie w temperaturze 20°C wznosi 36 gramów?
  2. Odczytaj z wykresu rozpuszczalność cukru w temperaturze 30°C.
  3. W jakiej temperaturze 150 gramów jodku potasu całkowicie rozpuści się w 100 gramach wody?
  4. Co to znaczy, że jodyna to roztwór 1% jodu w alkoholu?
  5. 30 gramów cukru rozpuszczono w 170 gramach wody. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.

Wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą z działu „Kwasy i zasady”:

Teoria:

  1. Z czego składają się wszystkie kwasu?
  2. Jaki jest wzór ogólny kwasów?
  3. Jak dzielimy poznane kwasy?
  4. Jakie są podobne właściwości kwasów?
  5. Co dzieje się z kwasami w roztworach wodnych?
  6. Jak można otrzymać kwasy tlenowe?
  7. Jaki jest wzór ogólny wodorotlenków?
  8. Które wodorotlenki zaliczamy do zasad?
  9. Jak można otrzymać wodorotlenki?
  10. Jakie znasz wskaźniki kwasowości i zasadowości roztworów?
  11. Co to jest pH?
  12. Jakie jest pH roztworów:
    a) kwaśnych
    b) obojętnych
    c) zasadowych
  13. Jakie środki ostrożności należy zachować podczas pracy ze stężonymi roztworami kwasów i zasad?

Praktyka:

  1. Podaj wzory sumaryczne kwasów: chlorowodorowego, siarkowego (VI), węglowego.
  2. Napisz równanie dysocjacji kwasu chlorowodorowego
  3. Jak barwi się papierek uniwersalny:
    a) w roztworach kwasów
    b) w wodzie
    c) w roztworach zasad?
  4. Podaj wzór wodorotlenku sodu i wodorotlenku wapnia.
  5. Napisz równanie dysocjacji zasady sodowej.




Autor: Wiesława Wołoszyn-Oczadły
nauczycielka chemii i informatyki w gimnazjum w Kaczycach

Komentarze + Dodaj komentarz
  • masakraxd, klaudia7778 (odpowiedzi: 0)
  • OMG.. jak dla mnie to sa wymagania na 5 ; p co za poziom ;p
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl