czwartek 17 października 2019 imieniny Małgorzaty i Wiktora 1849 - Zmarł Fryderyk Chopin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Program: Bo każda sól ma inne oblicze

Przebieg

Zadania dla uczniów:

Uczniowie pod opieką nauczyciela opracowują scenariusz działań, gromadzą potrzebne materiały, dzielą się rolami, czyli:
  • na zajęciach w pracowni informatycznej wyszukują informacje w internecie (zagadnienia: sole w łazience, w aptece, rolnictwie, w kuchni, międzynarodowa tabela najczęściej stosowanych E-numerów, sole jako barwniki, środki konserwujące, antyutleniacze, emulgatory, środki zagęszczające i słodzące, substancje zapachowe i smakowe, funkcja i wpływ tych związków na organizm człowieka),

  • przygotowują się do inscenizacji (nauka tekstu, próby, zbieranie i tworzenie rekwizytów),

  • analizują etykiety na opakowaniach produktów, pod kątem obecności chemicznych dodatków z grupy soli, zbierają etykiety i opakowania po tych produktach,

  • przygotowują foldery o każdej E–substancji, zawierające takie informacje jak: E–numer substancji, jej nazwa, funkcja i wpływ na organizm człowieka (mogą one mieć wygląd np. kartek z kalendarza),

  • organizują spotkania dyskusyjne pod opieką nauczyciela, na których dzielą się zdobytymi informacja tak, aby przygotowane foldery i wystawa były poprawnie opracowane pod względem merytorycznym,

  • wykonują plakaty „Bo każda sól ma inne oblicze”, na których widoczna jest ogromna rola soli w życiu człowieka („Dobre oblicze soli”).

Źródła informacji:
  • książki popularno – naukowe, czasopisma, internet,
  • podręczniki gimnazjalne,
  • nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, bibliotekarze.

Prezentacja programu:
  • zbiór albumów o zastosowaniu soli,
  • wystawa plakatów „Bo każda sól ma inne oblicze”,
  • „Poradnik E – soli” - opis dodatków do żywności połączony z wystawą opakowań i etykiet,
  • inscenizacja „Sąd nad solami”,
  • artykuł w gazecie szkolnej na temat realizacji projektu.

Ocena działań uczniowskich:

Każdy uczeń zostaje oceniony za pracę włożoną w wykonanie plakatu, albumu i folderu do „Poradnika E – soli”. Ocenie podlega również zaangażowanie w przygotowanie inscenizacji, udział w dyskusjach w trakcie realizacji programu (wypowiedzi oceniane są pod względem merytorycznym).

Uczeń może więc otrzymać oceny z przedmiotu chemia:
  • celującą za szczególne zaangażowanie w realizację programu,
  • bardzo dobrą za zaangażowanie w realizację programu.
Podsumowanie i wnioski powinny być przedstawione na radzie pedagogicznej podsumowującej pracę szkoły w danym semestrze. Oparte mogą być one o ankietę (załącznik 1) wypełnioną przez uczniów po realizacji programu. Ankieta ta przeprowadzona powinna być wśród uczniów będących obserwatorami, mającymi zajęcia w klasie, w której przygotowano wystawę, którzy oglądali inscenizację.


Literatura:

G. Koralewska, M. Pacholska, E. Krawczyń, M. Bloch, R. Poźnikiewicz, K. Augustyn, "Ścieżki edukacyjne dla klas I-III Gimnazjum", Wydawnictwo Arka, Poznań 2001




Autor: Anna Grzegorzak
nauczycielka w Dubiecku

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl