-
Liceum Ogólnokształcace, Liceum Profilowane, Technikum
Liceum Ogólnokształcace, Liceum Profilowane, Technikum
Liceum Ogólnokształcace, Liceum Profilowane, Technikum
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, LICEUM PROFILOWANE I TECHNIKUM KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM
CHEMIA
Cele edukacyjne- Zrozumienie znaczenia przemian chemicznych zachodzących w otaczającym świecie.
- Uświadomienie roli chemii w rozwoju cywilizacji i w życiu codziennym.
- Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko i przyswojenie wiedzy niezbędnej do prowadzenia działań proekologicznych.
Zadania szkoły- Kształtowanie badawczego sposobu myślenia, właściwego dla nauk przyrodniczych.
- Rozwijanie umiejętności obserwacji, wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów i formułowania uogólnień.
- Wyrabianie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną.
- Przygotowywanie uczniów do prawidłowego korzystania z różnorodnych źródeł informacji.
- Kształtowanie postaw uczniów zgodnych z zasadami dbałości o własne zdrowie i ochronę środowiska przyrodniczego.
Treści nauczania- Współczesny, uproszczony model budowy atomu. Izotopy. Promieniotwórczość naturalna.
- Zależność pomiędzy budową atomów a położeniem pierwiastków w układzie okresowym i ich właściwościami.
- Zależność właściwości fizycznych i chemicznych substancji od rodzaju wiązania chemicznego.
- Reakcje chemiczne a zjawiska fizyczne. Ilościowe prawa rządzące przemianami chemicznymi. Reakcje syntezy, analizy i wymiany.
- Mol. Molowa interpretacja przemian chemicznych. Objętość molowa.
- Szybkość reakcji chemicznych.
- Reakcje endo- i egzoenergetyczne.
- Proste reakcje utleniania - redukcji i ich rola w przyrodzie oraz życiu codziennym.
- Roztwory nasycone i nienasycone. Sposoby wyrażania stężeń roztworów - stężenie procentowe i molowe.
- Dysocjacja elektrolityczna. Reakcje w roztworach wodnych elektrolitów - reakcje zobojętnienia i strącania osadów.
- Właściwości wybranych metali i niemetali.
- Węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne - budowa i właściwości.
- Źródła węglowodorów w przyrodzie.
- Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów - otrzymywanie i właściwości.
- Najważniejsze wielofunkcyjne pochodne węglowodorów - występowanie, właściwości, zastosowanie i ich znaczenie w życiu człowieka.
- Chemia w życiu gospodarczym, społecznym i ochronie środowiska. Praktyczne zastosowania poznanych substancji chemicznych i zagrożenia powodowane niewłaściwym ich wykorzystaniem.
Osiągnięcia- Dostrzeganie przemian chemicznych w środowisku przyrodniczym oraz czynników wpływających na ich przebieg.
- Umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym.
- Umiejętność korzystania z różnorodnych źródeł informacji, np. układu okresowego pierwiastków, literatury popularnonaukowej i Internetu.
- Umiejętność zapisywania równań prostych reakcji chemicznych oraz opisywania efektów energetycznych im towarzyszących.
- Posługiwanie się podstawowym słownictwem chemicznym.
- Umiejętność wykonywania prostych obliczeń chemicznych.
- Znajomość najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych, ich właściwości i zastosowania.
|
|
|
|