środa 23 września 2020 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Etyka/religia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Bajka jako klucz do poznania Biblii

Wstęp

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym stwarza uczniowi wiele problemów utrudniających samodzielne i aktywne funkcjonowanie zarówno w środowisku domowym, jak i szkolnym. Aby katecheza takiego dziecka osiągnęła swój cel, powinna liczyć się z wieloma uwarunkowaniami, wynikającymi przede wszystkim ze specyfiki funkcjonowania psychofizycznego tej grupy uczniów. Dlatego w toku procesu katechizacji należy uwzględnić m.in. następujące wskazania:

  • Dbałość o dobrą znajomość indywidualnych upodobań i preferencji uczniów, uwzględniając i szanując zarówno ich poziom rozwoju we wszystkich sferach, ich potrzeby, jak również ich własne tępo rozwoju.
  • Wytworzenie ciepłej i miłej atmosfery w czasie katechezy, dzięki której wytwarza się wśród dzieci trwalsza motywacja do uczestnictwa w zajęciach.
  • Stosowanie różnych form arteterapii - terapii przez sztukę. Dają one możliwość wykorzystania różnych sposobów przekazywania treści religijnych, z uwzględnieniem deficytów psychofizycznych poszczególnych uczniów.
  • W przekazie treści religijnych należy dbać o to, aby były one pozbawione formy abstrakcyjnej.

Indywidualna praca z uczniem o poważnych ograniczeniach zobowiązuje katechetę do ciągłego poszukiwania takich metod i form pracy, które umożliwią przede wszystkim wzajemny pozytywny kontakt nauczyciela z uczniem, ułatwią zdobywanie wiedzy i własnych doświadczeń o Bogu, o sobie samym, o środowisku społeczno-przyrodniczym oraz rozbudzą zainteresowania i zmotywują do dalszej pracy. Podjęta przeze mnie próba zaadoptowania bogactwa świata bajek, jako klucza ułatwiającego zrozumienie niektórych tekstów Pisma św. również może sprostać takim wskazaniom.





Autor: Artur Wiśniewski
Komentarze + Dodaj komentarz
  • my zdanie, sara12 (odpowiedzi: 0)
  • może gdyby więcej osób wchodziło tu a nie na gry to może by mieli lepsze oceny
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl