wtorek 31 marca 2020 imieniny Beniamina i Gwidona 1991 - Rozwiązanie Układu Warszawskiego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Etyka/religia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Chrzest Pański

Przebieg zajęć

I Wprowadzenie

1. Sprawdzenie listy obecności i pracy domowej.

2. Katecheta umieszcza na tablicy zdjęcia przedstawiające chrzest dziecka i stawia pytania:

Co to jest chrzest?

Uczniowie piszą odpowiedzi na małych kartkach, a następnie przyklejają je na szary papier.

3. Katecheta czyta wypowiedzi uczniów, a następnie podsumowuje:

Chrzest jest to sakrament, który uwalnia nas od grzechu pierworodnego i czyni nas dziećmi Bożymi.

4. Katecheta zadaje pytania:

- Kto z was był obecny przy udzielaniu chrztu św.?
Uczniowie podnoszą rękę do góry.
- Dlaczego ludzie przyjmują chrzest?
Ludzie przyjmują chrzest, aby uwolnić się od grzechu pierworodnego.

Katecheta wprowadza w temat katechezy:

W pierwszą niedzielę po Objawieniu Pańskim Kościół obchodzi święto Chrztu Pańskiego. Katecheta wiesza obok zdjęcia obraz chrztu Pana Jezusa i kontynuuje: Zapoznamy się dziś z czytaniami Pisma św. przeznaczonymi na ten dzień i postaramy się przygotować do lepszego przeżycia tego święta. Katecheta zapisuje temat na tablicy, następnie zachęca do modlitwy słowami: Duchu Święty, który oświecasz...

Temat: Chrzest Pański - namaszczenie Chrystusa do wypełnienia zbawczej misji.

II Podanie Prawdy

Katecheta poleca uczniom przeczytać tekst Iż 42, 1-4,6-7 z katechizmu ucznia. Następnie stawia pytania.

  • Co mówi prorok o Słudze Jahwe?
  • Kogo Izajasz nazywa Sługą Jahwe?
  • Kto spoczął na Słudze Jahwe?
  • Jaki jest cel jego przyjścia?
  • Jaki będzie sposób jego działania?

Katecheta stawia problem:

  • W jaki sposób proroctwo Izajasza wypełniło się w Nowym Testamencie?

Katecheta poleca odnaleźć w Piśmie św. tekst Mt 3,13- 17 i w ciszy go przeczytać. Wybiera następnie cztery osoby (narrator, Jan Chrzciciel, Pan Jezus, głos Boga) i prosi o odczytanie z podziałem na role.

Katecheta stawia pytania:

  • Kto jest zapowiedzianym Sługą Jahwe?
  • W jakim celu Pan Jezus przyszedł do Jana Chrzciciela?
  • Co wydarzyło się podczas chrztu?

Katecheta reasumuje:

Napełnienie Duchem Świętym nazywamy inaczej namaszczeniem. Od chwili chrztu Pan Jezus rozpoczyna dzieło, dla którego przyszedł na ziemię - dzieło zbawiania ludzi. Jako zapowiedziany i oczekiwany Mesjasz, pragnie pojednać wszystkich z Bogiem przez zgładzenie grzechów i udzielenie Ducha Świętego tym, którzy w Niego wierzą (notatka, którą zapisują uczniowie do zeszytu).

III Pogłębienie

Katecheta zachęca uczniów do odnalezienia w katechizmach słów kolekty ze święta Chrztu Pańskiego. Wybrany uczeń czyta głośno.

Katecheta stawia pytania:

  • O co prosimy Pana Boga w tej modlitwie?

Uczniowie: Prosimy Pana Boga w tej modlitwie o to, aby żyć w miłości Chrystusa.

Katecheta: Co to znaczy, że mamy żyć w miłości Chrystusa?

Uczniowie: Mamy być dobrzy, uczynni, nie mówić brzydkich słów, szanować innych.....

Katecheta: Jak swoim życiem możemy dawać świadectwo Chrystusowi?

Uczniowie: Dajemy świadectwo Chrystusowi, gdy uczestniczymy we Mszy św., czytamy Pismo św. żyjemy według Bożych Przykazań.

IV Zastosowanie

1. Uczniowie mają za zadanie dokończyć zdania:

Przez chrzest stałem się .........................................................................................

Chrzest święty zobowiązuje mnie do .....................................................................

Zasługuję na miano dziecka Bożego, gdy .................................................................

2. Katecheta prosi uczniów o rozwiązanie krzyżówki.

3. Wszyscy śpiewają pieśń „Pośród wszystkich życia trosk i kłopotów..."

V Praca domowa

Wykonaj rysunek do Ewangelii wg św. Mateusza 3,13-17.




Autor: Beata Niewińska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl