wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wyznaczanie długości fali światła za pomocą siatki dyfrakcyjnej

Wstęp

Scenariusz lekcji z fizyki w liceum ogólnokształcącym lub profilowanym

Temat: Wyznaczanie długości fali światła za pomocą siatki dyfrakcyjnej

Metoda:

Lekcja oparta jest głównie na programie interaktywnym, który służy do wyjaśnienia zjawiska interferencji na dwu szczelinach i na siatce dyfrakcyjnej i do wykonania wirtualnych doświadczeń. Obejmuje elementy wykładu z pokazem, pracy w grupach i doświadczenia wykonywanego z udziałem uczniów.

Cel lekcji:

Celem lekcji jest wyjaśnienie wszystkich aspektów interferencji światła, a mianowicie:

  • jak zjawisko zależy od długości fali światła,
  • jak zależy od odległości szczelin,
  • jak rozumieć numer prążka, rząd,
  • jaki jest warunek ograniczający ilość prążków.

Nie można tego pokazać wykonując doświadczenie w klasie, gdyż:

  • mamy tylko jedną siatkę dyfrakcyjną,
  • dysponujemy tylko jedną długością fali (jeden laser),
  • w jasnym pomieszczeniu widać tylko jedną wiązkę ugiętą.

Można to częściowo ominąć zaciemniając salę i ustawiając siatkę pod różnymi kątami, ale wtedy lekcja zmienia się w wyjaśnianie wyjaśnień, a ostatniego prążka i tak nie widać. Pokaz programu pozwala nadać namacalne znaczenie symbolom:

l - barwa światła powiązana z wartością liczbową,

- d - odległość szczelin, a nie szerokość szczelin, ale co to jest?

- n - rząd prążka, widma, jego kolejny numer.

Ponieważ suwakami można ustawiać wartości liczbowe l i d, uczeń widzi cały czas typowe liczby.

No i zazwyczaj przemilczany przypadek nmax=0 tutaj daje się pokazać.

Drugim celem lekcji jest praktyczne wykorzystanie wiedzy do wyznaczenia długości fali światła lasera szkolnego, co przebiega błyskawicznie, gdyż program interaktywny można wykorzystać od razu do obliczeń.

Ten element lekcji jest niezbędny, gdyż l i d tak naprawdę są pojęciami trudno uchwytnymi.

Wcześniejsza wiedza ucznia:

Lekcję według proponowanego scenariusza należy przeprowadzić po 1-2 lekcjach na temat dyfrakcji i interferencji, zależnie od używanego podręcznika. Uczeń powinien znać wszystkie parametry opisu zjawiska interferencji, a w szczególności warunek wzmacniania i wygaszania dwu ciągów fal w danym punkcie. Wzór nl=dsina powinien być przećwiczony w prostym przykładzie.

Środki dydaktyczne:

komputer z łączem internetowym, projektor multimedialny, siatka dyfrakcyjna, laser szkolny, ekran, przymiar ok. 1 m. Program interaktywny znajduje się pod adresem: http://www.walter-fendt.de, lub można go znaleźć w przeglądarce pod hasłem "mip berkeley edu physics applets".





Autor: Lech Frankowski
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl