czwartek 24 października 2019 imieniny Marcina i Rafała 1989 - Zginął Jerzy Kukuczka, polski alpinista
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Barwy promieniowania ciała doskonale czarnego i prawo Wiena

Wstęp

Scenariusz lekcji z fizyki dla uczniów liceum ogólnokształcącego

Temat: Barwy promieniowania ciała doskonale czarnego i prawo Wiena

Cele lekcji:

Cel ogólny:

Celem ogólnym lekcji jest utrwalenie wiedzy ucznia, a jednocześnie jej poszerzenie w zakresie tematu „Promieniowanie cieplne", będącego podrozdziałem w podręczniku wydawnictwa OPERON  „Fizyka i astronomia II", z wykorzystaniem programu interaktywnego. Drugim celem jest pokazanie możliwości samodzielnych poszukiwań ciekawej fizyki w Internecie i rozbudzenie zainteresowania fizyką.

Wcześniejsza wiedza ucznia

Uczeń zna/pamięta:

  • co to jest promieniowanie cieplne,
  • co to jest zdolność emisyjna,
  • prawo Wiena słownie i ze wzoru,
  • widmo to jest to, co widać przez siatkę dyfrakcyjną.

Uczeń umie/potrafi:

  • naszkicować wykres zależności zdolności emisyjnej ciała doskonale czarnego od długości fali,
  • interpretować wykres powołując się na prawo Wiena,
  • omówić wnioski wynikające z prawa Kirchhoffa,
  • obliczyć energię kwantu światła,
  • przekształcać wzór Wiena.

Charakterystyka trudności zagadnienia

Rozdział 3.2 „Promieniowanie cieplne" zawiera materiał dość abstrakcyjny dla ucznia. Promieniowanie elektromagnetyczne jest wynikiem ruchu ładunków - promieniowanie cieplne to efekt ruchu atomów (według podręcznika). Co to jest źródło promieniowania podczerwonego? Ciało doskonale czarne można zrobić z białego kartonu. Słońce jest ciałem doskonale czarnym. Detektory mierzą ilość energii przypadającą na poszczególne długości fali. Jest tam jeszcze stała Plancka. Z tego jednego rozdziału można wyłowić około 15-20 jednostkowych informacji do zapamiętania i powiązania w niesprzeczny system wiedzy przez ucznia. Przytoczona powyżej wcześniejsza wiedza ucznia to tylko postulat. Przedstawiając ponownie temat z wykorzystaniem programu interaktywnego można pokazać i wytłumaczyć, że:

  • ilość „energii na poszczególne długości fali" to jest właśnie ten odcinek,
  • czarna część wykresu to niewidoczne promieniowanie IR i UV,
  • całość to promieniowanie cieplne,
  • widzialna barwa zmienia się, niebieska, potem biel, potem znów kolor.

Dodatkowo wykonanie kilku eksperymentów i zapis wyników do wykorzystania w pracy domowej pozwoli zatrzymać w pamięci istotę zjawiska.

Cele szczegółowe:

Po przeprowadzonej lekcji i wykonaniu zadań domowych uczeń potrafi:

- wiązać logicznie kształt widma, położenie jego części z temperaturą i barwą obserwowaną,

- sporządzać wykresy zależności lmax - temperatura,

- przeliczać jednostki długości fali światła nm - mm.

Uczeń pamięta:

- co to jest podczerwień i ultrafiolet,

- co to jest ciało doskonale czarne,

- różnicę pomiędzy barwą obserwowaną a barwą odpowiadającą maksimum widma.

Środki dydaktyczne:

Lekcja prowadzona jest przy użyciu projektora multimedialnego, bezpośrednio z Internetu. Istotne jest, aby program był na żywo. Trzeba jednak mieć dyskietkę z kilkoma zrzutami ekranowymi, na wypadek zakłóceń w sieci. Wykorzystywane na lekcji programy są dostępne pod adresami: http://jersey.uoregon.edu, http://ephysics.physics.ucla.edu lub z ogólnej listy aplikacji z fizyki, którą najłatwiej znaleźć z przeglądarki pod hasłem "mip berkeley edu".





Autor: Lech Frankowski
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl