niedziela 20 października 2019 imieniny Ireny i Kleopatry 1854 - Urodził się Jean Arthur Rimbaud, poeta francuski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
O czym szepce cień?

Wstęp

Scenariusz cyklu zajęć z astronomii dla uczniów szkół ponadgimnazjlanych - zwycięzca ogólnopolskiego konkursu „Astronomia w Szkole” organizowanego przez redakcje portali Astronomia.pl i Interklasa.pl oraz dwumiesięcznika edukacyjnego dla nauczycieli i uczniów „Fizyka w Szkole” w roku szkolnym 2007/2008.

O czym szepce cień?

I. Główny cel lekcji

Głównym celem cyklu zajęć jest uświadomienie uczniom roli prostej obserwacji zjawisk w poznawaniu świata. Przeprowadzenie części zajęć w plenerze ma na celu uatrakcyjnienie procesu nauczania i pobudzenie u uczniów wrodzonej, ale często uśpionej ciekawości.

II. Cele szczegółowe lekcji

Uczeń:

  • umie wyjaśnić pojęcia: czas, gnomon, zegar słoneczny, miejscowy południk, południk niebieski, południk geograficzny, deklinacja magnetyczna, azymut,
  • umie wyjaśnić zjawiska: magnetyzmu ziemskiego, górowania ciał niebieskich, refrakcji,
  • umie wyjaśnić różnicę czasu między południem lokalnym, a południem urzędowym,
  • umie wyjaśnić jak znaleźć najlepszy moment wszelkich obserwacji astronomicznych ciał niebieskich,
  • umie wyjaśnić od czego zależy dzienny ruch Słońca na nieboskłonie,
  • umie wykorzystywać wiadomości i umiejętności interdyscyplinarne (geografia, matematyka),
  • czy się organizacji, koordynacji, sprawnego i skutecznego zarządzania, zintegrowanego działania.

III. Formy pracy uczniów

Uczniowie podzieleni na 5 grup przedstawiają wyniki swojej pracy na zadany temat, a następnie przeprowadzają obserwacje, wyciągają z nich wnioski.

IV. Metody pracy

Projekt edukacyjny z elementami obserwacji i oceniania kształtującego.

V. Komentarz metodyczny

Zadania stawiane dzisiejszej szkole to m.in. nauczanie fizyki w sposób kontekstowy, ukazanie roli obserwacji i inspirowanie dociekliwości i postawy badawczej ucznia. Te zadania można dobrze wykonać stosując w kształceniu aktywne metody nauczania, np. szeroko pojęty projekt edykacyjny.

Projekt pod tytułem „O czym szepce cień” składa się z trzech części. Kompetencje uczniów na przeprowadzenie projektu są wystarczające w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych (trygonometria).

Część pierwsza będącą wprowadzeniem w temat, polega na przygotowaniu merytorycznym uczniów. Każda grupa uczniów otrzymuje „Kontrakt” (Załącznik 1 - dostępny w pliku pdf dołączonym do tego artykułu), w którym opisane są m.in. cele pracy i wymagania wobec uczniów (zgodne z założeniami oceniania kształtującego). Uczniowie na przygotowanie prezentacji na zadany temat mają 3 tygodnie, po czym prezentują wyniki swojej pracy przed całą klasą. Prezentacja jest współoceniana przez uczniów, którzy przyznają punkty poszczególnym grupom, wykorzystując przygotowane „Karty do głosowania (Załącznik 2 - w pliku pdf).

Część druga to obserwacja (przeprowadzana w godzinach 10.00-14.00), którą uczniowie wykonują zgodnie z poleceniami zawartymi w „Instrukcji postępowania (Załącznik 3 - w pliku pdf), otrzymanymi przed obserwacją. To najtrudniejsza część projektu, ponieważ nie można przewidzieć pogody (bezchmurnego nieba). Choć i tu z pomocą może przyjść internet. Dlatego najlepszym okresem do przeprowadzenia obserwacji jest maj/czerwiec lub wrzesień. Tu rola nauczyciela polega na wspieraniu grup uczniowskich w ich działaniu i obserwacji poszczególnych uczniów w pracy nad powodzeniem przedsięwzięcia, ich zaangażowaniem.

Część trzecia to przedstawienie obserwacji i omówienie wniosków, jakie uczniowie sformułowali w wyniku obserwacji. 

Takie przedstawienie prezentacji i obserwacje wraz z podsumowaniem można przeprowadzić w ciągu jednego dnia, wykorzystując „zamieszanie związane z maturą ustną lub dzień dziecka w ramach „Astronomicznego dnia w szkole itp.

VI. Pomoce dydaktyczne

karty do głosowania (równa ilości uczniów),
5 tarczy (tworzywo sztuczne, drewniane),
5 kartek,
5 cyrkli,
ołówki, długopisy, markery, linijki, kalkulatory,
gnomon (gwóźdź, cerówka, dobrze naostrzony ołówek),
co najmniej 1 poziomica,
4 zegarki (dla grupy 1., grupy 2., grupy 3. i grupy 5.),
kompas (dla grupy 4.),
kątomierze (dla grupy 4. i grupy 5.),
tablice matematyczne - trygonometryczne (dla grupy 2. i grupy 3.),
papier milimetrowy (dla grupy 3. i grupy 5.),
laptop z projektorem multimedialnym.





Autor: Tomasz Kacik
Zespół Szkół Handlowych w Sopocie

Początek publikacji: 2008-02-27
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl