poniedziałek 17 czerwca 2019 imieniny Laury i Marcjana 1696 - Zmarł Jan III Sobieski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Praca z uczniem zdolnym na zajęciach fizyki w gimnazjum

Metody i formy pracy

Bardzo ważną rzeczą jest dobranie odpowiednich metod oraz form pracy.

Zdobywanie podstawowej wiedzy przez ucznia odbywa się na zajęciach lekcyjnych i tu należy stosować różne metody dostosowane do potrzeb uczniów o różnych uzdolnieniach. Pogłębianie i poszerzanie wiedzy uczniów zdolnych odbywa się w czasie zajęć pozalekcyjnych oraz samodzielnie w domu. W czasie tego rodzaju zajęć w pracy z uczniem utalentowanym metodą przynoszącą najlepsze efekty jest nauczanie problemowe. Polega ono na tym, że nauczyciel lub uczeń stawia problem, który jest punktem wyjścia wszelkiej pracy myślowej. Następnie uczniowie formułują hipotezy, sprawdzają ich słuszność, formułują rozwiązania i wnioski z nich wynikające. Główne zalety tej metody wynikają z faktu, że uczeń staje się aktywnym badaczem, który samodzielnie dochodzi do wiedzy. Wiedza zdobyta w ten sposób cechuje się operatywnością. Dzięki tej metodzie uczeń rozwija swoje zdolności poznawcze, a zwłaszcza myślenie twórcze. Zaletą tej metody jest również wzrost zainteresowań przedmiotem, co powoduje, że uczniowie uczą się chętniej, a na lekcjach pracują bardziej efektywnie.

Pracując z uczniem zdolnym, należy brać pod uwagę nie tylko rozwój intelektualny, ale także sprawy wychowawcze.

Uczniowie szczególnie uzdolnieni i utalentowani zazwyczaj są bardzo samodzielni, mają dużo wiary we własne możliwości, są wytrwali w nauce. Jednocześnie jednak nie zawsze dobrze funkcjonują w grupie rówieśniczej. Często sami wyobcowują się z kręgu kolegów, nie znajdując tam partnerów o podobnym poziomie intelektualnym. Czasami uczniowie ci są odrzucani przez klasę z powodu ich „inności”. Formy pracy stosowane na lekcjach powinny więc sprzyjać nie tylko rozwojowi intelektualnemu, ale również integracji uczniów zdolnych i mniej zdolnych.

Na lekcjach fizyki możliwe do zastosowania są następujące formy pracy:

  • praca w grupach,
  • organizowanie meczów międzygrupowych,
  • wdrożenie nauczania wielopoziomowego, co wymaga w szczególności wyróżnienia podstawowego zakresu materiału obowiązującego wszystkich oraz zakresu uzupełniającego przeznaczonego dla uczniów uzdolnionych,
  • organizowanie konkursów w rozwiązywaniu zadań trudniejszych,
  • zadawanie dodatkowych trudniejszych zadań w czasie pracy na lekcji, w czasie sprawdzianów oraz jako dodatkowych prac domowych,
  • zadawanie alternatywnych prac domowych,
  • wypożyczanie uczniom książek poszerzających wiedzę z fizyki,
  • przygotowywanie przez uczniów kilkuminutowych referatów nt. wybitnych fizyków, historii odkryć, ciekawostek fizycznych,
  • wprowadzenie funkcji asystenta,
  • przygotowywanie i prowadzenie przez uczniów fragmentów lekcji,
  • zaangażowanie uczniów zdolnych do pomocy uczniom słabszym.
Duże znaczenie dla rozwoju intelektualnego wszystkich uczniów, a w szczególności uczniów zdolnych, ma praca w grupach uczniowskich. Grupy te można tworzyć w dwojaki sposób:

1) Grupy o podobnym poziomie uzdolnień uczniów wchodzących w skład danej grupy, np.
A – uczniowie najsłabsi,
B – uczniowie średni,
C – uczniowie najzdolniejsi.

2) Grupy o zróżnicowanym poziomie intelektualnym uczniów – uczniowie zdolni pełnią w nich rolę liderów.

Praca w grupach o podobnym poziomie uzdolnień uczniów wymaga od nauczyciela wiele wysiłku. Grupy C i B pracują samodzielnie, grupa A cały czas pod kierunkiem nauczyciela. Istnieje ciągła możliwość zmiany zespołu. Uczniowie z grupy niższej pracujący bardzo wydajnie są przesuwani do grupy wyższej, osoby z grupy silniejszej z najniższą oceną wracają do grupy słabszej. Praca w grupach A, B, C umożliwia dobranie stopnia trudności zadania do poziomu umysłowego danego ucznia i dzięki temu stwarza najkorzystniejsze warunki do rozwoju samodzielności myślenia i działania.




Autor: Maria Spisak
nauczycielka fizyki
w gimnazjum

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl