sobota 23 września 2017 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Konkurs "Biesiada Wiedzy"

Wstęp

Scenariusz szkolnego konkursu pt. "Biesiada wiedzy" przeznaczonego dla uczniów klas II gimnazjum. Opracowany przez zespól nauczycieli matematyki, fizyki i geografii.

  1. Czas trwania konkursu: 2 godziny zegarowe z przerwą na posiłek.

  2. Cele konkursu:
    - kształcenie umiejętności skutecznego porozumiewania się 
    - kształcenie umiejętności prezentacji własnego punktu widzenia
    - kształcenie umiejętności współdziałania w zespole
    - kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów
    - rozwijanie sprawności umysłowych i zainteresowań 
    - korelacja międzyprzedmiotowa

  3. Cele operacyjne:
    Uczeń powinien:
    - właściwie stosować, pojęcia, prawa fizyczne i matematyczne (pytania
      quizowe, krzyżówka, doświadczenia) 
    - wyszukiwać informacje do rozwiązywania problemów (umiejętnie korzystać
      z atlasu i map)
    - stosować zintegrowaną wiedzę do rozwiązywania problemów

  4. Metody pracy: dyskusja, gra dydaktyczna, konkurs, doświadczenie, elementy nauczania problemowego.

  5. Formy pracy: praca w grupach, zagadki i krzyżówka dla publiczności.

  6. Środki i pomoce dydaktyczne: plansza z krzyżówką dla publiczności i plansza z sudoku dla publiczności, tabela punktacji, karty pytań dla grup, karty odpowiedzi, pomoce do przeprowadzenia doświadczeń, mapa polityczna Europy, atlasy.

  7. Regulamin konkursu:

    7.1  Uczestnicy konkursu 
    - Zawodnicy biorący udział w konkursie są uczniami klas drugich. Z każdej klasy
      drugiej w konkursie biorą udział po 2 pary - razem 6 par, czyli 12 uczestników.
    - Eksperci, czyli nauczyciele czuwający nad prawidłowym przebiegiem konkursu.
      Ich zadaniem jest sprawdzanie odpowiedzi uczniów, wyjaśnianie wątpliwości
      i rozstrzyganie kwestii spornych oraz zapisywanie wyników na zbiorczą tabelę punktacji.
    - Publiczność, czyli pozostali uczniowie klas drugich.

    7.2  Niezbędne warunki lokalowe i techniczne 
    - sala, która pomieści wszystkich uczniów klas drugich, najlepiej ze sceną.

    7.3  Materiały
    - numery dla poszczególnych par, które uczniowie wcześniej losują, 
    - krzyżówka i sudoku dla publiczności przygotowane na dużym bristolu, 
    - tabela punktacji,
    - przyrządy do doświadczeń,
    - karty pracy dla poszczególnych par, 
    - dyplomy dla wszystkich uczestników konkursu, nagrody rzeczowe 
      (np. globusy, kompasy i cyrkole) dla zdobywców 3 pierwszych miejsc,
    - cukierki dla publiczności i dla par w ilości odpowiadającej zdobytym punktom.

    7.4 Przebieg konkursu 
    - Rozpoczęcie 
    Uroczyste rozpoczęcie-powitanie, przedstawienie zawodników i sędziów, wyjaśnienie obowiązujących zasad.
    - I etap
    Pytania quizowe z matematyki i fizyki za 1 lub 2 punkty do wyboru (czas odpowiedzi do 1 minuty) - 2 kolejki pytań. Maksymalnie można zdobyć w tej rundzie 8 punktów. 
    - II etap
    Państwa - każda para uczniów ma za zadanie odgadnąć o jakie państwo europejskie chodzi na podstawie opisu czytanego przez nauczyciela. Po odgadnięciu na podstawie pierwszej informacji para uzyskuje 3 punkty, po dwóch informacjach - 2 punkty, po trzech informacjach - 1 punkt. Jeżeli para w dalszym ciągu nie potrafi poznać nazwy państwa pytanie przejmuje publiczność. Maksymalnie w tym etapie konkursu można zdobyć - 3 punkty.
    - III etap
    Sudoku - pary biorące udział w konkursie otrzymują do rozwiązania sudoku i mają 15 minut na wypełnienie diagramu. Równocześnie publiczność również otrzymuje zadanie sudoku - inne niż zawodnicy, przedstawione na dużej planszy oraz dla wygody na małych kartkach. Za bezbłędne rozwiązanie sudoku można maksymalnie uzyskać 9 punktów - po 1 punkcie za każdy mały kwadrat. Publiczność dostaje w nagrodę słodycze.
    - IV etap
    Krzyżówka - pary otrzymują do rozwiązania krzyżówkę i mają 10 minut na wypełnienie diagramu. Równocześnie publiczność również otrzymuje krzyżówkę (inną) na dużej planszy. Za poprawne wpisanie haseł do krzyżówki pary otrzymują maksymalnie 7 punktów (po 0,5 punktu za każde poprawne hasło). Publiczność za każde poprawnie wypełnione hasło otrzymuje ustaloną ilość słodyczy.
    - V etap
    Zadania tekstowe matematyczne, współrzędne geograficzne, ukryte słowa-terminy fizyczne. Pary otrzymują karty pracy z każdego przedmiotu i mają po 10 minut na rozwiązanie każdej karty - w sumie 30 minut. W tej rundzie mogą maksymalnie uzyskać 5 punktów za zadania matematyczne, 6 punktów za zadania geograficzne i 12 punktów za zadania fizyczne - w sumie 23 punkty. W tym czasie publiczność odpowiada na pytania - zagadki dotyczące wiedzy matematyczno-­przyrodniczej, odszukuje na mapie punkty o podanych współrzędnych oraz wyjaśnia efekty zaobserwowanych doświadczeń z fizyki. Publiczność za prawidłowe odpowiedzi jest nagradzana słodyczami.
    - VI etap
    Życiorysy - nauczyciele czytają 3 życiorysy słynnych uczonych, a uczniowie mają jak najszybciej odgadnąć o kogo chodzi. Po odgadnięciu na podstawie pierwszej informacji para uzyskuje 3 punkty, po dwóch informacjach - 2 punkty, po trzech informacjach - 1 punkt. W tej konkurencji liczy się refleks, więc wszystkie pytania może przejąć jedna para. Aby wyeliminować "strzelanie", para, która niepoprawnie odpowie przy danym naukowcu nie może już brać udziału w odgadywaniu, dopiero przy następnej postaci zawodnicy Ci mogą powrócić do udziału w konkurencji. W tej części konkursu można zdobyć maksymalnie 9 punktów.
    - VII etap
    Doświadczenia - nauczyciel pokazuje pewne doświadczenia; dla każdej pary biorącej udział w konkursie po jednym. Uczniowie mają za zadanie wyjaśnić zaobserwowane zjawisko. Za wyjaśnienie pełne otrzymują 2 punkty, za połowiczne - 1 punkt

  8. Narada ekspertów: następuje podliczenie punktów uzyskanych przez poszczególne pary konkursowe i wyłonienie zwycięzców.

  9. Wypisanie dyplomów 

  10. Zakończenie konkursu: ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie dyplomów i nagród dla zwycięzców, podziękowanie za pracę i udział w konkursie.

  11. Ewaluacja: wypełnienie ankiety ewaluacyjnej przez pary biorące udział w konkursie.

 





Autor: Barbara Drapała, Renata Kłosowska, Krystyna Mroczka
nauczyciele w gimnazjum w Dzikowcu

Początek publikacji: 2007-05-17
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl