sobota 24 sierpnia 2019 imieniny Bartłomieja i Jerzego 1948 - Urodził się Jean-Michel Jarre
Do końca roku pozostało: 0 dni
Fizyka i astronomia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ścieżki edukacyjne w nauczaniu fizyki w kl. I-III gimnazjum

Wstęp

Międzyprzedmiotowe ścieżki edukacyjne są ważnym uzupełnieniem wiedzy uczniów zdobywanej w trakcie realizacji poszczególnych przedmiotów. Jednocześnie ścieżka zawiera pewne dziedziny wiedzy, których nie można przypisać jednemu przedmiotowi.

Realizacja ścieżki powinna spowodować nie tylko poszerzenie wiedzy, ale też wyrobienie pewnych nawyków oraz zdobycie umiejętności, jakie powinien mieć absolwent gimnazjum, np. poczucie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie, świadomość istniejących zagrożeń. Wykształcone w ten sposób umiejętności, nawyki i kompetencje na pewno będą przynosić efekty w całym życiu. Jeśli bowiem ktoś raz nauczy się na przykład, jak bezpiecznie użytkować urządzenia zasilane energią elektryczną i będzie wiedział, czym grozi i jak unikać porażenia prądem, to wiedzę tę z pewnością będzie wykorzystywał w swoim życiu. Podobnych przykładów można by wymieniać wiele.

Realizacja poszczególnych ścieżek może przyczynić się do bardziej wszechstronnego rozwoju ucznia oraz do zwiększenia operatywności jego wiedzy. Jest to możliwe dzięki temu, że to samo zjawisko analizowane jest na różnych przedmiotach z różnych punktów widzenia, wykorzystując narzędzia i metody badawcze z różnych dziedzin. Znakomicie poszerza horyzonty myślowe i daje pełniejszy obraz rzeczywistości.

Podczas realizacji treści ścieżek należy stosować takie formy i metody, aby uczeń zdobywał informacje z różnych źródeł, zwracając uwagę na aktualność i rzetelność tych informacji. Do zdobywania informacji uczniowie mogą wykorzystywać internet. Samodzielne wyszukiwanie informacji przyczyni się dodatkowo do rozwijania zdolności samokształceniowych uczniów.Do przetwarzania i gromadzenia informacji warto wykorzystać metody i techniki komputerowe.

Podczas realizacji ścieżek należy szeroko wykorzystywać metody aktywne. Spowoduje to ożywienie działań uczniów oraz przyczyni się do rozwoju ich predyspozycji i zainteresowań.

Realizacja ścieżek wymaga nieustannego współdziałania wszystkich nauczycieli pod kątem korelacji międzyprzedmiotowych oraz w celu wyeliminowania treści dublujących się i uwzględnienia treści uzupełniających.

Na lekcjach fizyki w gimnazjum realizuję treści z następujących ścieżek:
  • prozdrowotna,
  • obrona cywilna,
  • ekologiczna,
  • filozoficzna.




Autor: Maria Spisak
nauczycielka fizyki
w Gimnazjum we Frysztaku

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl