poniedziałek 18 marca 2019 imieniny Cyryla i Edwarda 1937 - Urodził się Edward Stachura
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Czy przedszkolak może być kartografem?
Czy przedszkolak może być kartografem?

Czy przedszkolak może być kartografem?

    Nietrudno jest sobie wyobrazić pięcioletniego malca w przedszkolu z kredką w ręku i ogromną wyobraźnią w głowie. Malec ów był na wakacjach przynajmniej raz nad morzem lub nad jeziorem. Zapamiętał zabawę na plaży. Na prośbę, aby narysował - co widział nad morzem czy jeziorem, chwyta za kolorowe kredki i rysuje realistycznie - plażę, brzeg morza, ludzi na plaży.
Powstaje dwuwymiarowy obraz kawałka Ziemi.

   Nasz przedszkolak nie nazywa tego mapą lecz rysunkiem. Jest to jednak pierwsza mapa obrazkowa. Przyjaciel naszego malca narysował podobny obraz, ale nie tak realistycznie. Zrobił to szybko, ponieważ zastosował prostą grafikę i użył tylko jednej kredki. Falistymi liniami przedstawioną wodę oddzielił grubą kreską od plaży, na której narysował symbolicznych ludzi.

   Kolejny przedszkolak przyniósł zdjęcie z wakacji i na kalce przerysował ze zdjęcia sytuację na plaży. O! to już była pierwsza interpretacja zdjęcia, jeszcze nie lotniczego, ale jednak fotointerpretacja. Dociekliwa koleżanka naszych przedszkolaków zaczęła zadawać pytania: dlaczego na jednym obrazku jest więcej ludzi na plaży, a na drugim mniej. Na moim rysunku jest mniej ludzi, bo był to chłodny dzień, odparł autor rysunku. A ja mam dwa rysunki z plaży. Na pierwszym jest dużo ludzi, bo było to tuż przed obiadem, a na drugim mało - był już wieczór i tylko z tatą spacerowałem brzegiem morza. Zaczęło się porównywanie rysunków, pierwszych przedszkolnych map, chociaż ich autorzy nie znali jeszcze definicji mapy. Wychowawczyni, widząc rodzącą się dyskusję wśród swoich podopiecznych, zaproponowała, żeby na kolejnym rysunku przedstawić jeszcze prościej - ile ludzi było na plaży. Ktoś zaproponował, żeby każdego człowieka zaznaczyć kropką. Ktoś inny odezwał się, że u niego było tak dużo ludzi na plaży, że musi narysować wielkie kropki, w których zmieści się dziesięciu ludzi. No i proszę, przeszliśmy do mapy kropkowej.

   I tak w formie zabawy, niepostrzeżenie wkroczyliśmy w świat edukacji geograficznej. Różne obrazy świata, które inspirują zadawanie pytań: dlaczego? gdzie jest więcej? kiedy to było? Nasz przedszkolak, na razie intuicyjnie, zaczyna wkraczać w świat geografii. Bez przedwczesnych definicji. Na definicję przyjdzie czas później. Wtedy kiedy późniejszy uczeń czuje już - czym może zajmować się geografia i jak można od amatora kartografa przejść do prawdziwego specjalisty. Może z większym przekonaniem będzie sięgał po mapę i geografia nie będzie go zbytnio nudzić. A może przekona się, że poznawanie świata może być przyjemne i nie trzeba zawsze być prowadzonym za rękę przez nauczyciela, czy przedzierać się przez gąszcz definicji i trudnych pojęć w pierwszym podręczniku. Może pierwszy rozdział edukacji geograficznej powinien nosić tytuł: Na plaży?





Autor: Krzysztof Woźniak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl