niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zmiany klimatyczne i odnawialne źródła energii - cykl lekcji geografii

Temat 4: Alternatywne źródła energii i ich wykorzystanie w Polsce

Klasa: 2 liceum profilowanego.

Metody pracy wykorzystywane w lekcji:
  • dyskutowanie, debatowanie
  • rozwiązywanie problemów
  • grupowe myślenie twórcze (pogadanka)

Cele lekcji:

W czasie lekcji:
- uczeń utrwala umiejętność współpracy w grupie;
- uczeń aktywnie słucha wypowiedzi kolegów i koleżanek;
- uczeń analizuje materiały przygotowane przez nauczyciela.

Po lekcji:
- uczeń wymienia alternatywne źródła energii, ich wady i zalety;
- uczeń ocenia możliwość zastosowania alternatywnych źródeł energii w produkcji energii
  w Polsce;
- uczeń podaje argumenty potwierdzające jego poglądy.

Wymagania:

Na lekcji poprzedzającej realizowany temat uczniowie uzyskują podstawowe informacje dotyczące produkcji energii na świecie. Dowiadują się między innymi o problemach współczesnej energetyki związanej z wyczerpywaniem się surowców energetycznych.

Krótki opis przebiegu zajęć:

Lekcja jest krótkim rozszerzaniem zagadnień z zakresu energetyki - na przykładach z "własnego podwórka" uczeń utrwala sobie zagadnienia związane z wprowadzeniem alternatywnych źródeł energii do współczesnego przemysłu energetycznego.

Lekcja polega przede wszystkim na pracy uczniów w grupach na materiałach przygotowanych przez nauczyciela. Materiały te nauczyciel przygotowuje w oparciu o zasoby serwisu edukacyjnego www.biomasa.org/edukacja, następnie drukuje i rozdaje uczniom wraz ze specjalnie opracowaną do tego zadania "kartą pacy".

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna - pogadanka

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Nauczyciel stawia pytanie:
"Z czego człowiek pozyskuje energię?"

Uczniowie podają rodzaje źródeł energii (wyczerpalnych i niewyczerpalnych) oraz na mapie wskazują miejsca gdzie powstały elektrownie z nich korzystające.

Komentarz: Jest to takie krótkie przypomnienie lekcji wcześniejszej. To najlepszy sposób na rozbudzenie "geograficznych umysłów".

II. Część główna - praca w grupach

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Nauczyciel dzieli klasę na małe grupy i rozdaje przygotowane wcześniej materiały:

  • kartę pracy opracowaną specjalnie do tego celu (załącznik)
  • krótkie (streszczone) materiały dotyczące wykorzystania alternatywnych źródeł energii

Uczniowie w grupach uzupełniają kartę pracy.

Komentarz: Prawidłowo uzupełniona karta pracy umożliwi uczniom aktywny udział w dyskusji podsumowującej lekcję.

III. Część podsumowująca - dyskusja

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Nauczyciel dzieli klasę na 2 obozy:

  • Obóz 1 - ma za zadanie bronić idei budowy elektrowni korzystających z alternatywnych źródeł energii w Polsce.
  • Obóz 2 - wysuwa argumenty przeciw budowie tego typu elektrowni w Polsce.

Nauczyciel pełni tu rolę „inwestora", który chce inwestować w energetykę alternatywną w Polsce

Uczniowie podają argumenty „za" i „przeciw" zaś nauczyciel zapisuje ja na tablicy. Na tym etapie zajęć uczeń wykorzystuje materiały przygotowane we wcześniejszej części lekcji.

Komentarz: Na koniec lekcji klasa "podejmuje" decyzję o budowie, bądź zaniechaniu budowy poszczególnych typów elektrowni w Polsce.





Autor: Marta Pasiak, Róża Jakimiuk
nauczycielki w liceum w Siedlcach

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl