piątek 24 maja 2019 imieniny Joanny i Zuzanny 1543 - Zmarł Mikołaj Kopernik
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Fen

Fen

Fen jest wiatrem ciepłym, suchym i bardzo często porywistym, wiejącym z gór do obniżeń podgórskich. Jego nazwa pochodzi z terenów alpejskich, ale występuje w różnych częściach świata. Wiatr o podobnym mechanizmie miewa często inne określenia: w Tatrach to halny, w Sudetach - wiatr przewałowy.

Fen powstaje w stosunkowo wysokich górach. Musi być bowiem spełniony warunek, aby na stoku dowietrznym wilgotne, wznoszące się powietrze ochłodziło się na, tyle, aby doszło do kondensacji pary wodnej i opadu. Ruch powietrza skierowany jest do zboczy, gdy wskutek różnic ciśnienia między jedną a drugą stroną grzbietu gór powietrze przepływa przez wysoki łańcuch górski zgodnie z kierunkiem gradientu barycznego (czyli różnicy ciśnień). Po przekroczeniu bariery górskiej suche powietrze spływa w kierunku obniżeń. Temperatura powietrza fenowego będzie tym wyższa, im większa będzie wysokość, z której spływa. Wilgotność względna będzie w nim malała w miarę wzrostu temperatury.

Fen może występować również w powietrzu arktycznym, gdy przepływa przez Kaukaz lub Alpy spływając w kierunku południowym.

Na Grenlandii spływ powietrza z płaskowyżu lodowego (3000 metrów) do fiordów (na poziomie morza) powoduje wzrost temperatury prawie do 30 stopni w ciągu kilku godzin.





Autor: Józef Kunicki
nauczyciel geografii w LO w Olecku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • Jest OK, Uczen (odpowiedzi: 0)
  • Na 1000 m 10 stopni
  • Błąd w animacji, De (odpowiedzi: 1)
  • Powietrze napotykając góry unosi się, ochładzając się o ok. 0,6 stopnia na 100 m wysokości. Opadając ogrzewa się, ale tym razem o ok. 1 stopnia na 100 m, a nie o 0,6 jak to można wywnioskować z opisu animacji... Więc po drugiej stronie stoku będzie wyższa temperatura niż na południowej stronie. Tak uczyłam się w szkole, mam napisane jak byk w podręczniku i dla pewności sprawdziłam w innej książce... Proszę mnie poprawić jeśli się mylęmylę!
  • halny, liceum (odpowiedzi: 1)
  • hehe dziwne ale dalej tego nie kumam smieszna ta animacja ale co tam moze sie komus przydac
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl