niedziela 18 sierpnia 2019 imieniny Bronisława i Ilony 1227 - Zmarł Czyngis-Chan
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przedmiotowy system oceniania z geografii dla szkół średnich

Zakres wymagań programowych (7)

PRZEMYSŁ

  1. Na ocenę dopuszczającą uczeń (zna terminy, potrafi):
    1. zna terminy: przemysł, gałęzie przemysłu, ośrodek i okręg przemysłowy,
    2. poda przykłady negatywnego wpływu przemysłu na środowisko przyrodnicze,
    3. potrafi wymienić podstawowe gałęzie przemysłu,
    4. potrafi wymienić główne surowce mineralne w Polsce.

  2. Na ocenę dostateczną uczeń (potrafi, rozumie):
    1. rozumie terminy: prywatyzacja, transformacja, restrukturyzacja, reprywatyzacja, PKB,
    2. omówi i poda przykłady funkcji przemysłu,
    3. zaklasyfikuje dany rodzaj działalności przemysłowej do odpowiedniej grupy gałęzi lub gałęzi przemysłu,
    4. wymieni czynniki lokalizacji przemysłu,
    5. na podstawie danych i map potrafi scharakteryzować okręg przemysłowy,
    6. rozumie znaczenie funkcji przemysłu,
    7. rozumie różnicę między gospodarką planowaną a rynkową.

  3. Na ocenę dobrą uczeń (potrafi, rozumie):
    1. potrafi wskazać gałęzie tracące i zyskujące na znaczeniu w gospodarce,
    2. potrafi scharakteryzować gałęzie i okręgi przemysłowe,
    3. omówi czynniki lokalizacji wybranych zakładów i okręgów przemysłowych,
    4. porówna wydobycie i produkcję przemysłową w Polsce i innych krajach,
    5. porówna poziom przemysłu w Polsce i innych krajach,
    6. omówi przyczyny słabego rozwoju hydroenergetyki i niekonwencjonalnych źródeł energii,
    7. wskaże na mapie główne zakłady poszczególnych gałęzi przemysłu.

  4. Na ocenę bardzo dobrą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. potrafi scharakteryzować etapy rozwoju przemysłu z uwzględnieniem czynników lokalizacji i ich przekształceń,
    2. potrafi ocenić znaczenie przemysłu we współczesnej gospodarce,
    3. poda przyczyny spadku produkcji niektórych wyrobów oraz oceni społeczne i gospodarcze tego skutki,
    4. oceni problemy okręgów przemysłowych i gałęzi przemysłu,
    5. dokona oceny lokalizacji dowolnego zakładu przemysłowego,
    6. rozumie wielkość PKB i udział przemysłu w jego tworzeniu na tle innych krajów Europy.

  5. Na ocenę celującą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. przedstawi możliwe prognozy rozwoju gałęzi przemysłu,
    2. potrafi wskazać negatywne i pozytywne skutki gospodarki rynkowej na przykładach z własnego regionu,
    3. potrafi samodzielnie dokonać oceny gałęzi przemysłu we własnym regionie.


Wymagania na poszczególne oceny dla wybranej jednostki lekcyjnej.

Temat: Baza surowców energetycznych Polski na tle Europy.

  1. Na ocenę dopuszczającą uczeń:
    1. zna pojęcia: surowiec energetyczny, surowce odnawialne i nieodnawialne, zasoby surowcowe, baza energetyczna, zagłębie, obszar wydobycia, górnictwo, producent,
    2. wymieni główne surowce energetyczne Polski.

  2. Na ocenę dostateczną uczeń:
    1. wskaże na mapie główne obszary wydobycia surowców energetycznych.

  3. Na ocenę dobrą uczeń:
    1. wskaże na mapie konturowej obszary występowania surowców energetycznych,
    2. oceni na podstawie danych statystycznych znaczenie bogactw energetycznych w skali kraju i państw Europy.

  4. Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
    1. potrafi wykazać wpływ wydobycia bogactw energetycznych na środowisko przyrodnicze,
    2. potrafi na podstawie map i danych statystycznych wskazać państwa o najdogodniejszej sytuacji energetycznej (w porównaniu z Polską).

  5. Na ocenę celującą uczeń:
    1. omówi sytuację energetyczną swojego regionu.

KOMUNIKACJA

  1. Na ocenę dopuszczającą uczeń (zna terminy, potrafi):
    1. zna pojęcia: komunikacja, transport, łączność, autostrada, węzły komunikacyjne, żegluga, kanał, bandera, żeglowność rzek,
    2. wskaże na mapie główne drogi transportu kolejowego i samochodowego, główne porty morskie i lotnicze.

  2. Na ocenę dostateczną uczeń (potrafi, rozumie):
    1. omówi gęstość dróg kołowych i kolejowych w Polsce,
    2. wskaże główne kanały oraz główne żeglowne rzeki,
    3. omówi podstawowe rodzaje transportu, ich zalety i wady,
    4. omówi znaczenie komunikacji w gospodarce.

  3. Na ocenę dobrą uczeń (potrafi, rozumie):
    1. określi przy pomocy danych statystycznych i map cechy sieci transportowej oraz problemy jej modernizacji,
    2. wskaże przyczyny zróżnicowanej gęstości dróg w różnych częściach Polski,
    3. wskaże na mapie przechodzące przez teren Polski międzynarodowe szlaki komunikacji i przejścia graniczne.

  4. Na ocenę bardzo dobrą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. dokona analizy transportu w Polsce na podstawie danych dotyczących przewozu ładunków i pasażerów oraz omówi perspektywy jego rozwoju,
    2. uzasadni słuszność włączenia Wisły i Odry do europejskiej sieci rzek,
    3. rozumie historyczne i przyrodnicze przyczyny słabego rozwoju wodnego transportu śródlądowego,
    4. rozumie konieczność rozwoju sieci transportu w kontekście integracji gospodarczej Europy,
    5. rozumie współczesne problemy łączności i możliwości jej rozwoju.

  5. Na ocenę celującą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. oceni rozwój sieci komunikacyjnej w swoim regionie i zaprojektuje kierunki rozwoju.


Wymagania na poszczególne oceny dla wybranej jednostki lekcyjnej.

Temat: Komunikacja lądowa w Polsce.

  1. Na ocenę dopuszczającą uczeń:
    1. zna pojęcia: komunikacja, transport, sieć dróg, gęstość sieci dróg, węzły komunikacji, przejścia graniczne, autostrada, magistrala, przewóz pasażerów i ładunków,
    2. omówi znaczenie komunikacji w życiu człowieka,
    3. przy pomocy nauczyciela wskaże na mapie główne drogi transportu kolejowego i samochodowego.

  2. Na ocenę dostateczną uczeń:
    1. oceni gęstość sieci dróg kołowych i kolejowych.

  3. Na ocenę dobrą uczeń:
    1. umie wykorzystać dane statystyczne w ocenie sieci dróg kołowych i kolejowych,
    2. samodzielnie wskaże na mapie główne drogi kolejowe i kołowe, przejścia graniczne i magistrale międzynarodowe,
    3. omówi przyczyny zróżnicowanej gęstości sieci dróg kołowych oraz kolejowych Polski wsch. i Polski zach.,
    4. wykaże wyższość komunikacji kołowej nad kolejową na podstawie danych statystycznych dotyczących przewozów pasażerów i ładunków.

  4. Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
    1. wskaże na mapie konturowej główne drogi kołowe i kolejowe Polski oraz Europy,
    2. omówi pozytywny i negatywny wpływ komunikacji na środowisko.

  5. Na ocenę celującą uczeń:
    1. omówi rozwój sieci dróg kołowych i kolejowych swojego regionu.

HANDEL ZAGRANICZNY, TURYSTYKA I OCHRONA ŚRODOWISKA

  1. Na ocenę dopuszczającą uczeń (zna terminy, potrafi):
    1. zna pojęcia: eksport, import, bilans handlowy i płatniczy, turystyka, agroturystyka, krajoznawstwo, infrastruktura turystyczna, środowisko naturalne i geograficzne, ekologia,
    2. wymieni głównych partnerów handlowych Polski,
    3. wymieni główne towary będące przedmiotem handlu zagranicznego,
    4. zna podział (rodzaje) turystyki,
    5. wskaże główne regiony turystyczne Polski i parki narodowe,
    6. rozumie pojęcie „zielone płuca Polski”.

  2. Na ocenę dostateczną uczeń (potrafi, rozumie):
    1. omówi udział Polski w handlu światowym,
    2. scharakteryzuje główne regiony turystyczne Polski,
    3. wskaże na mapie i krótko scharakteryzuje parki narodowe Polski,
    4. potrafi wymienić główne zadania ekologii.

  3. Na ocenę dobrą uczeń (potrafi, rozumie):
    1. określi na podstawie danych statystycznych strukturę towarową i geograficzną handlu Polski w handlu światowym,
    2. określi na podstawie danych statystycznych zmiany struktury handlu i bilansu handlowego oraz jego zmiany po 1989 roku,
    3. określi znaczenie handlu zagranicznego dla rozwoju kraju,
    4. scharakteryzuje regiony turystyczne pod względem ich atrakcyjności i stopnia zagospodarowania,
    5. omówi obszary zagrożenia i klęsk ekologicznych w Polsce,
    6. poda przykłady działań na rzecz ochrony środowiska.

  4. Na ocenę bardzo dobrą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. rozumie problem deficytu handlowego i sposoby jego likwidacji,
    2. porówna strukturę handlu i bilansu handlowego Polski i innych państw,
    3. oceni atrakcyjność turystyczną Polski w porównaniu z innymi krajami Europy,
    4. oceni konsekwencje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne przekształceń środowiska,
    5. oceni walory środowiska pod kątem jego różnego użytkowania.

  5. Na ocenę celującą uczeń (rozumie, potrafi):
    1. oceni na podstawie map i danych statystycznych atrakcyjność turystyczną własnego regionu i możliwości jego rozwoju.






Autor: mgr Magdalena Matuszak
mgr Ewa Makulska
ZSZ w Koninie

Komentarze + Dodaj komentarz
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl