poniedziałek 22 kwietnia 2019 imieniny Kai i Leonii 1870 - Urodził się Włodzimierz Lenin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Używki - droga od uprawy do konsumenta

Wstęp

Proponowany scenariusz ma charakter uniwersalny. Może zostać wykorzystany na zajęciach do ukazania, na przykładzie używek, zjawiska globalnych powiązań środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, jak również może stanowić przyczynek do rozważań nad ideą rozwoju zrównoważonego.
Hasło programu: Gospodarka rolna i problemy wyżywienia
Poziom nauczania: Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas programowo najwyższych (IV lub II - w przypadku zakończenia realizacji materiału w kl. III bądź na zajęciach fakultatywnych).

Autor: Urszula Majewska
 
CELE
Cel ogólny: Poznanie skomplikowanego łańcucha powiązań globalnych na przykładzie używek.
Cele operacyjne:
A.
Zapamiętanie wiadomości, uczeń powinien zapamiętać:
-
znaczenie terminów: używka, globalne powiązania środowiskowe, społeczne, gospodarcze i polityczne,
-
pochodzenie roślin pseudoalimentacyjnych,
-
wymagania glebowo-klimatyczne podstawowych używek,
-
użyteczność gospodarczą używek,
-
głównych producentów, eksporterów i importerów używek.
 
B.
Zrozumienie wiadomości, uczeń powinien:
-
rozróżnić poznane używki na podstawie fotografii,
-
wyjaśnić przyczyny ich koncentracji w strefie zwrotnikowej, podzwrotnikowej,
-
spostrzec podobieństwa oraz różnice w ich sposobie uprawy i produkcji,
-
wyjaśnić proeksportową koncepcję wzrostu gospodarczego krajów słabo rozwiniętych,
-
poznać ideę rozwoju zrównoważonego.
 
C.
Uczeń potrafi stosować wiadomości i umiejętności w sytuacji typowej, uczeń umie:
-
porównać i scharakteryzować wymagania glebowo-klimatyczne roślin pseudoalimentacyjnych,
-
zastosować wcześniej zdobyte wiadomości w sytuacji konkretnej,
-
przyporządkować różne elementy systemu powiązań globalnych do odpowiednich aspektów (kierunków) róży diagnostycznej.
D.
Stosowanie wiadomości i umiejętności w sytuacjach nowych, uczeń potrafi:
-
wykryć zależności pomiędzy geograficznym rozmieszczeniem używek a ich wymaganiami glebowo-klimatycznymi,
-
zastosować wcześniej zdobyte wiadomości w sytuacji konkretnej,
  ocenić stan gospodarki krajów eksportujących i importujących używki,
-
zrelacjonować tok rozumowania przy konstrukcji schematu powiązań globalnych.
 
METODY I FORMY PRACY
 Metody: eksponująca/waloryzująca, werbalna/pogadanka, wykład ilustracyjny, śnieżna kula/dyskusja piramidowa, metoda problemowa/operatywna
 Formy: praca indywidualna, praca równym frontem
 
CZAS: 1 godzina lekcyjna w pracowni geograficznej
 
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
A.
Pomoce dydaktyczne
1.
Pomoce wizualne:
a)
obrazy naturalne i produkty - okazy roślin: kawy i kakao,
b)
obrazy naturalistyczne - fotografie,
c)
obrazy schematyczne - rysunki schematyczne,
d)
obrazy symboliczne - kartograficzne: wykresy klimatyczne,
- tekstowe i liczbowe: zeszyt przedmiotowy, literatura geograficzna, słownik geograficzny, liczby i zbiory statystyczne.
2.
Pomoce audytywne - słowo żywe, mówione.
B.
Przyrządy pomiarowe i urządzenia dydaktyczne
1.
Urządzenia wizualne - tablica szkolna i magnetyczna.
2.
Urządzenia audiowizualne - magnetowid, telewizor.
 
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Z. Czaińska, Z. Wojtkiewicz, Aktywne metody w edukacji geograficznej, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń, 1999
A. Dylikowa, D. Makowska, J. Makowski, T. Olszewski, Ziemia i człowiek, WSiP, Warszawa, 1995
J. Flis, Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa, 1985
W. Skrzypczak, Geografia społeczno-ekonomiczna, Efekt, Warszawa, 1998
J. Kądziołka, K. Kocimowski, E. Wołonciej, Świat w liczbach, WSiP, Warszawa, 1996
D. Makowska, Rozważania przy filiżance kawy, Geografia w Szkole nr 4/1998
J. Michalczyk, Postawa młodzieży szkół średnich wobec problemów ekologicznego bezpieczeństwa świata, Geografia w szkole Nr 1/1992
Z. Podbielkowski, Rośliny użytkowe, WSiP, Warszawa, 1992
Repetytorium z geografii gospodarczej, praca zbiorowa pod redakcją I. Fierli, PWE, Warszawa, 1994
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS, Warszawa, 1999
http://apps.fao.org
Największa światowa baza danych o rolnictwie (zbiory, handel, użytkowanie ziemi, leśnictwo, rybołówstwo, wyżywienie) prowadzona przez FAO. Najbardziej aktualne i wiarygodne dane statystyczne.
http://www.fao.org
Oficjalna strona ONZ do spraw rolnictwa i wyżywienia Food an Agriculture Organization (FAO). Najlepsza istniejąca w Internecie strona o światowym rolnictwie. Aktualne raporty FAO, problem wyżywienia etc.
http://www.kki.net.pl/~herbata2/
Historia herbaty, jak rośnie herbata, walory smakowe i zdrowotne herbaty, herbaty aromatyczne, mieszanki klasyczne, torebki herbaciane, cukier w herbacie, herbata mrożona, metody produkcji herbaty, herbaciane akcesoria, sposoby zaparzania herbaty, przewodnik po herbatach (gatunki herbat według krajów).
http://www.posti.com.pl/index_historia_herbaty.html
Opis gatunków herbaty i ich historia, pierwsza reklama, pierwsze prawo herbaciane, zwyczaje picia herbaty, przewodnik po herbatach i inne ciekawostki.
http://republika.pl/arabica
http://www.mat.uni.torun.pl/~pasta/
Informacje o uprawie kawy, rejony uprawy, gatunki, palenie ziaren kawy, rytuał mielenia, metody przygotowania czyli parzenie kawy
http://www.encyklopedia.pl/wiem/003ac2.html http://www.encyklopedia.pl/wiem/0029fb.html

Największa ogólnodostępna encyklopedia, m.in. liczne hasła o używkach: kakao, kakaowiec.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • matura, th (odpowiedzi: 0)
  • nic tu nie umia fajny lol
  • cześć, more de uczeń (odpowiedzi: 0)
  • o lelu fajna praca o lelu ah te eduski ah ta gegi pzdr ale ja lubię tą gegi!! ohohoooo
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl