Lp.
|
Temat
|
Cel ogólny
|
Cele szczegółowe
|
Metody, środki dydaktyczne
|
1.
|
Poznajemy nowy przedmiot geografię. Zasady i kryteria oceniania.
|
Zapoznanie z treściami nauczania geografii.
|
- wie, co to jest geografia;
- wymienia jakie pomoce będą mu potrzebne do nauki geografii;
- zapoznaje się z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń i atlasem;
- zna ogólne treści programu geografii w klasie I;
- zna zasady i kryteria oceniania na geografii.
|
Strategia:
informacyjna.
Metody:
pogadanka,
ćwiczenia.
Środki dyd.
podręcznik, atlas, zeszyt ćwiczeń.
|
PLANETA ZIEMIA
|
2.
|
Ziemia jako część wszechświata.
|
Zapoznanie z miejscem Ziemi we Wszechświecie.
|
- zna i rozumie terminy: gwiazda, planeta, naturalny i sztuczny satelita, układ słoneczny, meteoroid, kometa, galaktyka, wszechświat;
- wymienia nazwy i kolejność planet krążących wokół Słońca;
- dzieli planety Układu Słonecznego na dwie grupy: grupa ziemska i planety olbrzymy;
- wie, że średnia odległość od Słońca wynosi 150 mln km;
- wie, że Księżyc jest naturalnym satelitą Ziemi;
- wie, że Układ Słoneczny jest częścią jednej z galaktyk (Drogi Mlecznej);
- wymienia jedną charakterystyczną cechę planet Układu Słonecznego;
- wyjaśnia, czym wyróżnia się Ziemia wśród planet Układu Słonecznego.
|
Strategia:
operacyjna, emocjonalna,
problemowa.
Metody:
opis, pokaz, metaplan, pogadanka.
Środki dyd. zeszyt ćwiczeń, plansza "Układ Słoneczny", film wideo.
|
3.
|
Ruchy obrotowy Ziemi i jego następstwa.
|
Zaznajomienie z ruchem Ziemi wokół własnej osi.
|
- wie, że Ziemia wraz z atmosferą wykonuje ruch obrotowy, zna jego kierunek i czas trwania;
- rozumie, że w wyniku tego ruchu nastąpiło spłaszczenie Ziemi przy biegunach;
- wymienia następstwa ruchu obrotowego;
- wyjaśnia przyczyny różnic czasu na Ziemi;
- wyjaśnia czym różnią się: czas miejscowy, strefowy i urzędowy;
- odczytuje z mapy stref czasu w jakich strefach znajdują się dane obiekty geograficzne;
- oblicza czas słoneczny danej miejscowości;
- wyjaśnia dlaczego wprowadzany jest czas letni i zimowy;
- demonstruje na globusie kierunek ruchu obrotowego Ziemi;
- określa prędkość kątową i liniową obrotu Ziemi w ciągu doby i godziny na równiku.
|
Strategia: operacyjna, problemowa.
Metody:
opis, pokaz, pogadanka, ćwiczenia.
Środki dyd. globus, atlas, zeszyt ćwiczeń, plansza: "Ruch obrotowy Ziemi", film wideo.
|
4.
|
Ruchy obiegowy Ziemi i jego następstwa.
|
Zaznajomienie z ruchem Ziemi wokół Słońca.
|
- wyjaśnia terminy: orbita, płaszczyzna orbity, oś ziemska;
- opisuje ruch obiegowy;
- wie, ile wynosi czas obiegu Ziemi wokół Słońca;
- wymienia następstwa tego ruchu;
- wyjaśnia przyczyny zmian miejsca wschodu i zachodu Słońca oraz długości dnia i nocy wciągu roku;
- wie, że stałe nachylenie osi ziemskiej do płaszczyzny orbity (66o33') powoduje zmiany oświetlenia w ciągu roku;
- wie co to jest dzień polarny i noc polarna;
- podaje daty rozpoczęcia astronomicznych pór roku;
- opisuje oświetlenie Ziemi w ciągu roku w pierwszych dniach kalendarzowych pór roku;
- wskazuje na mapie świata strefy oświetlenia Ziemi;
- charakteryzuje poszczególne strefy oświetleniowe;
- oblicza wysokość Słońca w południe w pierwszych dniach kalendarzowych pór roku.
|
Strategia:
operacyjna, problemowa.
Metody:
opis, pokaz, pogadanka, ćwiczenia.
Środki dyd. mapa fizyczna świata, globus, atlas, zeszyt ćwiczeń, plansza: "Ruch obiegowy Ziemi" i "Oświetlenie Ziemi", film wideo.
|
5.
|
Sfery Ziemi i zachodzące miedzy nimi współzależności.
|
Poznanie sfer Ziemi i ich współzależności.
|
- wie, że powłokę ziemską stanowią sfery: atmosfera, hydrosfera, litosfera i biosfera;
- zna skład i budowę poszczególnych sfer
- wie, że sfery powłoki ziemskiej wzajemnie na siebie oddziałują;
- podaje przykłady wzajemnego oddziaływania sfer;
- opisuje kilka krajobrazów stanowiących efekt wzajemnego oddziaływania sfer;
- uświadamia sobie, że współcześnie człowiek jest czynnikiem wpływającym na poszczególne sfery.
|
Strategia:
operacyjna, problemowa.
Metody: problemowa, drzewo decyzyjne, opis
Środki dyd. ilustracje, karton, mazaki, podręcznik
|
6.
|
Dzieje Ziemi.
|
Zaznajomienie z dziejami geologicznymi Ziemi.
|
- wie, że skały i skamieniałości są dokumentami dziejów Ziemi;
- zna podział dziejów Ziemi na ery i okresy;
- podaje przykłady ważniejszych wydarzeń z przeszłości geologicznej (ruchy górotwórcze, zlodowacenie, podział kontynentów);
- wyjaśnia znaczenie terminów: stratygrafia, skamieniałości, skamieniałości przewodnie;
- wyjaśnia, w jakich warunkach powstawały niektóre wapienie, węgiel kamienny, sól kamienna;
- opisuje przeszłość Ziemi na podstawie prostych przekrojów geologicznych;
- czyta uproszczone mapy geologiczne.
|
Strategia: operacyjna.
Metody:
opis, dyskusja.
Środki dyd.
komputery, prezentacja "Dzieje geologiczne Ziemi", mapa fizyczna świata, atlas.
|
7.
|
Procesy wewnętrzne wpływające na ukształtowanie powierzchni Ziemi.
|
Zapoznanie uczniów z procesami wewnętrznymi powodującymi zróżnicowanie rzeźby powierzchni Ziemi.
|
- wie, że rzeźba powierzchni Ziemi jest wynikiem działania sił zewnętrznych i wewnętrznych;
- wie, że powstawanie gór to wynik procesów zachodzących wewnątrz Ziemi;
- wymienia nazwy orogenez i przykłady gór w nich wypiętrzonych;
- wie, co to jest wulkanizm;
- wymienia produkty wybuchu wulkanu;
- wie, co to jest trzęsienie ziemi oraz podaje przykłady form powstałych w wyniku tego procesu;
- wskazuje na mapie obszary gór fałdowych, czynnego wulkanizmu i trzęsień ziemi;
- wie, co to są ruchy lądotwórcze i podaje przykłady wybrzeży podnoszących się i zanurzających się;
- rozumie, że procesom niszczenia towarzyszy gromadzenie się materiału .
|
Strategia: operacyjna,
problemowa.
Metody: operacyjna (opis, pogadanka heurystyczna), problemowa.
Środki dyd. komputery, prezentacja "Procesy wewnętrzne", mapa fizyczna świata, atlas, zeszyt ćwiczeń.
|
8.
|
Współczesne procesy geologiczne (procesy zewnętrzne).
|
Zaznajomienie z czynnikami i procesami zewnętrznymi kształtującymi rzeźbę powierzchni Ziemi.
Uświadomienie roli wietrzenia, erozji i ruchów masowych w modelowaniu powierzchni Ziemi.
|
- wie, że czynnikami modelującymi powierzchnię Ziemi są: woda, wiatr oraz zmienność temperatur;
- zna i rozumie terminy: erozja, wietrzenie, ruchy masowe;
- wie, co to jest wietrzenie i potrafi wymienić jego rodzaje;
- opisuje rolę wody, zmienność temperatur w wietrzeniu mechanicznym na przykładzie Łysogór (gołoborza) i obszarów pustynnych (rola dużych amplitud dobowych);
- wie, że wietrzenie chemiczne prowadzi do zmiany składu chemicznego skały, a następnie do jej rozpadu;
- wie, co to jest proces krasowy;
- wymienia formy krasowe;
- opisuje rzeźbotwórczą działalność wody płynącej: erozja, transport, akumulacja;
- podaje przykłady form erozji i akumulacji wodnej;
- opisuje rzeźbotwórczą działalność lądolodu;
- podaje przykłady form erozji i akumulacji lodowcowej;
- opisuje działalność rzeźbotwórczą wiatru w obszarach półpustynnych i pustynnych;
- wymienia rodzaje ruchów masowych i wyjaśnia na czym one polegają.
|
Strategia:
operacyjna,
problemowa.
Metody:
operacyjna (opis, pogadanka heurystyczna), problemowa, dyskusja.
Środki dyd.
komputery, prezentacja "Procesy zewnętrzne", mapa fizyczna świata, atlas, zeszyt ćwiczeń, ilustracje, karty pracy.
|
9.
|
Interakcja Ziemia - człowiek.
|
Zapoznanie z relacjami zachodzącymi między środowiskiem a człowiekiem oraz między człowiekiem a środowiskiem.
Zapoznanie z zagrożeniami środowiska przyrodniczego spowodowanych działalnością człowieka.
|
- wie, że środowisko wpływa w dużym stopniu na warunki życia człowieka;
- wie, że wraz z rozwojem cywilizacji zależność człowieka od środowiska maleje, ale też wzrasta jego wpływ na środowisko;
- zna relacje zachodzące między środowiskiem a człowiekiem oraz między człowiekiem a środowiskiem;
- podaje kilka przykładów wzajemnych relacji Ziemia - człowiek - Ziemia;
- wyjaśnia wpływ człowieka na roślinność i zwierzęta;
- zdaje sobie sprawę z zagrożeń środowiska przyrodniczego spowodowanych działalnością człowieka;
- podaje przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności na świecie.
|
Strategia:
operacyjna, emocjonalna, problemowa.
Metody:
operacyjna (praca z mapą, opis, pogadanka heurystyczna, analiza danych statystycznych), problemowa,
mapa mentalna.
Środki dyd.
atlas, zeszyt ćwiczeń, karty pracy.
Uczniowie na informatyce wykonują zespołowe projekty dotyczące tematów 2-8.
|
10.
|
Źródła informacji geograficznej.
|
Zapoznanie z różnymi źródłami wiedzy geograficznej.
Zdobywanie umiejętności posługiwania się nimi.
|
- zna źródła informacji geograficznej;
- umie wyszukiwać informacje z różnych źródeł wiedzy geograficznej: atlasów, tablic statystycznych, podręczników, diagramów, komputerowych baz danych, internetu;
- odczytuje i porównuje dane zawarte w różnych źródłach informacji;
- interpretuje informacje zawarte w tabelach statystycznych, diagramach.
|
Strategia:
operacyjna, emocjonalna, problemowa.
Metody: operacyjna (praca z mapą, opis, pogadanka heurystyczna, analiza danych statystycznych), problemowa.
Środki dyd.
atlas, podręcznik, niezbędnik, diagramy, encyklopedia, czasopisma geograficzne, programy multimedialne.
|
11.
|
Sprawdzian wiadomości i umiejętności.
|
Ocena wiadomości i umiejętności.
|
Sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności dotyczących naszej planety.
|
Test
|