piątek 15 listopada 2019 imieniny Alberta i Leopolda 1916 - Zmarł Henryk Sienkiewicz
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zagrożenia obszarów polarnych

Wstęp

Lekcja zrealizowana w ramach projektu „Szkoła na biegunie”. Zapoznaj się z pozostałymi lekcjami z tego cyklu: spis lekcji.

Zagrożenia obszarów polarnych


Obszary polarne - gdzie to jest?

Mówiąc najogólniej – obszary polarne to te obszary, które są położone na północ od koła podbiegunowego północnego i na południe od koła podbiegunowego południowego. Często rozszerza się powyższą definicję: obszar polarny to taki obszar, który leży na północ na półkuli północnej lub południe na półkuli południowej od granicy tajgi (drzewiastej formacji roślinnej).


Ciekawostka:

Mówimy, że obszary polarne to Arktyka i Antarktyka. Czym Antarktyka różni się od Antarktydy? Antarktyda to kontynent leżący wewnątrz koła podbiegunowego południowego. Antarktyka to ów kontynent oraz wyspy leżące w jego pobliżu. Na północy nie ma zwartego kontynentu, są tylko wyspy oraz lądolód, dlatego w odniesieniu do północnych obszarów naszego globu używamy tylko jednego terminu: Arktyka.


Zagrożenia, które dotykają obszary polarne, możemy podzielić na:

  1. Zagrożenia przyrody obszarów polarnych:

    1. wynikające z procesów globalnych,
    2. lokalne.

  2. Zagrożenia społeczeństw Arktyki.

Zagrożenia przyrody obszarów polarnych wynikające z procesów globalnych

Do najważniejszych zagrożeń tego typu należą: globalne ocieplenie oraz dziura ozonowa. Zagrożenia te są tym bardziej niebezpieczne, że mają swoje źródło w miejscach odległych od obszarów polarnych. Skutki naszych działań w niższych szerokościach geograficznych są najbardziej zauważalne na dalekiej północy i na dalekim południu – problemem jest to, że nie widzimy skutków tego, co robimy i tym łatwiej jest nam je lekceważyć.




Komentarze + Dodaj komentarz
  • Jest sposób na zmiany klimatu., Orłowski Zygmunt (odpowiedzi: 0)
  • Fundamentalny dogmat fizyki o nazwie ” prawo zachowania energii ”jest w takim samym stopniu prawdziwy jak opisany poniżej inny dogmat dotyczący także energii. Wg E.M.Rogers'a , autora pięciu tomów " Fizyka dla dociekliwych" /przetłumaczone i podane dla polskiego czytelnika w sposób doskonały / w części nr 3 p.t."Cząsteczki i energia" na str. 87 , jest zdanie, cytuję dosłownie: W wielu zwykłych mechanicznych procesach ( spadanie głazów, rozkręcanie sprężyny, ruch układu ciężarów i bloków) suma energii kinetycznej (E. K ) i energii potencjalnej ( E.P.) pozostaje stała. To zachowanie energii ( E.K. + E.P. ) = constans, nie jest niczym zaskakującym, skoro, jak zobaczymy później , E.K i E.P są tak zdefiniowane i dobrane, aby równanie uczynić prawdziwym. Twierdzenie: energia potencjalna + energia kinetyczna = constans, nie można potwierdzić doświadczalnie. Twierdzenie : maszyna METOZ może tworzyć energię przy pomocy prawa Pascal’a. można potwierdzić doświadczalnie. Dlaczego naukowcy boją się tego potwierdzenia??? ******************************************** Proponuję zapoznać naukowców z: www.nets.pl/~metozor/prolog_metoz.html , który jest pogardzany z powodu niezgodności z tzw. „ prawem zachowania energii.” Następnie należy zapytać tych doktorów nauk technicznych w jaki sposób oni i cała ludzkość hamuje samochody przy pomocy hamulca hydraulicznego. W całym procesie hamowania przy pomocy hamulca hydraulicznego nie występuje to cudowne „prawo zachowania energii „ a jednak rozpędzony samochód można zatrzymać jedną słabą kobiecą nóżką wywołując przy okazji pisk i lekki dymek z opon. Skąd pochodzi ta energia zdolna do zahamowania samochodu. Energię można tworzyć posługując się rozumem i prawem Pascal’a. ******************************************* Energię można tworzyć. Na przeszkodzie stoi fanatyczna wiara polskich naukowców w dogmat fizyki nazywany prawem zachowania energii. Ten dogmat można doświadczalnie unieważnić i jednocześnie także doświadczalnie można udowodnić , że energię można tworzyć. Wystarczy znaleźć stronę z opisem podstawowego doświadczenia [ http://www.nets.pl/~metozor/polpar.html ] i zapoznać się z tymi obrazkami. Naukowcy nie chcą wykonać tego doświadczenia, ponieważ nie jest ono opisane w literaturze naukowej a pozytywny jego wynik nie byłby zgodny z w / w. dogmatem o energii. Cała trudność polega na dobraniu do wagi dwu szalkowej, odpowiednich ciężarów, q: G; Q; / G = Q / które będą zdolne do wywołania ustawień szalek jak na kolejnych obrazkach. / Mnie się to udaje od 1980 r / Proponuję następujące postępowanie: osoba wskazana przez adresata zakupuje taką wagę w jakimś sklepie . Adresat poleca wykonać takie doświadczenie osobie, która nie będzie powiadomiona o celu przeprowadzenia doświadczenia. Następnie należy zaprosić jakiemuś naukowca i pokazać mu komplet tych obrazków. Prawdopodobnie ten naukowiec będzie twierdzić , że ostatni obrazek jest fałszem. Należy przeprowadzić doświadczenia w jego obecności i zapytać go co on o tym sądzi. Proponuję powyżej opisane postępowanie przeprowadzić z innymi naukowcami. Ciąg dalszy tego dziecinnie prostego eksperymentu wygląda jak poniżej: [ www.nets.pl/~metozor/prolog_metoz.html ] Zygmunt Orłowski [ metoz@wp.pl ] Wybudowany model może mieć znaczną wartość muzealną wyrażoną w walucie, jeżeli wykonawca zdoła nakłonić naukowców do zapoznania się z tym modelem. Prawdopodobnie nieudolność naukowców jest wspierana finansowo przez czynniki zainteresowane utrzymaniem wysokich cen paliw. ******************************************** Podaję poniżej nazwiska NIEUKÓW i jednocześnie twórców cudów gospodarczych Stanów Zjednoczonych: **************************************************************************************************** 1/ Wright Orwille i jego brat Wright Willbur / zawód : NAPRAWIACZE ROWERÓW / ZBUDOWALI PIERWSZY NA ŚWIECIE SAMOLOT / i udowodnili w 1903 r , że możliwym jest kontrolowane latanie w powietrzu przy pomocy urządzenia cięższego od powietrza. W tamtych czasach obowiązywał naukowy dogmat , że w powietrzu może unosić się tylko konstrukcja lżejsza od powietrza. *************************************************************************************************** 2/ Samuel Morse /1791 – 1872 / zawód : ARTYSTA / . Budowniczy pierwszego na świecie APARATU I SYSTEMU TELEGRAFICZNEGO , który w 1843 r umożliwił graficzny kontakt pomiędzy Baltimore i Washington. *************************************************************************************************** 3/ Edison Thomas, Alva / 1847 – 1931 / zawód : SPRZEDAWCA GAZET /, wynalazca ELEKTRYCZNEJ LAMPY i wielu innych ELEKTRYCZNYCH URZĄDZEŃ . *************************************************************************************************** 4/ Disney Walt /1901- 1966 / zawód : KIEROWCA AMBULANSU / Twórca FIMÓW RYSUNKOWYCH DLA DZIECI. Budowniczy Disneyland w Kaliforni i DisneyWorld na Floridzie. **************************************************************************************************** 5/ Henry Ford / 1863 – 1947 / / zawód : ROLNIK I MECHANIK / Wykonał w 1893 r PIERWSZY SAMOCHÓD NAPĘDZANY BENZYNĄ / w tamtych czasach benzyna była produktem ubocznym/ i PIERWSZY TRAKTOR DLA ROLNICTWA W 1915 . Twórca ‘’ Ford Motor Company ‘’ w Detroit gdzie zastosował pierwszą na świecie TAŚMOWĄ PRODUKCJĘ SAMOCHODÓW. **************************************************************************************************** 6/ Aleksander Graham Bell Aleksander / 1847 – 1922 / zawód : NAUCZYCIEL MUZYKI / WYNALAZCA TELEFONU. TWÓRCA ” Bell System of Telefon Company. ” **************************************************************************************************** To oni zbudowali potęgę gospodarczą i militarną o nazwie: STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI PÓŁNOCNEJ. ******************************************** Całe zagadnienie dot. energii jest bardzo proste. Wystarczy otworzyć:GOglee;metozor;index of metozor Tam nie ma opisów zmartwień. Tam jest opisany sposób na otrzymywanie czystej, darmowej energii. Materiał jest zrozumiały dla osób posiadających fundamentalne wiadomości nauki zwanej"fizyka". Zapoznawanie się należy zacząć od: http://www.nets.pl/~metozor/fundament.html Udzielam dodatkowych informacji. metoz@wp.pl ********************************************
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl